Vi slipper kompentensintyg och likaså transportintyg!!!

cutty

Trådstartare
SG och STC har kommit överens om att vi slipper dessa kurser. :bow::bow:

Glömde bort att det bara gäller oss amatörer, B-tränare. Men vi är ju rätt många!

Senast ändrad:
Sv: Vi slipper kompentensintyg och likaså transportintyg!!!

Jag är inte säker på att du slipper transportintyg....
Det kravet har funnits länge. Även om bara ett fåtal har uppfyllt det.

Dessutom - ska du till Danmark ska du nog se till att ha papper i ordning ändå. Finns enligt uppgift de som fått vända o köra hem

Och - om du även föder upp och har stoet i ditt företag så hamnar du i annan kategori. Och då behöver du papper om du t ex ska kör sto till hingst.

Det där är ju väldigt intressant... Jag pratade med min kommun om det där och de sa att jag inte behöver något kompetensbevis förrän jag har en starthäst i träning, som alltså åker till och från banan för träning och tävling. (Jag har ett avelssto hemma, men det spelade ingen roll sa de.) De menade att när hästen går löp så finns det ett vinstintresse och då behövs ett kompetensbevis för att transportera den.

Min kommun har givetvis ingen kontakt med SG och STC, utan de bedömde min situation efter de regler som de känner till.

Nu är det så att det är inte kommunen som bestämmer vem som skall ha kompetensbevis,det gör eu och jordbruksverket tolkar eubestämmelserna (för sveriges vidkommande).,det är MYCKET FÅ personer som har fler hästar och tävlar och tar ett och annat föl som INTE behöver kompetensbevis,skall ni till Danmark kommer det att kosta kosing att inte ha ett,3000 dkr per papper som saknas,talade med en igår som åkt på 12000dkr,han höll sig för skratt kan jag ju upplysa om:eek:Så det är bara att pallra sig till en kurs varsågod och svälj.Kunskap är aldrig tung att bära.:idea:

Nu ska jag inte utomlands och tävla, så den biten klarar jag mig ifrån.

Och nej, det är helt rätt, det är inte kommunen som bestämmer, men det finns personer på kommunen som har till uppgift att lära sig Jordbruksverkets och EU's regler och förmedla dem till alla som bor i kommunen.

Nu ska jag inte utomlands och tävla, så den biten klarar jag mig ifrån.

Och nej, det är helt rätt, det är inte kommunen som bestämmer, men det finns personer på kommunen som har till uppgift att lära sig Jordbruksverkets och EU's regler och förmedla dem till alla som bor i kommunen.

Det finns det tvivelsutan, men dom är knappast skyldiga att informera alla. Jag är tveksam överför om dom satsar hårt på det. Regelverket är i bästa EU anda och man gör nog klogt i själv att undersöka vad som gäller för varje enskildperson.

Ärligt talat så undrar jag om polisen verkligen orkar lägga sig i? Hörde att en känd svensk travtränare som åkte dit i Danmark egentligen gjorde det för att han inte hade dom vanliga resepappren med sig till banan och att dom snöt honom för allt när dom ändå höll på.:D Så det var alltså inte längs vägen han blev stannad.

Hade dom stoppat den du kände längs vägen?

Och när kommer dom danska propparna?? :d

Den stackaren som fick böta 12'dkr stannade de längs vägen.En annan av mina bekanta blev stannad nere i byn med TOM hästlastbil b-kort och fick böta 3000 dkr för att det låg en hästbajs kvar i lastbilen,det är förbjudet att köra runt med odecificerade ,ej rengjorda fordon numer.Danska polisen är HEMSKARE än svenska,som alltid är danskarna häftigare i humöret:mad:

Den stackaren som fick böta 12'dkr stannade de längs vägen.En annan av mina bekanta blev stannad nere i byn med TOM hästlastbil b-kort och fick böta 3000 dkr för att det låg en hästbajs kvar i lastbilen,det är förbjudet att köra runt med odecificerade ,ej rengjorda fordon numer.Danska polisen är HEMSKARE än svenska,som alltid är danskarna häftigare i humöret:mad:

Knäppa regler finns det gott om men detta??
Att det är förbjudet att köra omkring med ej rengjorda fordon??:crazy:

EU har kommit på att det är ett bra sätt att förhindra att vissa smittor sprids:eek:Jag förmodar att det har ngn funktion även i Sverige Och Danmark men f.n vet.:devil:Är väl mer mul ock klöv ,mfl fruktansvärda sjukdomar,har man en egen transport,för bara eget bruk kan det väl kvitta kan man tycka men så är icke fallet.:cool:

När kommer propparna??[/QUOTE]

:mad:propparna och propparna det var ju ett j...a tjatande om propparna dom kommer väl när dom kommer.Förresten kan jag garantera att dom har varsitt tjockislöp till både skruttan ochSune,på KLampen finns det nämligen alltid ngt löp som passar om inte perfekt så iaf halvskapligt,synd att inte Stefan J kan kika lite mer på dessa proppar,när han håller på att lobba för proppar till önskehästar (som finns ett fåtal) på Jä.:devil::devil::devil:Men jag älskar Stefan ändå:bow:

Självklart måste man luska efter nya regler själv, men ibland blir man förvånad över hur mycket information de sitter inne med på kommunhuset. Och när man pratar med dem så säger de ofta att de önskade att fler ringde och ställde frågor. (Ja, men se till att folk VET det då!)

Jag har ett stuteri med ponnyer, och har hittills inte åkt över 65 km "inom företaget", nej. Det tillhör i så fall ovanligheterna, typ om någon skulle bli akut sjuk och måste till djursjukhus, eller som när fullblodet ska betäckas i vår. (Vilket faller utanför stuteriverksamheten i vilket fall.)

Jag och Christer Peters siktar på Norge med Skuttelin och hans kackel. 50 norska skulle sitta fint! Men maten på Övrevoll är under all kritik :eek:

Men jag vill ha proppar i alla fall!:mad:

Nu kommer det nytt! Vi amatörer slipper även i Danmark. Försöker lägga in texten under...
Är du på hobbybasis så är det lugnt. Behöver ej kompetensbevis eller transportbevis vid hobby!

• transport af heste til væddeløb med totalisatorspil. Dog må privatpersoners transport af privattrænede heste til væddeløb med totalisatorspil som hovedregel anses for hobbybetonet transport og er således ikke omfattet af begrebet ”transport i forbindelse med økonomisk virksomhed”.
• transport af heste i forbindelse med stutterivirksomhed. Da ordet ”stutterivirksomhed” må signalere hold af mere end én eller ganske få hopper, må stutterivirksomhed som hovedregel anses for at være hold af fire eller flere følhopper

Visst är det kul att åter ett år kunna äta usel ( för det är den tycker jag) mat och ha happy hour i baren! Klampenborg är fint!!!

LIten förklaring. Vi som ej har hästar som som huvudsaklig försörjning slipper.
Jag säger/tycker! :banana::banana::banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 972
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka