Vi som håller på att ta körkort!

Idas

Trådstartare
Tänkte starta en pepp- och prattråd för oss som kämpar med körkortet :D

Hur länge har ni kört? Kör ni privat eller på körskola? Har ni bokat uppkörning/teori?

Ni som redan tagit körkort får gärna komma med tips och råd också! :)

Jag tänkte ta körkort samma år jag fyllde 18 och övningskörde litegrann, dock fick jag ett heltidsjobb i samma veva som tog upp all min tid så sedan dess har det legat på is (2 år sedan).
Men nu jäklar ska jag ta det där förbannade kortet!

Har tagit 6 lektioner på körskolan och övningskört lite privat också. Gör halkan nästa måndag! :bump:
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Skickade in min ansökan om att få börja övningsköra förra veckan och ska betala in avgiften i kväll så jag står precis i startgroparna!
Planen är att kunna köra upp någon gång nästa sommar. Planerar att köra mycket privat för att få till många timmar bakom ratten samt att öva på det jag lär mig på körskolan.
Tror jag kommer ha mest "problem" med det praktiska, att ta det lugnt, inte stressa upp mig eller bli arg när jag kör. Teorin har jag "pluggat" sedan jag var liten då jag alltid frågat sedan jag var barn vad alla skyltar betyder :o
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Vad kul!

Det måste vara fler som övningskör än bara vi två? :)

Jag har iallafall bokat teori- och körprov, är ju extremt lång kö så det gäller att vara ute i god tid :)
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Ja, nu på sommaren så är det verkligen högtryck på körskolorna! Ska försöka boka in introduktionskursen i slutet av augusti och kanske riskettan i september beroende på hur mitt schema ser ut.

Det känns lite konstigt om det är bara vi som kämpar med körkort :(
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Nej här är en till! :D

Jag har gnetat på sen hösten 2009... med vissa uppehåll haha. Har kört privat i princip hela tiden, tagit en lektion (februari i år) och fick då höra att jag i princip var klar att köra upp, lite parkerings- och backövningar bara. Sen hamnade allt på is igen... Har mååånga mil i kroppen vid det här laget, men har så svårt för att ta tag i saker!

MEN! Nu är både riskettan och halkan bokad iaf, superuppbokat sen länge så första tiden tillgänglig var 4e september. Men då jäklar. Satsar på att ta de sista lektionerna i augusti och ha körkortet i hamn innan november!:banana:
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Här är ännu en!

Min deadline har blivit framskjuten två gånger - först skulle jag ha körkortet i hand i januari, sedan till sommaren. Första omgången blev framskjutet pga att jag inte fick mitt körkortstillstånd förrän ett halvår efter ansökning :cool: Vilket gjorde att jag inte kunde börja övningsköra förrän januari. Andra deadlinen blev framskjuten för att det helt enkelt går långsamt. Jag bor inte i samma stad som mina föräldrar, och jobbar skift precis som mamma - vilket gör att vi jobbar om varandra hela tiden. Pappa har jag kört mest med och det går faktiskt bra. Nu har en vän också gått handledarkursen så att hon kan övningsköra med mig så nu blir det förhoppningsvis mer körande av! Jag har gjort riskettan men inte halkan, den är inte ens bokad... Måste boka den snart känner jag :p
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Det typ kryper i kroppen, vill bara ut och köra! (inte testat än) Men det är så kul när ingen av ens föräldrar vill övningsköra med en hahaha. Försöker satsa på att ta körkort tills nästa sommar!

Har en liten förhoppning om att få övningsköra imorgon, vilket pappa sa till mig att vi kunde efter att han tagit några öl. :D

*håller tummarna*
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

*KL*

Är det någon här som funderat på att ta en intensivkurs och sedan köra upp efter den? För/nackdelar?
Jag känner att jag skulle kunna tänka mig att typ köra ett år, ta en intensivkurs och sedan köra upp för att ha ett par mil i ryggen, men vissa hoppar första steget och kör bara intensiv. Det känns för mig alldeles för osäkert, men vad har ni för tankar/åsikter?
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Efter några öl??? Du är medveten om att ens handledare måste vara nykter va?
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Jag anser att man om man tar en intensivkurs inte är en helt trygg förare, såvida man inte "vuxit upp bakom ratten" (vilket många i min omkrets gjort, då de som uppväxta i bondefamiljer i princip kunnat framför allt traktor innan de ens lärt sig cykla...). Tekniken hinner inte sätta sig i ryggmärgen - man lär sig den ytligt. Å andra sidan sätter den sig väl sedan, men då har man inte heller någon handledare som kan påpeka ovanor.

Jag har tagit 6 körlektioner. Jag har betalt ett sk "stort paket", där 10 lektioner, alla riskutbildningar samt uppkörning och grejer ingår. Jag har fyra lektioner kvar och kommer att spara dem, har som plan att lägga två lektioner efter varandra så att jag får ett långpass och då checka av alla moment, sedan använda en till att köra tillsammans med en annan lärare än min vanliga och sedan den sista för att checka av precis innan uppkörning. Innan dess kommer jag att köra privat, och eftersom jag har tre olika handledare på hemmaplan tror jag att det kommer att räcka för att jag ska klara mitt körkort. Har fått höra redan nu att jag kör riktigt bra, så jag är inte osäker. Däremot aktar jag mig för att överskatta min körförmåga :p
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Jag tror det tar lång tid för ryggmärgskörning att komma ändå, tror få som har nytaget körkort har körningen i kroppen där allt kommer naturligt. Sen är det ju naturligtvis bättre ju mer man kör men o andra sidan kan man ta mängdträningen ensam också. Så länge man kör lugnt, klokt och säkert tror jag faktiskt inte det spelar någon roll.

Och ovanor sätter sig väldigt snabbt men ofta har man i alla fall erfarenheten att backa upp dem med.
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Får väll ansluta mig hit också :)

Själv ska jag faktiskt börja på intensivkurs om två dagar, så det känns spännande!
Jag valde intensivkurs då jag har haft alldeles för fullt upp med skola och dylikt innan, dock har jag kört med handledare på och av i två år och är så att säga "lantunge" där traktorkörning varit en del av uppväxten :) Känner att det här var ett bra alternativ för min del.
Det är säkert så att överinlärningen; att det sitter i ryggmärgen kanske dröjer lite på de delar jag inte har blivit direkt utsatt för men jag tror nog också att det tar ett tag för alla. Men jag skulle nog aldrig ta en intensivkurs utan någon som helst förberedelse innan.
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Jag uppfattade det som ironi, att handledaren var så nervös för att åka med personen i fråga att han behövde ta en öl eller två för att lugna nerverna :D
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Och jag tolkar det som att han tack vare ölen i kroppen gick med på "övningskörning i morgon".
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

*KL*

Är det någon här som funderat på att ta en intensivkurs och sedan köra upp efter den? För/nackdelar?
Jag känner att jag skulle kunna tänka mig att typ köra ett år, ta en intensivkurs och sedan köra upp för att ha ett par mil i ryggen, men vissa hoppar första steget och kör bara intensiv. Det känns för mig alldeles för osäkert, men vad har ni för tankar/åsikter?


Jag tog körkort efter en intensivkurs på två veckor. Hade endast kört på parkering innan. Klarade uppkörningen på första försöket. Det var intensivt som fan (otippat haha) men helt klart rätt för mig.
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Jag har tänkt ta en intensivkurs, men bara körlektioner då och inga kurser eller liknande då jag redan gjort dem.

Ska köra antingen en eller två veckor, då kör man 80 minuter per dag, på körskolan här hemma :) Vill inte åka bort någonstans då jag ändå kommer köra mest bil här (Stockholm) och då känns det bäst att ha övat här hemma också.

Jag tror inte det spelar någon större roll om man drar ut på det eller inte, jag tror ändå att man lär sig successivt ju längre man har körkortet.

Som min körlärare sa: Uppkörningen är till för att bedöma om du är redo att övningsköra utan handledare :)
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Här är en till som kämpar med körkortet! :bump:

Kör nästan bara på körskolan eftersom jag inte bor med mina föräldrar och de jobbar mycket = svårt att matcha in. Men kör lite med mamma ibland om det blir för lång tid mellan lektionerna bara för att inte "glömma bort hur man kör bil." :D

Teorin tycker jag är svår, har koncentrationssvårigheter så boken är riktigt jobbig men försöker ta lite i taget & köra mycket datafrågor. Går framåt sakta men säkert.

Målet är att ta kortet det här året men är lika nöjd om det blir till våren. Men förhoppningsvis har jag det innan dess, min lärare sa idag att det är kö fram till oktober så han tycker jag ska boka in teorin/uppkörningen nu. Men det är ju jättesnart! :nailbiting:
 
Sv: Vi som håller på att ta körkort!

Kan ju fullfölja med att meddela att jag nu efter tre veckors intensivkurs har körkort :D
Intensivkursen var absolut ett väldigt bra alternativ för mig, som resultatet visar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Är det någon som tagit be-körkort utan att gå via en körskola? Dom ska ju ha runt 3500kr för två lektioner och lite böcker, något...
2
Svar
21
· Visningar
4 499
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Godmorgon alla fantastiska bukefalister! Jag har legat vaken nu under natten till och från och malt lite tankar. Jag känner att jag...
Svar
16
· Visningar
1 536
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Som rubriken avslöjar, jag pluggar 100% på ett emellanåt rätt tufft program och funderar nu på att göra det ännu tuffare för mig själv...
Svar
7
· Visningar
3 089
Senast: TryMe
·
Skola & Jobb Visste inte vart tråden skulle ligga så provar här. Jag skulle vilja ta C-körkort, men undrar lite vad det skulle tänkas kosta, och hur...
Svar
9
· Visningar
1 600
Senast: MadicDomino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp