Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

*kl*

Vet inte om jag borde starta en ny tråd eller om det funkar att ställa frågan här.

Vi vet våran 'kompis' plankan. Någon som har en referensram till vad som är bra, bättre, toppen osv? Hur länge ska man stå för att det ska vara bra? Går det att säga några tidsintervaller som gäller?

http://trainsmart.se/tester/statiskt-test-plankan/

Denna pt Mats Lagerkvist har dessa tider efter att ha "testat" sina kunder ca 1500 test och anser att dessa gränser är ok:

1.Grundkrav 0:30 min
2.Motionär 1:00 min
3.Godkänd 2:00 min
4.Väl godkänd 4:00 min
5.Elit 8:00 min

6.Rekord 22:00 min

Jag har för närvarande inte så många skor som jag brukar ha igång. Eller jag har massor med skor, men de enda jag törs springa i är dessa:

10137-3_1_1200x735.jpg

Saucony Triumph, gamla hederliga väldämpade asfaltskor.

Skor jag har som jag inte springer i just nu är:
Adidas Adizero Adios 2 (lättviktare för de snabba passen)
Adidas Adizero Boston (lättviktare som jag haft som löpbandsskor)
Asics Gel Tarther (lättviktare, för odämpade för min smak så de används som promenadskor)
Inov8 X-talon 212 (för skogs- och fjällöpning)
Ett par Salomon av okänd modell, panikinköpta inför ett lerigt lopp då jag inte hade mina X-talon till hands

:bow: Bravo!

En fråga till er alla: stretchar ni efteråt eller springer ni bara rakt in i duschen? Beror eventuell olika inställning till detta på hur långt ni har sprungit?

Jag stretchar hela baksidan (rumpa, hamstrings, vader) och höftböjare. Det är muskler som jag lätt blir kort och stel i, och med tanke på att jag även styrketränar tungt behöver jag verkligen rörligheten.

Springer just nu i ett par Asics 2170, hyfsat väldämpad pronationssko som finns i smal läst: nästan tillräckligt smal för mig. Eftersom jag är ett såntdär ufo som springer med mellanfotsisättning konstant är det inte ett klockrent val, men de får benen att må bra. På inköpslistan står ett par terrängskor eftersom jag mest springer i tuff terräng och asicsen är faktiskt värdelösa där, och ett par minimalistiska skor för att få lite extra fotstyrka när jag ändå springer kortpass och löpskolning.

Tänkte att minimalistiska skor blir bra under löpbandssäsongen också, så håller jag benen igång. (Konditionen hålls levande genom spinning och kampsport)

Är det förresten någon som springer i Icebugs Anima? Jag tror att det skulle vara en funktionell terräng/vintersko för mig, men jag är osäker på dämpningen eftersom den beskrivs som stum på en del ställen. Annars gillar jag det faktum att man kan lägga till icebugs dubbsustem (som är jättebra!).

Senast ändrad:

Sparka knät i väggen? Eller menade du övningarna som ullo visade? Jag gör liknande, men jag gör rumpmusklerna över ett bord. Med ena benet böjt framför mig på bordsskivan och så lägger jag pannan i bordet.

Ja det var såklart ullo jag ville svara! :)

Springer just nu i ett par Asics 2170, hyfsat väldämpad pronationssko som finns i smal läst: nästan tillräckligt smal för mig. Eftersom jag är ett såntdär ufo som springer med mellanfotsisättning konstant är det inte ett klockrent val, men de får benen att må bra.

Det gör jag också och jag älskar dem. Som nybörjare har jag verkligen inte något vidare hum men jag bad om skor som passade blandat underlag och pronation och jag får verkligen hejda mig för jag vill gå i de här skorna överallt varje dag för de är så sköna. Ibland har jag haft dem på dotterns fotbollsträning vilket gjort att jag tagit på mig dem på jobbet på morgonen och då kan jag springa i tunnelbanetrappor och grejer och vill verkligen inte sitta stilla! :D

Ser just att Asics öppnat en butik på Oxford Street så nu vet jag vart jag ska ta vägen nästa gång jag är i London. Förövrigt är ju grejen att beställa därifrån till halva priset (minst) när man provat dem i Sverige i den mån modellerna finns. Hutlösa priser på sportgrejer här ju!

Jag beställer det mesta annat i träningsväg från UK, men hittar bara skor i normal och bred läst? Det känns jättekonstigt, i usa finns alla skor med smal läst (och i mycket fler och roligare färger än här :mad:) men asics får man ju inte beställa därifrån.

(Jag gick också i mina jämt när mina benhinneproblem inte ville ge sig. Min pronation är faktiskt värre när jag går än när jag springer, så det var nog bra. Typiska kattutställningsskor :D)

Jag har ett par uppbyggda Nike som jag inte minns modellnamnet på. De funkar bra men jag fick inte samma wow-känsla med dem som med mina näst senaste skor som var ett par Saucouny.

Mina nya älsklingar är ett par Merrel trail glove, herrmodellen:
Merrell-Trail-Glove-Ash-1.jpeg

Nästa paret skor får nog bli ett par Saucony Kinvara.

Roligt att höra att du är nöjd med Saucony, eftersom jag verkligen är överväldigad av mina.

Kommer ihåg mina första löpskor utprovade (från Löplabbet, tidigt 90-tal). De var SÅÅÅÅ underbara, kommer inte ihåg märket som jag tyvärr inte sett sedan det paret. Jag sprang i dem till de höll på att falla isär (vilket fortfarande gör sig påmint i benen när jag springer för långt).

Inget par har matchat den känslan hittills, förrän jag fick på mig mina Saucony (från Löplabbet). Antingen har jag förträngt (självbevarelsedrift) hur underbara det första paret var, eller så är det verkligen ett par helvetes bra skor (på ren svenska).

Jag började springa för en dryg månad sedan, jag skaffade en app en sån där soffpotatis app. Men appen var lite för mesig även om jag är otränad. Så jag har sprungit längre perioder än appen rekommenderat och Jag har inte fått minsta träningsvärk.

I måndags sprang jag riktigt bra och längre än jag hade trott. (typ 5 minuter 3 minuter gång och sen 21 minuter spring). Tisdagen mådde jag fint.
Men nu svider det i mina knän och höfter men mest knäna trots att jag vilat ett par dagar! Är det normalt? Har det något samband med att jag känner mig sjuk förövrigt? Ska jag fortsätta träna som vanligt som när man har träningsvärk?

Träningsvärk är inte farligt och lätt jogg är bara bra för att få ur mjölksyran. Svidande och värkande är dock inte alls bra. Jag skulle ta det lugnt, enbart promenader och annat som inte gör att knäna gör ont, tills det är helt borta. Knän, höfter och leder (och benhinnor förstås) är de saker som kan börja strula när man börjar springa, och sen får man ett elände.

Det är det där som är knivigt när man börjar springa - det är en tung och monoton belastning, och ofta är kondisen och styrkan bättre än leder och ligament orkar med. Det är väldigt lätt att man överanstränger sig.

Jag promenerar (raskt) till träningsvärken gett med sig. Inbillar mig att det raserar mer än det bygger upp att fortsätta på redan slitna muskler. Dessutom vet jag med säkerhet att jag blir negativt påverkad, ändrar stil, för att avlasta.

Ja, träningsvärk brukar jg motiona bort. Men det här känns inte alls som träningsvärk. Mer som något glöder lite svagt innuti knäna. Det bränns liksom, även i vila

Sen ett par veckor tillbaka springer jag i dessa, Saucony Omni 11. Trivs mycket bra med dem.
10155-1_l.jpg

Jag började springa för en dryg månad sedan, jag skaffade en app en sån där soffpotatis app. Men appen var lite för mesig även om jag är otränad. Så jag har sprungit längre perioder än appen rekommenderat och Jag har inte fått minsta träningsvärk.

I måndags sprang jag riktigt bra och längre än jag hade trott. (typ 5 minuter 3 minuter gång och sen 21 minuter spring). Tisdagen mådde jag fint.
Men nu svider det i mina knän och höfter men mest knäna trots att jag vilat ett par dagar! Är det normalt? Har det något samband med att jag känner mig sjuk förövrigt? Ska jag fortsätta träna som vanligt som när man har träningsvärk?

Kanske en dum fråga men har du stretchat rumpan och baksida lår ordentligt? Jag kan få en glödande, molande, märklig smärta i höfter och knän om jag är ansträngd i ländryggen. Jag har fått förklarat av massör, kiropraktor och sjukgymnast att ländryggsproblem kan kännas i höfter och knän. Stretcha rumpa, baksida och höftböjare brukar hjälpa mig.

Jag tror inte ens jag vet vad höftböjaren är för något, och jag har definitivt inte stretchat en enda kroppsdel. Är inte sådant för folk som springer snabbt och långt?

Lånar egen knapp.

Inser att jag varit lite inaktiv i denna tråden. Jag började ju spinga förra sommaren. Nu springer jag 7-10 km beroende på dagsform och skall springa midnattsloppet nästa lördag (på en långsam motionärstid).

Men jag har ett problem. Jag har under höst-vinter-vår tränat före frukost vilket funkat bra. Nu när jag skärpte träningen inför loppet så började jag springa sen kväll vilket funkade ännu bättre.

Men jag kan fanken inte springa på dagtid!
Benen känns som redwoodstammar, jag är trött, orkeslös, får ingen luft. Jag vet att formen varierar men kan det verkligen vara så att jag prickar bottendagarna just när jag provar att springa dagtid? Någon dag kunde förklaras med värmen. Idag var det dock 13 grader ute och jag plågade mig runt 6 km och gick långa sträckor. I söndagskväll sprang jag 9,6 km lekandes lätt. Har sprungit runt milen på kvällstid och ibland har det varit tyngre men inte alls som när jag springer på dagen.

Någon som upplevt liknande? Eller sitter det i skallen?

Jag tror inte ens jag vet vad höftböjaren är för något, och jag har definitivt inte stretchat en enda kroppsdel. Är inte sådant för folk som springer snabbt och långt?

Jag måste stretcha rumpan om jag så bara går raskt till jobbet (2,5 km). Stretcha är alltid bra att göra. Även om man inte ens tränar. Speciellt om man inte är 20 längre:D Träna utan stretch = skador.

Jag skulle gissa att dina problem kan ha med utebliven stretching att göra (men jag kan naturligtvis inte veta). Prova och se om det blir bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka