Vi som måste ge lugnande medel till hästen när hovslagaren är på besök!

Sv: Vi som måste ge lugnande medel till hästen när hovslagaren är på besök!

När jag köpte mitt sto som 2½åring hade den knappt lyft på fötterna, aldrig suttit fast o heller aldrig flyttats på- man gick runt.
hon var ju redan då stor-173.
Men den hade heller aldirg behandlats illa.
Det blev heller inga problem med ngt.
När polletten hade trillat ner så lyfte den den hoven som du närmade dig- gjorde så även på Kvalitén:rofl:- när Vet. bara gick runt henne.

Har sen dess även lärt den- Sätt ner!
Om den står o vilar på det benet.

Sv: Vi som måste ge lugnande medel till hästen när hovslagaren är på besök!

Vet inte vad min dam varit med om tidigare. Hon är 10 år och kom som importhäst från Polen för 2 år sedan. Hon var då kinkig att kratsa hovarna på, men det har jag tränat och fått ordning på. Lyften nu benen på kommandot "hoven".

Hon är inte rädd för hovslagaren, men det är precis som om hon tröttnar efter att typ 2-3 st söm på en hov blivit ditspikade. Bremsning funkar bara 2-3 hovar sedan flippar hon ur istället. Testade med att ge lite plegg som min granne hade hemma och det funkade faktiskt.

Så nu har jag fått Sedalin gel utskrivet av veterinär, som jag ger 30 min innan hovis kommer. Funkar bra - kapar "toppen" av damens humör och hon kan skos utan att man behöver brottas med henne.

Hovis är lugn och tålmodig :bow:

Har också en shettisdam som någon gång i tiden fått stryk. När hon kom till mig för cirka 4 år sedan så gick det inte ens att kratsa hovarna på henne. När man lyfte bakhovarna så la hon sig ner :crazy:

Nu är det inga problem att kratsa hovarna och hovis kan t o m verka henne runt om. Men man får vara försiktig med att visa henne verktygen :angel: I början fick jag lyfta hovarna och hovis verkade, efter ett par omgångar med verkning så funkar det numera med att hovis lyfter hovarna. Den lilla damen är jättespänd, men hon tillåter det. Dock får man inte göra några häftiga rörelser...

Hovis tar 850 kr för en helskoning av halvblodet och 250 kr för verkning av shettisen, 50 kr för resan.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 382
Senast: mollyphlox
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka