Sv: Vi som måste ge lugnande medel till hästen när hovslagaren är på besök!
shit vad coolt med en vagga.. det måste varit en regelt förberedd hovis eller nåt
Jaa vad ska jag säga om min häst...
Han är 10 år och jag har haft honom i 7 år.
Största problemet är nog att han blivit för lite hanterad som föl/unghäst. I stort sett "utslängd" på lösdrift vid 6-7 månaders ålder och växt upp i flock med lika gamla hingstar senare valacker tills han blev tre och vi som jobbade där fick i uppdrag att rida in dom.
Dock var inridningen aldrig något problem utan just hanteringen, huvudskygg, bakskygg, rädd om benen, gick inte att fånga i hagen mm mm...
Hovslagaren var väl där kanske 2-3 gånger om året och tog alla hästar i en stöt i ett par dagar... Och då var det ingen lek utan hästarna skulle verkas/skos till vilket pris somhelst, tyvärr...
Ingen bra första upplevelse för föl och ingen vidare upplevelse för unghästarna heller......
Men hemma sedan så lyckades vi sko honom med hjälp av en hovslagare vars bror var problemhästtränare. Detta gick bra tills den hovisen gjorde sig illa och inte kunde sko mer.
Tilläggas bör att hästen alltid varit reserverad för nya människor och särskilt män.
Han har även ramlat i transporten min häst och blivit "hängande".
Transporten har vi dock kommit över men skoningen har aldrig blivit helt bra med annan hovis.
Gick bra i början men flyttade senare till stall som hade uteboxar i anslutning till hagen så hästarna hanterades inte dagligen, det här med grimma på och av och ledas och så utan dom släpptes ju direkt ut genom att öppna boxdörren...
Så efter ett par månader där var min häst halvvild igen, gick inte att fånga i hagen och det här med att sko var ju det värsta som fanns... Så jag beslutade att dra av skorn och låta han gå barfota för han har bra hovar. Att bara verka hästen har alltid gått någorlunda bra, särskilt om han fått stå och äta lite samtidigt... Jag vet att det är att gå runt problemet men en häst på 500kg som reser sig är inget jag har lust att ta tag i hursomhelst och hovis vill inte utsätta sig för det heller..
Detta fick han göra i ett par år tills han lånades ut och skulle börja tränas mer och dom blev tvugna att sko honom för han gick ju mer då. Och dom använde nog lugnande i pastaform men jag vet inte hur det gick till sedan.
Tillbaka efter ett år borta fick jag en häst som var kanonmycket bättre i ridningen men jag fick inte röra benen på honom, inte ens kratsa hovarna utan att han gick i taket (detta är ca ett år sedan).
Idag kan jag kratsa nästan utan bekymmer, men inte i boxen utan att ha honom fastbunden på nåt sätt.
Så vi har provat lugnande i pastaform gick bra första gången, fick bremsa på sista benet.
Andra gången gick det inte alls, fick bremsa hela tiden och hästen sparka både framåt, bakåt, åt sidan och försökte hugga en med tänderna.
Så efter det beslutade vi att börja ta ut veterinär då så vi slapp bråket.
Hästen är kollad av två olika veterinärer så det är inget fel. Han blir bara som helt förbytt när hovis är i närheten.
Det lustiga är att han beter sig som om han är riktigt riktigt rädd, vilket han säkert är, MEN så fort han får som han vill, typ sparkat sig loss med benet, så står han som ett lamm, inte det minsta uppstressad men lite vaksam. Och han lyfter gärna igen på hoven men det är så fort hovis börja slå med hammaren som benen på hästen flyger åt alla håll.
Han backar och håller jag i honom då så reser han sig rätt upp!
Jag har fått ny kontakt med samma hästtränare som tränade honom först tillsammans med sin bror där... Men jag vet inte om han kan träna hästen igen utan att en hovis är med samtidigt och det har nog inte min hovis varken tid eller lust med och hästtränarens bror bor inte här längre vad jag vet...
Någon tippsade förut om att prova en kvinnlig hovslagare, det har jag inte gjort men jag tror inte det är där problemet är heller...
Och om vi har en bra dag jag och hästen så kan jag stå och banka hur mycket somhelst på skorna utan att han bryr sig.
Det är liksom hovlslagaren -en ny människa- som han reagerar på...
Det är jättesvårt verkligen...
Jag kan ärligt talat inte avgöra om hästen är rädd eller dum, jag skulle vilja kalla det en fixidé från hästen faktiskt...
Men han har onekligen dåligt bagage med sig men inte under dessa 7 åren jag haft honom... Sen vet jag inte om nåt hände när han var utlånad men inget som jag vet i alla fall...