Snurrfian
Moderator
Jag har haft mycket liknande upplevelser! Även om det var historia, men Finska vinterkriget blir liksom inte roligare fjärde gången...Jag förstår. Är det tänkt att ni ska ha handledning i grupp med handledaren så blir det ju konstigt med så ojämn fördelning - givet att ni inte har handledning två och två, eller att ni delas in i grupper för att - oavsett handledare - diskutera grundläggande delar i uppsatsen.
Men jag förstår din bävan och oro för grupphandledning. När jag skrev C-uppsats i konstvetenskap (det är högst pinsamt att nämna den eftersom jag inte skrev den färdigt - ca. 20 sidor om Monroe C. Beardsleys funktionalistiska konstbegrepp finns dock kvar på en drygt 23 år gammal diskett) så hade vi grupphandledning. Vi var lite drygt 15 studenter som hade två timmar gemensam "handledning" vid varje tillfälle.
Upplägget var under all kritik. Jag fattar inte varför läraren inte satte stopp. Det märkliga var att läraren i övrigt var mycket bra - faktiskt en av de bästa föreläsarna jag någonsin haft. Men handledningsupplägget var .
- Varje tillfälle inleddes med att vi skulle gå varvet runt och uppdatera hur det gick med skrivandet. Vi hade ungefär 45 minuter till förfogande innan vi fick en föreläsning på något tema kring t.ex. metod.
- Varje tillfälle inleddes med att samma studentkollega berättade samma sak som han gjorde förra gången. Han skrev om någon konstnär som tecknade politiska satirer och varje gång pratade han om vem konstnären var och varför denne var intressant.
- Varje tillfälle resulterade i att ovan nämnda studentkollega tog upp 95 procent av tiden och att endast ytterligare en eller två andra fick möjlighet att säga något.
Med det sagt, skulle det bli grupphandledning och en eller några studenter tar allt utrymme - ta i så fall upp det med handledaren.