Vi ska bli med hund =)

vix

Trådstartare
Äntligen har min sambo och jag beslutat oss för en valp. :) Var och tittade på henne i fredags, hon e bara fem veckor så dagarna känns långa tills vi får ta hem henne. Vad ska man särskilt tänka på när det gäller den lilla? Jag läser mycket böcker, ska gå valpkurs, sedan allmänlydnad mm, och har en del planer (om det passar henne försrås).

Sv: Vi ska bli med hund =)

Vad roligt!

Vad är det för någon?
Själv hämtar jag hem min nya familjemedlem på tisdag.

Nu kommer väl jag att få många på mig :mad: för det är faktiskt en bordercollie, men jag är ganska säker på vad jag ger mig in på.

Vilken ras kommer din nya familjemedlem att ha?
mvh

Vad härligt, så länge du är redo att aktivera hunden ifråga så ser jag inga problem med ditt val av ras.

Min nya familjemedlem är en liten dvärgpinscherhane.

Jag tror inte att aktiveringen ska bli några problem, vi bor på en gård, har tre hästar och håller precis på att sätta upp ett fårstängsel. Vi ska nog öva lite vallning :)

Vad kul! Jag har en bordercollie valp på 15 (snart 16) veckor. Får man fråga vilken uppfödare du köper ifrån?

Det är tyvärr så att hon "långt" tillbaka inte är helt renrasig. Så att tävla är väl inte att tänka på :cry:
Men vad kul att du också har en BC, hur går det?

Det är nog många som tycker att det är dumt av mig att ta en BC som första hund, men det är ett mycket väl genomtänkt beslut. Jag hoppas då att det ska bli bra för både oss och hunden

Är det ingen som kan ge mig lite hjälp på traven, verkar vara många här med stor hundvana ;)

Det går jättebra med min!

Du får ju tävla i allt utom Bruks med en hund som inte är reggad, men du kan inte få championat. Men om du nu vill hålla på med det varför då inte köpa en reggad?

Egentligen var det mest en tillfällighet att det blev just den här valpen. Sedan vet jag inte om jag är en fullfjädrad tävlingsmänniska :smirk:

Om det går bra med den "lilla" så kanske det satsas mer när/om vi skaffar en till. Vi får se.

GRattis till tillskottet!
Vi är någa stycken här på Buke med mångårig vana med bc´s. Själv har jag inne på 15år eller så med rasen. Haft både renrasiga och blandisar med bc, både från valp och omplacering.
Finns en hel del gamla trådar att läsa om bc´s. Bara att använda sökmotorn.
Annars så är det ju bara att hojta till när frågorna dyker upp!
Ett tips är att ta hjälp i början med vallningen av någon kunnig, det blir lätt fel och fel är svårt att senare lära bort.
Själv bor jag för långt bort för att kunna hjälpa dig på plats men det finns gott om vallhundsfolk.

Lycka till!

Nu är jag så peppad, dagarna segar sig verkligen fram. Vet egentligen inte hur stor "vallningen" är här uppe, men jag får ta reda på det. Ska även kolla här på buke. Hon har samojed i sig också. Dock inte nå mycket.

Det ska verkligen bli spnnande och framförallt jättekul :banana:

Kolla med vallhundsklubben, det finns en hel del medlemmar uppåt dina trakter. :)

Ett hett tips är att ringa till brukshundsklubben redan nu och höra dig för och eventuellt anmäla till valpkurs. Jag är inbiten bruksmänniska och instruktör (fast just brukstjaffset sysslar inte jag med) och vet att många får inte plats i kurser just pga att de ringer för sent osv, och sen är ju mycket förstört...

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 875
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama