Ta med dig någon som kan hjälpa dig läsa av av hästen! Ställ dina frågor men svaren du får behöver ju dels inte vara sanningen och sen kan det ändra sig väldigt när du får hem den. Jag tror det bästa du kan göra är att ha fysisk hjälp av någon duktig som kan stötta dig. Kolla på filmer, följa med o titta på hästar och själva sitta upp och få en uppfattning. Se hur den reagerar på saker, känna hur den är riden.Jag skulle ju inte leta häst, åtminstone inte innan Fjanto är såld. Missade ju chansen på en trevlig fjording och fortsätter läsa annonser av bara farten. Nu har det dykt upp en äldre läromästare som verkar vara precis det jag skulle behöva för att få mig trygg och med på banan igen. Men funderar lite på det där med att köpa en äldre ridskolehäst (19 år). OM hästen finns kvar om två veckor kanske jag ringer på den (ska tyvärr ut och resa just nu och har en miljard andra saker inbokade så det finns inte en chans att åka och titta på någon häst just nu).
Men vad ska man ta reda på förutom att provrida? Jag har ju två misslyckade hästköp bakom mig så jag tänkte inte göra en tredje tabbe. Jag vill ju veta varför den säljs, om den varit skadad, om den funkar själv i ridhus, på utebana och på uteritt, hur den är i stallet vid skötsel, skoning, duschning, sätta nålar etc, om den har några utrustningsproblem eller behöver nåt special eller kräver någon form av specialskor, har den några olater som krubbitning, vävning, sur mot andra hästar, något mer?. Hur funkar han i longering, tömkörning, ledas till och från hage, kan han gå själv eller med sällskap. Hur funkar lastning/urlastning och står han bra i transport? Hur är han på nya platser? Är han rädd för något särskilt? Tittig? Vilken typ av ryttare trivs han bäst med? Och så naturligtvis vad de tror om han skulle funka med allt sådant som är specifikt för mig och mina avsikter och min stallplats osv. Köper bara en häst till om ALLT klaffar den här gången.
Köper man häst måste man vara beredd på massa överraskningar, inte för att säljare alltid ljuger utan för att hästar är djur.
Ett av mina halvblod 6 år reste sig rakt upp vid 2 tillfällen innan jag haft henne en månad. En gång från backen och en gång under ryttare. Säljaren hade visat henne med ena armen i gips och dessutom gravid.
Lärde mig direkt att se och läsa av henne. 8 år senare och det har aldrig hänt igen.
Ang ridskolehästar, en 19 år och välfungerande i verksamheten säljs inte utan anledning.