Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Genomförde Lidingö Tjejlopp på 59 min (27 min sista 5 km :banana: ) förra helgen. Målet var att matcha tiden i Tjejmilen (54 min 3 veckor tidigare). Men blev förkyld efter tjejmilen och var inte helt frisk i söndags heller.
Så jag är mest nöjd att jag genomförde, var väldigt nära att åka förbi Stockholm för att jag kände mig ur form ;)

Tänkte anmäla mig till riktiga Lidingöloppet nästa år, planen för vintern är att få så många mil i benen som möjligt och längre backintervaller.

Idag blir det 5km Intervall light för mig. Dvs 5min jogg, 1min gång. Siktar på att komma under 36min. Landade på 36,25 för en vecka sedan men då var jag ju lite sliten efter Lidingöloppet. Drömmålet är just nu under 35min. När jag nått det då kommer jag utbrista i ett glädjetjut så högt att ni alla kommer höra mig. :D

Grymt! :)

KL.

Jag har fått problem med min fot, IGEN :( :(
Körde intervaller i torsdag med ganska mycket fart i, och som ett brev på posten fick jag ont i foten, har haft samma smärta tidigare på samma ställe...men det har hållt sig bra nu ett tag.

Stället som gör ont är: http://pulstagning.se/images/2011/plantar-fasciitis-image_160862662.jpg
vid metatarsal bones, gör inte ont när jag trycker och klämmer alls. Men när jag går, just i böjmomentet gör det riktigt ont.

Så irriterad! Jag som just kommit igång igen :(

KL

Hello! Nu hoppar jag in här :) har haft uppehåll sen i somras, och kom igång igen idag :p Kortade av rundan nämnvärt, ändå fick jag krämpor både här och där :D vet inte hur långt jag springer, men idag sprang jag runt 20 minuter, går alltid på tid.
Räknar med att komma ut i övermorgon igen :)

Pelott och fotgymnastik?

Men går det inte över så bör du ju kolla upp det. Stressfrakturer på metatarsalbenen är inte ovanligt.

Har testat pelott, men tyckte det blev värre? Men vet inte riktigt om jag fick den helt på rätt plats, kändes bara knöligt och inte bra.
Stressfraktur har jag aldrig tänkt på! Får det dock enbart vid snabba pass, springer jag distans verkar det aldrig dyka upp, men då är ju inte tempot lila högt heller...
Ska nog ringa ortoped imorn iallafall...

Det är inte så konstigt om det känns mer vid snabba pass eftersom man kommer upp mer på framfoten när man springer fortare. :)

Efter att ha tranat ganska regelbundet sa fick jag jatte ont i en muskel i vaden. Sprang pa det ialf och det blev varre, saklart. Sa jag har vilat i 3 veckor och nu kanns det bra igen!

Sa idag gick jag till gymmet och pratade med dom om dom hade en dietist eller nat liknande eftersom jag kande att jag behovde lite hjalp pa vagen med traning och maten. Slutade med att jag nu har en personlig tranare haha!
2 ganger i veckan ska jag trana med honom och det ska bli sa roligt!! :banana:

Just nu känner jag mig såhär : :confused::crazy::cry::mad:

Slog föregående veckas tid med *trumvirvel* 1 sekund. I den här takten lär jag inte komma under 36min förrän om ett halvår..

Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra för att springa fortare. Det är klart, man kan alltid skylla på blåst, trötthet, känningar i ischiasnerven, dålig motivation eller bad day men till syvende och sist så springer jag fruktansvärt långsamt. Hur mycket jag än försöker. Tips någon?

Dagens runda 5km på 36,24 :cool:
Intervaller 5min jogg, 1 min gång.

Siffrorna säger såhär:

Varv 1. 5min. 6,52min/km. tot upp 22m tot ner 31m
Varv 2. 1min. 10,03min/km. tot upp 5m tot ner 5m

Varv 3. 5min. 7,03min/km. tot upp 20m tot ner 16m
Varv 4. 1min. 9,11min/km. tot upp 8m tot ner 8m

Varv 5. 5min. 7,19min/km. tot upp 26m tot ner 22m
Varv 6. 1min. 9,20min/km. tot upp 9m tot ner 3m

Varv 7. 5min. 7,15min/km. tot upp 21m tot ner 28m
Varv 8. 1min. 9,31min/km. tot upp 16m tot ner 5m

Varv 9. 5min. 6,49min/km. tot upp 28m tot ner 35m
Varv 10. 1min. 8,17min/km. tot upp 7m tot ner 6m

Varv 11. 5min. 7,00min/km. tot upp 27m tot ner 28m
Varv 12. 1min. 8,06min/km. tot upp 11m tot ner 8m

Varv 13. 25s. 5,28min/km. tot upp 2m tot ner 1m

Nu ska deppiga jag gå och dra ett täcke över huvudet. Håller tummarna för att det känns bättre i morgon.

Godnatt

kl
Hittar hit nu, jag tog tag i mitt springande igår igen, tanken är väl att jag ska hålla i tills snön kommer och då gå över till skidor.
I vilket fall så sprang jag 4 km utan uppehåll, vilket jag är grymt nöjd med efter 2-3 månaders uppehåll.
Fick tyvärr ingen tid eftersom jag glömde kolla klockan och glömde ta med mobilen(runkeeper). Men max 25 min vet jag iaf.

Dras med träningsvärk idag bara .... ;)

Jag tror det beror på vad som är målet med träningen. Ove Rytter verkar skriva om träning ur ett bodybuildarperspektiv och då har han kanske rätt. Tränar man varje dag tex så funkar det inte att alltid köra alla muskegrupperna för då får musklerna aldrig vila.

Om man har styrketräning som ett komplement till löpningen och tränar på gym max 2 gånger per vecka måste man tänka annorlunda. Jag har börjat träna på Actic (fd Nautilus) och de har ett upplägg som skall passa oss som inte har jättemycket tid att lägga gymet. Det kallas Nautilusmetoden och går ut på att man kör intensivt och hårt så att man i ett pass tränar hela kroppen på 30-40 minuter. Jag återkommer om ett havår så vet jag hur det fungerat på mig. ;)

Ja jag tänker ändå att man är ute efter att bli starkare när man styrketränar och då är det väl frågan om man vill träna och få ut mer av det, på samma tid. Men det finns ju olika terorier om det. Att tempot ska vara högt och det ska gå snabbt är ju i alla fall samma teori. Men det som är olika är ju då om man får samma resultat när man tränar alla muskelgrupper samtidigt eller om man ska dela upp det på de stora muskelgrupperna. För mig är det enkelt för jag behöver bara träna överkroppen, underkroppen får sitt på annat vis!

Ja jag tänker ändå att man är ute efter att bli starkare när man styrketränar och då är det väl frågan om man vill träna och få ut mer av det, på samma tid. Men det finns ju olika terorier om det. Att tempot ska vara högt och det ska gå snabbt är ju i alla fall samma teori. Men det som är olika är ju då om man får samma resultat när man tränar alla muskelgrupper samtidigt eller om man ska dela upp det på de stora muskelgrupperna. För mig är det enkelt för jag behöver bara träna överkroppen, underkroppen får sitt på annat vis!

För mig är det så att jag inte hinner med mer än i snitt två gympass per vecka. Resten är löpträning. Om jag då inte tränar hela kroppen varje gång så får varje muskelgrupp träning bara en gång per vecka och det är för lite tycker jag. Jag vill inte heller gå upp mycket i vikt av styrketräningen. För många andra är det just det som är målet.

De som tränar oftare i gym kommer säkert fram till att ett annat upplägg är optimalt för dem.

vilket bra tips. Det ska jag helt klart prova, kommer nog dock vänta med det tills det blir för jävligt att spring aute på tisdagskvällarna. Supertusingar känns mer löpbandanpassat än det jag gör just nu. :laugh:

Fick en nerv ikläm när jag sprang i förrgår, smärtan satt i höger höftområde, gjorde jätteont :( men eftersom jag precis satt igång att träna igen, ville jag ju inte att lite smärta skulle stoppa mig:cool: så igår petade jag i mig starka smärttabletter och smörjde in med smärtlindrande gel, gick ner på gymet och körde ett pass body combat :D mitt i passet knäpper det till i 1 sek och gör svinont. Idag är jag symtomfri! :banana: nervklämmen måste ha släppt under passet! Jag är så nöjd, kan fortsätta träna i lugn och ro nu :laugh:

Ja det ska funka på löpband!
Har man inte en löparbana så blir det ju lite sisådär med att mäta 100m, brukar höfta lite och räkna ut hur lång tid det tar att springa 100,200,300 och 400m i tex 4.00min fart, istället för att mäta. Och sen springa i den hastighet jag tror är 4min. Ett bra sätt och mäta att man inte springer för fort är, som det står i texten, att ana lite mjölksyra i slutet av 300m och springa med mjölksyra sista 100-150m av 400m :)

Trots rejäl träningsvärk kom jag ut på en 30 min-runda igår kväll iaf :banana: körde lite biceps och mage efter på gymet :)
Ska på ett S-cirkelpass nu i fm, ska bli spännande, har aldrig varit med på det förut:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka