Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Är det någon ide att stretcha nu då? Rent allmänt mår jag ungefär som jag har en förkylning. Jobbet har gnällt på att jag ser sjuk ut.

Var på löplabbet och tittade på skor, 1600 kostar de jag behöver tydligen. Det ryms inte i månadens budget direkt....

Är det någon ide att stretcha nu då? Rent allmänt mår jag ungefär som jag har en förkylning. Jobbet har gnällt på att jag ser sjuk ut.

Var på löplabbet och tittade på skor, 1600 kostar de jag behöver tydligen. Det ryms inte i månadens budget direkt....

Bäst att låta bli stretchningen tills du vet vad som är problemet.

Skor är dyra....har precis köpt nya. :crazy: Min far (flerfaldig maratonlöpare) han köper ett bar "schyssta skor" på nån rea. Han har helt neutralt steg. Jag som behöver rejält pronationsstöd kan se mig i stjärnorna efter "billigare" skor....

Jag tycker du ska uppsöka en sjukgymnast. För att få individuella råd. Det gör hela skillnaden, hade jag fått hjälp hade jag sluppit många av de problem jag har idag. Och mycket av de friskvårdskostnader jag lägger varje år, för att hålla mig hyfsat gående.

Jag hade rätt normala fötter, normalt fotvalv, normal pronation enda Kruxet är att jag behöver rejält med dämpning eftersom jag drar i hälarna

Problemet är att är man överrörlig i höft/knäled eller nåt annat så får man motsatt effekt... Man måste nog hitta sin egen grej helt enkelt. Jag är överrörlig (främst axlar, armbågsleder, fingrar, men även knän och höft) och stretchar, men väldigt medvetet och med speciella rörelser för att inte töja töjda ledband ännu mer. Kroppen är en märklig sak!

Och vad otäckt med din rygg! Det låter verkligen obehagligt. Att vara överrörlig i ryggen gör ju (kan jag tänka mig) att hela kroppen liksom blir instabil.

Vet du vad du vill ha?

Jag föreslår att köpa utomlands (england). För oss blev det 40-50% billigare...inkl frakt (leverans till dörren..).

Varje gång jag är på gymet ser jag ovetande människor stå och slita i sina stackars muskler. De stretchar, för det är välgörande och obligatoriskt.

Konstigt nog klagar minst en varje gång över att det gör så ont, och haltar därifrån alternativt klagar i omklädningsrummet att de nog gjort sig illa när de stretchade.

Fast det där känns mer än lovligt korkat. Gör folk så?? Det är ju det första man lär sig när man börjar stretcha att man inte skall tänja och slita så det känns eller gör ont. Stretchning för mig ger samma sköna känsla som när man sträcker på sig efter att suttit still ett tag, eller på morgonen när man vaknat. Inte mer än så. Tar man i mer så sliter man bara i ledband och muskelfästen det trodde jag var självklart i hela diskussionen.

Jodå, folk gör så. Mycket och ofta. För det är ju så underbart VÄLGÖRANDE med stretching, och det är ju också obligatoriskt enligt det stora flertalet.

I o f s ser jag många som kommer att ha rejält ont i kroppen inom några månader, just för att de använder gym-maskinerna helt fel. När man inte känner sin kropp eller ens är intresserad, då blir det ju sällan bra.

*kl*

I o f s ser jag många som kommer att ha rejält ont i kroppen inom några månader, just för att de använder gym-maskinerna helt fel. När man inte känner sin kropp eller ens är intresserad, då blir det ju sällan bra.

OT

På tal om gym-maskiner. Roligast är ändå tonårsgrabbar som skryter om att de varit i gymmet x antal timmar o tränat..o de har inte en enda svettdroppe! :D

...

Till Er alla!

Jag misstänker att många av er har sprungit i flera år och tagit er igenom x antal vintrar. Vad har ni på kroppen när ni springer på höst/vinter?

Jag brukar ha långkalsonger under löpartights (långa förstås ;)), och långärmad funktionströja + träningsjacka. Vantar och mössa/pannband och ev halsduk.

Dra inte alla över en kam. Jag har tex en sjukdom som gör att jag inte alls svettas så mycket som de allra flesta andra gör. Jag tränar extremt hårt och någon enstaka gång kan svetten börja rinna i pannan på mig, det krävs i princip att jag har sprungit ordentligt innan för att börja svettas.

Under vintertid spriner jag i ett bra underställ, tights med tillhörande tunn jacka. Vid väldigt kallt väder åker även en tunnare fleecetröja på som mellanlager. Har en mössa från Nike som jag älskar, den är tunn och andas och går ner och täcker öronen ordentligt. Tunnare handskar som också andas :)

Längtar efter höst och vinterlöpning! :love:

Dra inte alla över en kam. Jag har tex en sjukdom som gör att jag inte alls svettas så mycket som de allra flesta andra gör. Jag tränar extremt hårt och någon enstaka gång kan svetten börja rinna i pannan på mig, det krävs i princip att jag har sprungit ordentligt innan för att börja svettas.

Springer du o skryter inför alla andra hur mkt du har tränat? Hur länge du har varit där osv?

Jag gör det inte!

När smågrabbsen höjer sig själva till skyarna o skryter inför alla och envar hur länge de varit där o hur mkt de gjort..då slutar iaf jag tro på det jag hör. Vi snackar inte EN tonåring utan vi snackar en bunt. Jag har väldigt svårt o tro att alla de grabbsen har sjukdomar som gör att sin träning/svetten inte syns.

Till Er alla!

Jag misstänker att många av er har sprungit i flera år och tagit er igenom x antal vintrar. Vad har ni på kroppen när ni springer på höst/vinter?

Jag brukar ha fodrade tights, långärmad funktionströja (har ett par olika varianter i olika tjocklekar) och vindjacka om temperaturen kryper under nollan. Mössa eller pannband beroende på hur kallt det är, och tunna handskar om det är riktigt kallt. Annars brukar det räcka med tröjorna, de flesta av mina långärmade tröjor har extra långa ärmar med tumhål vilket jag älskar, det blir busenkelt att reglera värmen genom att täcka/täcka av händerna, utan att behöva böka med lösa vantar.

Vad gäller underkroppen är jag dock fortfarande på jakt efter en riktigt bra lösning. Jag har ett par tights från Craft med flossad insida och de är favoriten för tillfället, men de är lite stumma i tyget och jag tycker att de begränsar min rörelsefrihet litegrann. Detsamma gäller när jag har provat att ha långkallingar under vanliga tights, det känns stumt och stolpigt att springa. Har också ett par vintertights med vindtyg på framsidorna av låren, men de skyddar ju bara så länge vinden kommer rakt framifrån, och hur ofta händer det egentligen? Jag blir också mest kall om rumpan när jag springer i kyla, så fodring där är ett måste om vinterlöpningen ska vara bekväm.

Och nu blev jag alldeles sjuk av längtan efter kallare väder - jag älskar att springa när luften är frisk och det knastrar under skorna. :love:

Apropå svett och gym förresten; jag är en sån där som svettas för minsta lilla, och jag tränar tungt på gymmet vilket gör att det bokstavligen rinner av mig medan jag tränar (ja, jag har alltid handduk med mig så att andra ska slippa min svett). För ett tag sedan satt jag i bensparksmaskinen och hörde ett par andra tjejer som stod och körde bicepscurls prata om hur de aaaldrig svettades medan de tränade, samtidigt som de sneglade på mig som var genomblöt och därtill högröd i ansiktet. Hade jag inte varit fullt upptagen med att tvinga upp de sista repsen hade jag nog inte kunnat låta bli att börja skratta - nä, de som svettas av att curla enkiloshantlar är nog ganska lätt räknade. :D

Överlag tycker jag att det verkar vara vanligt bland båda könen att man går till gymmet mer för att umgås än för att utföra någon egentlig träning. Jag känner mig ibland som ett ufo som svettas, flåsar och grimaserar bland alla svala, tillfixade människor.

Jodå, folk gör så. Mycket och ofta. För det är ju så underbart VÄLGÖRANDE med stretching, och det är ju också obligatoriskt enligt det stora flertalet.

Ok då förstår jag bättre varför det blev sånt liv när jag föreslog stretching. Jag trodde inte i min enfald att folk var så otroligt korkade. Det är ju inte raketkirurgi direkt...

Jag har underställ både uppe och nere i andas-material, byxor i vindtygsmaterial, en tunn långärmad tröja med dragkedja i andas-material och en tunn vindtygsjacka. Jag tycker lager på lager-principen funkar bäst för mig, även i rätt låga temperaturer. Vanliga strumpor (ibland dubbla om det är riktigt kallt) och mina vanliga löparskor. Pannband om huvudet och vantar. Funderar dock på att köpa ett par fodrade tights till i vinter.

*knapplån*

Nu har jag sprungit två rundor med fokus på detta med Chi-Running. Och det var rätt givande faktiskt. Senast provade jag att springa "på tå" några meter bara för att känna om det verkligen var stor skillad mellan min stil med "fokus på Chi-Running" och tåspringande. Det var inte stor skillnad, jag drar alltså slutsatsen att jag nu springer på framfoten hellre än hälisättande stilen.

Och visst känns det betydligt fräschare i benen, det erkänner jag gärna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka