Vi med korta ben...

E

EMZ

..vad gör man om lädrena är för långa...och det inte hjälper mkt att korta dom till min. ... ?? :(

Vart (om) skall man kapa av dem för att det ska bli som bäst?

Sv: Vi med korta ben...

Håller med förra skrivare, kan du inte göra fler hål, jag har också problem med stiglädren, är 157cm, men eftersom lädret brukar vara hårt och böjt precis där stigbygeln är så är det kanske bäst att lämna in sadeln till en sadelmakare, det kan väl inte kosta så mycket, då kan det inte bli så stora fel, än att ge sig på att kapa osv, man vill ju gärna behålla ett andrahandsvärde på sadlar ifall man ska sälja, lycka till ;)

Ja iväg till sadelmakaren hade ja tänkt få iväg sadeln... ;) Men är rädd för att han/hon blir tvungen att skära i själva fendern... :crazy: ..men men...ja måååste ha denna sadel... ;) ...å tyvärr så finns den inte å nån annan strl heller... :( ...

:bump:

oops, trodde jag var inne på gnägg/hoppning/dressyr. för det går knappast att snurra westernstigläder^^

Carat skrev:
oops, trodde jag var inne på gnägg/hoppning/dressyr. för det går knappast att snurra westernstigläder^^

Haha...ne så enkelt är de ju inte tyvärr... :idea:

Gör mer hål, o om det blir jätte mkt läder att "vika in", kapa det! Vet inte om du fattar vad jag menar, men jag vet inte vad det heter :crazy:

jag har också problem med stiglädren, är 157cm
Detta måste ju vara hemskt olika från sadel till sadel??
För jag är 164 och jag har minst 2 hål kvar att korta, konstigt att det skiljer sig så pass mycket:crazy: ??

Jo...kan säkert va skillnad mellan märken å så...

Men hur stor skilland är det ungefär mellan olika storlekar?

* Blir sur på regnet...vill gå ut å pröva min nya sadel på hästen - NU! *

Jo säkert, men jag vet att jag har ganska korta ben (har 34 på byxor och måste i stort sett alltid fålla benen);)

34 är ju svin långt ju! Eller menar du byxor som inte har längd o midje mått kanske?:crazy:

Precis inte tum;)
Jag kommer aldrig i håg vad jag har för strl på jeans m.m. Så jag brukar alltid säga strl som vanliga byxor.
Men förresten jag mätte just benet, 73 cm;)

Gör fler hål! Med en håltång eller min kompis tog en borrmaskin! Fungerade jätte bra!

EMZ skrev:
..vad gör man om lädrena är för långa...och det inte hjälper mkt att korta dom till min. ... ?? :(

Vart (om) skall man kapa av dem för att det ska bli som bäst?

Du, Kortis, du har ju fått flera bra svar på din fråga på w-r.com också!

Hej det finns extra korta fendrar att köpa till .Hör med en välsorterad westernbutik tex på nätet

Den delen som syns utåt går ju att dra uppåt genom att dra (ordentligt!) i den undre remmen (närmast hästen). Sedan gör man fler hål, i den undre alltså. Borrmaskin rekommenderas, eller möjligtvis huggpipor. Inte håltång, lädret är alldeles för tjockt för att det ska gå lätt.

Göra om formen på fendern ska inte behövas tycker jag...

/Ida

Det är inte alltid det räcker med att dra upp fendern så långt det går och göra nya hål. Själv kan jag nätt och jämt rida på sista extrahålet. En duktig sadelmakare kan skära ner så det blir snyggt å bra.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
467
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Upptäckte igår att det blir väldigt tidigt mörkt, redan vid ca kl 19 börjar det skymma. Så ska inventera reflexförrådet, vet att jag...
Svar
9
· Visningar
530
Senast: SiZo
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka