Vi ska snart flytta

Widerberg

Trådstartare
Och det ska såklart bli skitskoj, men hur löser man det smidigast för katternas skull?
Diza är väldigt, väldigt rädd med nytt folk och antagligen i nya miljöer också (hon har bara varit här hemma och hos veterinären), Zäta är något tuffare men jag kan tänka mig att en ny lägenhet skrämmer även henne.

Jag ska flytta ihop med två kompisar, den ena av dom känner katterna väl - den andra inte alls. Är det bäst om dom får bo i bara mitt rum tills dom känner sig säkra där och sen låta dom gå i hela lägenheten?

Sen är tanken att dom ska få gå ut också, om dom vill. Dom har enbart varit inne sen dom kom till mig för ungefär ett år sen, bara luftat sig lite på balkongen :p
Det är väl bäst att hålla dom inne första veckorna tills dom verkligen har bott in sig sas och sen helt enkelt prova om dom ens vill gå ut?

Berätta gärna hur ni har gjort vid flytt! :)
 
Sv: Vi ska snart flytta

Vi bytte hus med min svärfar. Han kom in till samhället och vi ut på landet.
Eftersom vi bytte på sommaren så hade det varit svårt att ha alla dörrar stängda för kissen. Hade ju tänkt att den skulle få vänja sej vid huset inomhus först.
Så vi lät katten bo kvar hos svärfar. Men se det gick inte! Kissen var och letade efter oss t.o.m inne hos grannen så efter ett par dagar fick vi hämta hem den.
Hela den dagen följde kisse mej precis överallt! "Ska se till så att ni inte försvinner igen"!
Det var aldrig några problem att sen släppa ut kissen.

Så i ditt fall tycker jag att du först ska ha dom i ditt rum som du hade tänkt och sen undan för undan utvigda deras revir. Sen när dom känner sej riktigt hemma så kan du nog släppa ut dom.
 
Sv: Vi ska snart flytta

Jag har flyttat alla grejjer innan katterna till att börja med. Detta för att alla bekanta möbler ska finnas på plats när katterna kommer till det nya stället. Sedan har jag tagit katterna sist och bara öppnat gallret så att dom får gå ut när dom känner för det. Sen låter jag dom vara i lugn och ro och bekanta sig ordentligt med sin nya miljö. Det gör dom bäst på egen hand (tass). Bara fortsätta rutinerna som vanligt i övrigt. Jag brukar dock släppa ut dom precis vid kattlådan, så att dom vet vart den finns.

Jag har aldrig gränsat av några rum eller så, utan låtit dom utforska allt på en gång. Är det ett väldigt stort hus brukar vissa rekommendera att man bara släpper dom på en del i taget. Ska dom sen släppas ut skulle jag rekommendera att du håller dom inne i åtminstone 2 veckor, eller tills du känner att dom känner sig hemma. Så gjorde jag, och om någonting utomhus var läskigt (eller kallt/blött:angel:) kom dom direkt in igen :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 915
Senast: Catsu
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp