Vi som inte har gröna fingrar

hallonsaft

Trådstartare
(har letat men hittade ingen tråd som faller under det jag är ute efter, admin flytta tråden om det är så att jag missat)

Denna tråden tänkte jag skulle handla om dem där tipsen och trixen man behöver när man inte har gröna fingrar för att få sina blommor att må bra(överleva) och givetvis frågeställningar hur man kan försöka ordna uppkomna problem.

Jag har en väktaren i tornet som inte mår bra, den tappar färgen men är ganska okej i bladen, så själva tornen(2st) är inte så roliga nu när dem börjar bli gråaktiga :nailbiting:
Jag har haft den några månader och den är inte omplanterad, får sällan vatten och då vattnar jag där bladen går ihop.
Tacksam för hjälp.

Sv: Vi som inte har gröna fingrar

Har du googlat på den? Jag skulle inte kunna sköta den på ett bra sätt men har massor av växter som trivs hos mig.
Min erfarenhet är att de flesta växter dör av övervattning. Nästa orsak är övervattning och ett panikartat försök att rädda situationen så man ställer växten för varmt varpå rötterna ruttnar. Sen gäller det att ha koll på varje enskild växt. Vissa behöver ganska mycket vatten men får inte vattnas så rothalsen blir blöt eftersom de då dör andra behöver fuktig luft för att klara sig, de kan vara rätt svåra i vår torra inomhusklimat.
Ett stort problem är att många växter drivs för hårt innan de kommer ut i handeln de dör då vanligen ganska fort även om de får bra vård.

Inte helt hundra på vad det är för en växt och vilka delar du menar, men jag antar att det är själva skyddsbladen som börjat tappa färgen? Har du nån bild?

Det kan vara att växten står för mörkt eller för ljust, för mycket eller för lite vatten, näringsbrist..

Citerar från Odla.nu

Varje rosett brukar bara blomma en gång. Vill man ha nya blommor ska man satsa på att ta tillvara de nya små rosetter som dyker upp.

Blomsterfrämjandets skötselråd

Blå tillandsia, Väktaren i tornet - (Tillandsia cyanea, Tillandsia lindenii)

Ursprung: Peru, Ecquador

Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, soligt, ej i söder sommartid. Aldrig under 18°C. Vatten och näring: Kalkfritt vatten. Jorden hålles fuktig. Låt jorden torka upp mellan vattningarna. Mycket svag näring eller sk tillandsianäring vår - höst.
Att tänka på: Duscha bladen ofta med näring i vattnet. Höj luftfuktigheten. Planteras om i låg kruka, väl dränerad och helst i en blandning av torv, sand, smulade löv och barr. Förökas med sidoplantor. En blomma i varje strut. Lättodlad, flerårig.

generellt så brukar växter man själv drar upp från skott överleva bättre än de man köper från blomsteraffären. De i affären är ofta hårt drivna och överlever inte miljöombytet eller så dör de när de blommat.

Hibiscus är ett utmärkt exempel på det. Jag har lyckats med i stort sett alla hibiscusar jag tagit skott på. Däremot har jag lyckats ha ihjäl flera från affären.

Jag vattnar mina när de är torra och känner med fingret så jag aldrig vattnar en våt jord.

Sedan ÄR det så att blommor trivs olika bra i olika hus. I senaste lägenheten förtvinade mina växter. Även de som följt mig under många tiotals år levde ett rätt ynkligt liv.
Sedan flyttade jag till mitt torp och alla blommor började växa som galningar. Till och med orkidén blommar. Jag som aldrig fått en orkide att blomma om!

De har fått samma skötsel och det skiljer inte så mycket i ljusförhållanden. Samt att jag även här i torpet har element under fönstren. Ändå är det himmelsvid skillnad.

Tack för era svar :)

Jag har googlat, dock glömt att duscha/spraya den.
Kan det vara värt att nu i December 0plantera om, det brukar man väl göra på våren? eller är jag helt ute och cyklar?
Kan det rent av vara skadligt att plantera om nu, funderar på att låta ganska mycket gammal jord vara kvar så den inte får en chock och fel tid dessutom?
Och undrar fortfarande varför den tappar färgen, torrt, näring, ljus eller vad? :confused:

/hallonsaft med 1000 frågor och noll kunskap inom blommor.

Tack för era svar :)

Jag har googlat, dock glömt att duscha/spraya den.
Kan det vara värt att nu i December 0plantera om, det brukar man väl göra på våren? eller är jag helt ute och cyklar?
Kan det rent av vara skadligt att plantera om nu, funderar på att låta ganska mycket gammal jord vara kvar så den inte får en chock och fel tid dessutom?
Och undrar fortfarande varför den tappar färgen, torrt, näring, ljus eller vad? :confused:

/hallonsaft med 1000 frågor och noll kunskap inom blommor.

Det kan ju vara så att den blommat över?

Omplantering brukar man normalt göra när de är i tillväxt. Under vintermånaderna vilar de flesta växter och då ska man låta dem vara ifred. Vänta du med omplantering till det blir vår och sol.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka