Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Jag är likadan.

Kan varken springa eller gymma på dagen, det är en så märkbar nedgång i kapacitet att det är pinsamt. Helt orkeslös, t o m uppvärmningen på den lätta motionscykeln på gymet är en pinsam plåga - trots samma inställningar som vanligt.

Förstår dig fullt ut, men har tyvärr ingen lösning i fickan.

Strechingen däremot står jag över, vare sig jag gymmat eller sprungit. Funkar inte alls för mig, och har också fått veta att det är inte alla som klarar att strecha. OM jag skulle göra det hade det i så fall varit rätt tidsödande rutiner runt det, med lång nedvarvning (men inte för lång) och mycket god kännedom om hur pass varma/kalla musklerna är vid varje tillfälle. Överrörlig är ett helvete.

Digbil - Tid på dygnet påverkar absolut för mig. Eller snarare, tid sedan uppstigning och tid sedan senaste måltid. Två-tre timmar efter "riktig måltid" ska det vara för mig, men jag kan fuskäta bort ev hunger, ta en halv burk keso och ett glas vatten och då vara redo att springa en halvtimme efter det. Bäst presterar jag mellan fem och tretton timmar efter uppstigandet.

escodobe - kolla in inlägg #666. De första två övningarna skulle kunna ta bort svidet i höften, om det är samma slags svid som jag får när för korta muskler trycker på nerver.

Jag har provat ut tre eller fyra par på Löplabbet och det har nog varit två par Asics, ett par Saucony och så nu ett par Nike. Jag gillade mina Asics också (uppenbarligen, eftersom jag skaffade ett par till), men Saucony alltså... *suckar trånande*

Det är därför jag har riktat in mig på Sauconys minimalistiska skor. Om jag gillade de uppbyggda så oerhört borde jag nog gilla deras minimalistiska också tänker jag. :)

Precis som andra skriver finns det en anledning till att man ska börja i lugnt takt och öka långsamt. Lederna och ligamenten och annat behöver tid på sig att bygga upp sig för den nya typen av belastning och det tar längre tid än för muskler och kondis. Så gå inte på hur det känns kondis och muskelmässigt utan tänk på hela din kropp. Skynda långsamt, det lönar sig i längden :laugh:

Jag tror inte ens jag vet vad höftböjaren är för något, och jag har definitivt inte stretchat en enda kroppsdel. Är inte sådant för folk som springer snabbt och långt?
Jag håller med Digbil om att du nog kan behöva stretcha. Korta och svaga lårmuskler kan påverka knäna, och korta sätesmuskler kan påverka ländryggen. Det finns säkert andra muskelgrupper som kan påverka på ställen man kanske inte riktigt har tänkt sig, men de två jag har skrivit är de jag kommer på såhär på rak arm.

Höftböjaren kommer du åt genom att ta ett stort kliv framåt med ena benet och sätta det andra benets knä i golvet. Trycket ska ligga på benet som har foten i golvet och det ska kännas i höften på det andra benet. Känner du inget kan du vrida överkroppen lite och lägga överkroppens tyngd på det "stående" benet genom att vila armbågarna mot det. Finns säkert bra beskrivningar om du googlar!

Digbil: Jag springer också bäst på morgonen och på kvällen. Jag vet inte om det har med faktorer som ullo beskriver, att matintaget oftare hamnar för nära inpå när jag tränar på dagen, eller om det är annat som spelar in. Men de få gånger jag springer på dagen känner jag mig tyngre och det går sämre. Undrar vad det beror på, om inte födointag!?

Svid i höft och knä samtidigt får mig att misstänka stram muskel/sena på utsida lår. Den fäster i höften och det är pga att den är stram som man får löparknä. Googla stretch för löparknä (jag skriver från mobilen så jag är lite begränsad).

Helvete hel.... :o .. eh, jag menar ... :angel: ... Lillsjön runt klarar jag just nu oftast utan att stanna, 1600m, på ca 10 minuter. Jag inbillar mig att du springer något längre och snabbare än så. :D

Min plan är att klara en mil innan året är slut, men jag jobbar fortfarande på de första fem kilometrarna. Gårdagens pass var t ex 5 min gå, 10 min (eller 1 mile) jogga, 3 min gå, 10 min (eller 1 mile) jogga, 5 min gå. Och jag kör just nu med musik och informativ tant i hörlurarna. Väldigt skönt när hon säger "1 minut kvar" på alla löppassen.

Var hittar man såna bra program? Är det på mp3?

I smartphonen! Finns för både Iphone och Android om man söker efter C25K (Couch To Five Kilometer).
Tror det även finns såna som mp3, men då blir det ju lite svårt att köra sin egen musik samtidigt.

Idag gick det inget vidare att springa. Skulle springa 20 minuter, men fick promenera två minuter i mitten för att stretcha bort håll och krampande nack-muskel. Men 9+9 minuter är också bra, bra mycket bättre än ingenting. :D

Och escodobe, medan jag sprang så kom jag att tänka på exakt det som Kakis skrev ovan. Senor, ligament och sånt tjafs - de klarar nog inte att du springer utifrån din kondis och dina lungors kapacitet. Kanske läge att backa och köra lite mesigare pass en eller två veckor så grejorna hinner styrka ifatt sig?

Skönt att höra från dig med flera att jag inte är ensam. Jag hade börjat fundera på om jag liter av svårartad dålig löpskalle alt. inbillningssjuka. :crazy:

Jag måste stretcha rumpan om jag så bara går raskt till jobbet (2,5 km). Stretcha är alltid bra att göra. Även om man inte ens tränar. Speciellt om man inte är 20 längre:D Träna utan stretch = skador.

Jag skulle gissa att dina problem kan ha med utebliven stretching att göra (men jag kan naturligtvis inte veta). Prova och se om det blir bättre.

Det där kan väl ändå inte stämma? Jag har fått höra av sjukgymnaster att och ska vara försiktig med stretchning (är överrörlig). Känns lite dumt att påstå att stretchning alltid är bra. Sen vet jag inte om träna utan stretch = skador heller. Har ett par kompisar som tävlat på elitnivå som inte var så himla petiga med stretchning, känns som att dom borde varit supernoga om ditt "=skador" stämmer.

Jag skulle säga att träna för mycket och fort innan leder, senor och ligament vant sig = skador, snarare än brist på stretch. Visst är stretching bra, men musklerna skadas sällan när man börjar löpa, med eller utan stretch. Det är de andra mjukdelarna i kroppen som tar stryk. Sen kan det ju göra ONT i musklerna av träningsvärk, men det är ju inte farligt. Många många nybörjarlöpare har blivit skadade och fått vila i flera månader för att knän, benhinnor och leder har blivit överansträngda.

Det där kan väl ändå inte stämma? Jag har fått höra av sjukgymnaster att och ska vara försiktig med stretchning (är överrörlig). Känns lite dumt att påstå att stretchning alltid är bra. Sen vet jag inte om träna utan stretch = skador heller. Har ett par kompisar som tävlat på elitnivå som inte var så himla petiga med stretchning, känns som att dom borde varit supernoga om ditt "=skador" stämmer.

Det var dumt av mig att generalisera. Lägg till " är väl bra om man är en någorlunda normalrörlig individ". Och ändra till "träna utan stretch=risk för ont"
Bättre så?

Jag (och flera i min bekantskapskrets) riskerar att braka rejält i ryggen om vi slarvar med att stretcha framförallt rumpan och baksida lår. Eftersom escodobe beskrev väldigt lika symptom som jag känner när min ländrygg är på väg att ge upp tänkte jag på det. När den ger upp så kan jag glömma att göra någonting överhuvudtaget (stå, gå på toa, gå, jobba, sitta etc.) på ett par veckor. Min första ryggkrasch utlöstes av stela och korta muskler i rumpa och baksida lår ca 3 veckor efter att jag börjat löpträna försiktigt (utredd av sjukgymnast). Stretchade inte alls. Problemen har kvarstått i 8 år och krashen kommer som ett brev på posten om jag slarvar. Glödande smärta i höfter och knän är ett första symptom, sen börjar ryggen göra ont...om jag har tur. den andra varianten är lite ont i knäna => orörlig.

Tänkte att det kunde vara ett tips och något att prova. Men tydligen inte. Förlåt.

Senast ändrad:

Jag har hört samma.

Och jag skriver också under på detta. Det är många sjukgymnaster som tycker att betydelsen av stretching på amatör/motinärsnivå är starkt överskattad. När man kommer över den nivån känner man (förhoppningsvis) sina muskler så bra att man kan avgöra själv, baserat på individuellt behov.

Men så behöver du väl inte ta det? Det var ju bara ett annat perspektiv på det du skrev. Stretching är bra men i måtta och för rätt person, och ofta spelar andra saker också roll. Skönt att stretchen har hjälpt för din rygg! Vad var det som pajade i den, var det muskulärt eller något annat?

Men så behöver du väl inte ta det? Det var ju bara ett annat perspektiv på det du skrev. Stretching är bra men i måtta och för rätt person, och ofta spelar andra saker också roll. Skönt att stretchen har hjälpt för din rygg! Vad var det som pajade i den, var det muskulärt eller något annat?

Jag vet inte hur jag annars skall tolka Niayamas vassa inlägg.

I min rygg är det rent muskulärt. Det drog i kotorna och klämde nerver. Första gången det hände tappade jag känseln från nedersta revbenet till knävecket. Sambon fick hjälpa mig till toa:crazy: Ändå sade sjukgymnasten att jag var överrörlig i ryggen. Det är därför stela, stora muskelgrupper får sån kraftig inverkan på ryggen. Min överrörliga rygg har också lett till att en nerv ligger i kläm mellan två revben. Blir jag minsta stel i axlar och övre delen av ryggen så känns det som om någon sticker en kniv i bröstryggen och jag kan inte djupandas (hände en gång på löpbandet i 12 km/h, det blev inte bra). Eftersom min ryggrad är överrörlig och klarar helt enkelt inte förkortning av musklerna. Däremot måste jag stärka de stabiliserande musklerna längs ryggraden för ökad stabilitet. Kombination coreträning och stretch (gärna yoga) är det enda som håller problemen borta.

Tänkte jag kunde kanske bespara någon samma helvete. Visste inte att det var så farligt att stretcha röven och baksida lår för andra människor än mig. Jag är uppenbarligen unik.

Varje gång jag är på gymet ser jag ovetande människor stå och slita i sina stackars muskler. De stretchar, för det är välgörande och obligatoriskt.

Konstigt nog klagar minst en varje gång över att det gör så ont, och haltar därifrån alternativt klagar i omklädningsrummet att de nog gjort sig illa när de stretchade.

KAN man stretcha är det jättebra. Kan man inte kan man dra sönder rätt mycket. Har man dessutom fått råd att låta bli, så ska man lyssna på det.

Varje gång jag är på gymet ser jag ovetande människor stå och slita i sina stackars muskler. De stretchar, för det är välgörande och obligatoriskt.

Konstigt nog klagar minst en varje gång över att det gör så ont, och haltar därifrån alternativt klagar i omklädningsrummet att de nog gjort sig illa när de stretchade.

KAN man stretcha är det jättebra. Kan man inte kan man dra sönder rätt mycket. Har man dessutom fått råd att låta bli, så ska man lyssna på det.

Jag visste inte att escodobe fått rådet att låta bli, har inte läst alla inlägg jättenoga. Sorry. Min ursprungliga tanke var att get det som ett tips då jag alltför väl kände igen symptomen i knän och höfter. Jag inser nu att jag är unik som mår bra av lätt stretching. Hur många pudlar skall jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka