Sv: "Vi ska inte fungera som fastighetsskötare"
Så otroligt typiskt för ridskolefolk !
Buhu... andra får mer från kommunen än vad vi får....snyft.
Fasen de allra flesta företag, myndigheter, sjukhus m.fl. som har någon form av anläggning får någon gång agera "fastighetsskötare" eller har avtal med företag som sköter såna saker för deras räkning.
I dessa kristider så går kommunerna (i synnerhet i lite mera "glesbyggd") redan på knäna och har ytterst begränsade möjligheter att ingå nya åtaganden.
Och hur i helskotta har dom tänkt sig att klara sig utan traktor ?
Det är inte bara ridbanan som skötas med traktor - den behövs ju även för att hantera foder, dynga, snöröjning, sandning m.m.
För att inte tala om hur i helskotta det skulle se ut om kommunen sprang där och bytte glödlampor repade droppande vattenkranar
Jag tycker att det vore rimligt av kommunen att ställa upp som borgenär för ett rejält förmånligt lån till förenyelse av ridskolans maskinpark - men att komma dit varje dag och och sköta ridbanan, röja snö, hantera dyng och köra foder är rent nipprigt.
Hade jag suttit i kommunstyrelsen så hade jag i det läget starkt övervägt att
ge bort anläggningen till någon privat aktör som kan sköta ridskolan bättre -
och då är jag ändå mot privatisering i de flesta fall.
Sen tycker jag inte att hockeyrinken ska den servicen heller, verksamheterna måste kunna bära sina egna kostnader bättre - man kan inte springa till kommunen och tigga för minsta brödsmula och det gäller oavsett vilken sport/verksamhet man har.
Det krävs ett sunt affärsmässigt "tänk" i botten