Vi över 180cm eller nästan =)

Sv: Vi över 180cm eller nästan =)

Lite ot kanske :p

Är det inte jobbigt att vara så lång när man rider? Typ med balansen och så? Eller ni är väl vana (:
Jag är knappa 160 cm över havet ;)

Nä det är inte så jobbigt, bortsett ifrån när jag ska hitta hoppsadel som passar :rofl: Bra med långa ben när hästen busar, då har man mycket att hålla om med :D

Är visserligen inte riktigt så lång, 176 cm, men har väldigt långa ben och främst då långa överben. Jag trivs bäst i en Passier när jag hoppar. Får plats med älgbenen och sitter väldigt bekvämt. Rekommenderas varmt!

Där ser man, jag har alltid tyckt att eftersom jag är så liten är det en fördel när min häst dampar loss :p
Iofs får jag knappt stopp på honom istället just för att jag är så liten.

Där ser man, jag har alltid tyckt att eftersom jag är så liten är det en fördel när min häst dampar loss :p
Iofs får jag knappt stopp på honom istället just för att jag är så liten.

Igår fick jag knappt stopp på min piggelin pojke trots mina 181cm över havet :D Han hade väl så kul så han inte hade tid att lyssna på matte :)

Jag är 1.78 och rider i en Butetsadel som jag specialbeställde med extra långa kåpor.

ZaraochIzy002.jpg

Lallsing004.jpg

Underbart vad brun passar din häst!!

Kl

175 och ponnyryttare? När tycker ni man är förstor för dem? Är de okej så länge som det ser okej ut?

Jag tycker att längden bara är en faktor i det hela.
Det beror helt på hur mkt man väger, samt att det inte ser helt galet ut. Dessutom beror det på om hästen är kraftig/ädel.
Hästar säger oxå oftast ifrån vid hoppning om man är för stor, det går inte och hoppa dom högsta klasserna då.
Men det krävs mer av ryttaren. Råkar man komma lite före så stör det hästen mer om man är lång än om man är kort.
Fast en ryttare som väger 100 kg och rider jättebra, är förmodligen bätte för hästen än en ryttare som väger 50 kg och inte kan rida...
Ibland ser man på tv hur långa män ser på tok för långa ut på sina hästar. tex Ludger Beerbaum är ser ibland väldigt lång ut hästar kring 160cm. Men de här rider så himla bra, så hästarna påverkas inte ett dugg.... Och det här är ändå i 160-klasser... :rofl:

Btw Zara gud va fin din häst är:love:

Senast ändrad av en moderator:

Jag är iofs inte hoppryttare men runt 177 cm och långbent, min förra hoppsadel var en prestige golden star med extra framskurna kåpor, funkade faktiskt jättebra! Var till och med nästan lite stora :o, kunde ha korta hoppläder utan att benet var utanför utan med GOD marginal t.o.m! :banana: inte så dyra heller!

jag är 180 lång och rider i Butet.
(har även en Equipe Extreme fast den använder jag inte för den e inte lika skön :p)

buten:
16932134.jpg

Jag har kåpstorlek L på min Golden Star, är det samma som extra framskurna kåpor?
Ska visst finnas 2+ och 4+. Är det nån som vet skillnaden?

Men det var ett svar till carro..XD som undrade var det var för sadel på bilderna..:D

det såg ut som en bomlös.. därför svarade jag så..
ps. det finns bomlöa hoppsaldar..:S

Tror att jag ska ta och testa en golden star på hästen och se om den passar. Provsatt en och tyckte att den var väldigt skön att sitta i :) Många som verkar vara väldigt nöjda med sina prestige sadlar också.

Lite ot kanske :p

Är det inte jobbigt att vara så lång när man rider? Typ med balansen och så? Eller ni är väl vana (:
Jag är knappa 160 cm över havet ;)

Hur ska vi kunna svara på det? Även om man är en långskånk så har man ju liksom inte fått ngn prova på dag som kortis! ;)

Lång eller kort, det finns ju för och nackdelar med båda.

*kl*

Jag är 180cm och rider i en nyinköpt Cliff Barnsby Omega, 18". Mina långa ben får bra plats i den. Den funkar också för syster min som är längre än jag med betydligt mkt längre ben! Hennes hoppläder är långa som dressyrläder för mig ;)
Den har bra knästöd också vilket passar mig bra pga korsbandsskada.

phpcu8qjd.jpg

jag e ganska lång men består bara av ben å min medryttare e 184 å består oxå bara av ben. vi har hittat en gör bra hoppsadel. BR Jos Lansink special har extra framskurna kåpor å min medryttare får plats med sina ben utan några som helst problem. finns i svart å brun å kostar ca 12 500 kr (den bruna e billigare)

är inte särskilt lång, men min fråga är vad hittar man en butet sadel och vad kostar dom ungefär? letar efter ny sadel, brun.. men hittar inga som jag vill ha :(

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka