Vi med HD-belastade hundar

canine

Trådstartare
Tyvärr har jag fått veta, efter omröntgen av min hunds höfter, att benpålagringarna/artrosen blivit värre det senaste året. Känner att jag är full av frågor och tankar just nu, finns det fler här med hundar som har antingen D eller E höfter?

Hur anpassar ni vardagen? går ni hos fysiolog med hunden eller regelbunden simmning?

Just nu är mitt frästa mål att få hunden i vikt då hon lätt pendlar uppåt. Jag har just hittat ett foder jag gillar och som hunden gillar, acana, inte en massa konstiga saker i, och har tänkt att byta till det bästa tillskottet jag kan hitta för leder. Men har även börjat grunna på under dagen om inte tex ett foder som RC mobility vore något? Enligt veterinären ska även detta vara bra för vikten? är det någon här som använder det? när jag kikade på innehållet verkar det mest vara konstiga saker, majsmjöl, ris etc, var är köttet? Iom att det är mer utfyllnad i ett sånt foder än acana kan man ju dock ge högre mängd=mer mättnadskänsla för hunden?

Man vill verkligen ge sin hund det bästa man kan, är mycket rädd nu att hon inte ska kunna få ett långt bra liv så tar tacksam emot alla era erfarenheter och hur andra gör :)

Jag och en kollega pratade om detta för några veckor sedan faktiskt. Familjens förra hund hade c och d. Kollegans ena hund hade d d men den hunden var det inga större problem med. Han jobbade mycket på att stärka upp runt leden och i övrigt går den väl ungefär som de andra hundarna han har men höfterna finns i bakhuvudet. Det är en riktig bruksras av tyngre modell.

Det jag ångrar att vi inte gjorde med familjens förra hund var att sätta in henne på simskola/rehabträning av något slag vintertid och simträna ute regelbundet hela vår-sommar-höst när temperaturen tillåter. Det är en riktigt, riktigt bra träning som ju är skonsam för kroppen. Jag simmar min hd-fria hund en gång i veckan och tänker mig att det ska fortsätta regelbundet tills man kan simma henne ute just för att stärka och förebygga skador på dessa delar av kroppen.

Vill du ha hunden länge hade jag verkligen riktat in mig på att träna upp musklerna runt leden ordentligt på skonsamt sätt med hjälp av någon slags fysioterapeut i första hand. Tillskott och liknande vet jag inte så mycket om och tänker att veterinären borde kunna ge bäst råd där. Vill du hålla hunden sysselsatt vad gäller att tugga kanske köttben är något? Själv är jag ett fan av färskfoder och jag ger gärna djuret riktiga köttben. Då får hon jobba lite för maten.

Jag och en kollega pratade om detta för några veckor sedan faktiskt. Familjens förra hund hade c och d. Kollegans ena hund hade d d men den hunden var det inga större problem med. Han jobbade mycket på att stärka upp runt leden och i övrigt går den väl ungefär som de andra hundarna han har men höfterna finns i bakhuvudet. Det är en riktig bruksras av tyngre modell.

Det jag ångrar att vi inte gjorde med familjens förra hund var att sätta in henne på simskola/rehabträning av något slag vintertid och simträna ute regelbundet hela vår-sommar-höst när temperaturen tillåter. Det är en riktigt, riktigt bra träning som ju är skonsam för kroppen. Jag simmar min hd-fria hund en gång i veckan och tänker mig att det ska fortsätta regelbundet tills man kan simma henne ute just för att stärka och förebygga skador på dessa delar av kroppen.

Vill du ha hunden länge hade jag verkligen riktat in mig på att träna upp musklerna runt leden ordentligt på skonsamt sätt med hjälp av någon slags fysioterapeut i första hand. Tillskott och liknande vet jag inte så mycket om och tänker att veterinären borde kunna ge bäst råd där. Vill du hålla hunden sysselsatt vad gäller att tugga kanske köttben är något? Själv är jag ett fan av färskfoder och jag ger gärna djuret riktiga köttben. Då får hon jobba lite för maten.

Tack för ditt svar. Hur gick det med er förra hund om man får fråga som ni inte gick på simning med? Jag är väldigt inne på att börja simma henne, hon gillar ju ändå att bada. Priset är ju dock saftigt, över 2000 för 10 gånger, har övervägt att ha henne på hunddagis efter nyår eftersom det vore roligt för henne men det får nog bli simning nu istället för dem pengarna (jag är student så det är redan knapert som det är)

Tack för ditt svar. Hur gick det med er förra hund om man får fråga som ni inte gick på simning med? Jag är väldigt inne på att börja simma henne, hon gillar ju ändå att bada. Priset är ju dock saftigt, över 2000 för 10 gånger, har övervägt att ha henne på hunddagis efter nyår eftersom det vore roligt för henne men det får nog bli simning nu istället för dem pengarna (jag är student så det är redan knapert som det är)
Hon var ganska stel på slutet. Hon blev förhållandevis gammal och avlivades pga cancertumörer. Jag tror att hon var 8 år. Hon rörde sig lös som gårdshund så det var ju inga bekymmer så, hon gjorde vad hon ville helt enkelt, men livskvaliteten hade nog varit betydligt högre om hon hade fått bättre förutsättningar redan tidigt om man ska vara efterklok. Att röra sig off road är ju inte ett dåligt sätt att stärka men jag tror verkligen på simning som komplement till vardagsträningen, särskilt nu när jag har sett hur min nuvarande som kom hit som ett streck verkligen exploderade i muskelmassan när jag började simma henne. Stor skillnad redan efter 3 gånger.

Vår katt har artros och jag såg hos veterinären att en sjukgymnast har redskap för att stärka utsatta områden. Bland annat en liggande stege, lite upphöjd, där de fick gå över. Ungefär som cavaletti. Kolla om du kan få kontakt med en sådan. Det bär finnas bra träningsprogram som är i princip färdiga och enkla hjälpmedel att köpa. Rehabstället min hund simmar på använder pilatesboll till vissa hundar. Får du bara tips kanske simning inte behöver vara hundens huvudsakliga träning.

Jag hade en chowtik med HD D/A. Hon röntgades vid 1 års ålder och jag hade aldrig kunnat gissa att hon skulle få minsta anmärkning då hon alltid varit en rörlig och aktiv tik. Inga pålagringar på D-höften fanns. Två år senare röntgade jag om henne för att se hur det såg ut och nu kunde man se lite artros, men inte mycket alls. Denna tik levde tills hon var 8,5 år och hade aldrig några problem med sin höft. Jag fick ta bort henne pga magsäcksomvridning. Hon fick inga tillskott eller specialfoder, utan åt samma som de andra hundarna, rörde på sig som de andra och så var jag ju noga med att hon inte skulle lägga på sig extravikt. Hon var av naturen välmusklad i sitt bakställ.

Min Beauceron är 10 år och har D på bägge höfterna, en 1:a på armbågarna. Jag har inte gjort någon ny röntgen sedan dess, dvs sedan han var mycket ung.

Han är stor för sin ras, c:a 73 cm i mankhöjd och väger 54 kg.

Men, han har aldrig visat symptom på några besvär alls från höfter eller armbågar. Han har hela sitt liv varit fysiskt väldigt aktiv, hängt med i skog och mark i jobbig terräng ända sedan han var liten. Han har alltid varit stark och välmusklad, men (tyvärr...) inte jätteslank, dock absolut inte fet! Jag har alltid imponerats över hur stark och vig han är, trots sin storlek.

Jag kan givetvis inte förklara varför han hållit så bra, men personligen tror jag det delvis beror på att han alltid varit så aktiv och alltid rört sig mycket i "jobbig" terräng. Att hänga med honom i ett viltspår i blockterräng är rena äventyret! En välmusklad hund tror jag håller bättre. Simmar gör han inte men han älskar vatten och har sjöar att vada djupt i så länge det inte ligger is.

Tack för era svar!! :) Har just varit och köpt nytt foder till hunden, det blev RC Mobility, samt börjat dra ner lite på mängden. Förhoppningsvis kommer hon fungera på fodret annars tänkte jag testa Hills motsvarighet. Svårt att veta vilket man skulle välja rc:s hade 25 % på protein och hills 18 %. Ganska stor skillnad upplever jag?

Använder ni/använde någon back on track produkt? Vi har ju nättäcket här hemma men grunnar på hur stor skillnad det egentligen gör när de inte har några synliga symptom :)

Vad tror ni om tillskott när man ändå ger vet.foder för leder? har kikat lite på bl.a grönläppad mussla, men de kanske inte gör varken till eller från eftersom kroppen redan får från fodret? det enda jag ger nu utöver är fiskolja, tänker att det ju även är bra för päls m.m.:idea:

Nu har inte Svansson D-höfter utan C-höfter samt anmärkning på armbågarna men nog märks det på honom ändå. Han blir lätt lite styltig i sin gång och blir han för kall etc så har han lite störningar i rörelserna.

Vår prio har alltid varit att hålla honom smal och ha kontroll på vikten (enklare sagt än gjort med matmanisk Golden) samt att han får just grönläppas mussla /glukosaminer som tillskott till fodret.

Vi har simmat inomhus under vinterhalvåren tidigare och jag upplevde att det hjälpte mycket. Dock så funderar jag på om inte vattenfyllt löpband är vettigare för honom egentligen, men ska ta det diskussionen med min veterinär när de får ordning på sin rehabavdelning.

Han har även BoT-täcken (ett utetäcke och ett nättäcke) samt att han sover på en BoT-madrass. Oklart på hur mycket det hjälper men jag har det iaf och tycker att det är värt att ha oavsett. Och täckena är himla bra när vi är iväg och han ska ligga i bilen eller har mycket väntetid där han riskerar att bli kall.

Jag har också fått tipset att det finns injektioner (Cartrophen kanske?) som kan hjälpa vid artrit (tror jag, har inte varit aktuellt för mig så har lite dålig koll) då det kan ju vara en bra sak att diskutera med vet om en tror att det kan hjälpa.

Vår bruksavlade och mycket aktiva schäfertik med D-höfter lät vi somna in vid 6 1/2 års ålder i augusti, innan det blev riktigt kallt.
Hon hade stora besvär med stelhet och smärta i sina höfter. Hon hade t.ex. svårt att gå uppför trappan efter att ha legat utomhus på gräsmattan, och då var det inte ens kallt ute. Inget bra liv för en hund som dessutom hade värk i vila. Sista tiden fick hon smärtstillande medicin dagligen.
Vi provade med att ge kosttillskott, men det gjorde ingen skillnad.

Vår bruksavlade och mycket aktiva schäfertik med D-höfter lät vi somna in vid 6 1/2 års ålder i augusti, innan det blev riktigt kallt.
Hon hade stora besvär med stelhet och smärta i sina höfter. Hon hade t.ex. svårt att gå uppför trappan efter att ha legat utomhus på gräsmattan, och då var det inte ens kallt ute. Inget bra liv för en hund som dessutom hade värk i vila. Sista tiden fick hon smärtstillande medicin dagligen.
Vi provade med att ge kosttillskott, men det gjorde ingen skillnad.

Så tråkigt beklagar! :( Hade hon haft problem sedan ung ålder eller kom det ganska snabbt?

Min jaktlabbetik har D på båda höfter och pålagringar i ena bogen. Bogen har vi fått behandla 1gång med cortison när hon va 2,5år.
Hon har aldrig visat smärta i varken bogen eller höfterna efter det och då har hon fått hänga med på allt. Löpturer, fjällvandring, heldagsturer vid jakt efter skogsfågel (med tillhörande jobbig terräng)
Hon är 7år i januari och än verkar det inte som att hon behöver slå av på takten, leker glatt med Bretonvalpen vi har och är en allmänt nöjd hund.
Skulle hon få ont får vi ta det då. Men än så länge så får hon leva som vilken annan hund som helst.

Jag har precis opererat min ena katt för HD och vi pratade lite om just mobility-fodret mm eftersom hon ätit det sista månaderna. Och den ortopeden jag var hos då, sa att det var omdiskuterat huruvida dessa foder verkligen hjälpte. Jag tyckte jag såg skillnad på Bonnie, men det gjorde inte jättemycket. Nu var hon så dålig redan när hon sattes på fodret, så det kanske var för sent. Cartrophen hade varit bättre om det satts in i tid, nu var det bara operation eller ta bort som gällde tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka