Vi med extremt lättfödda halvblod

Sv: Vi med extremt lättfödda halvblod

Kan tillägga att min tävlar regelbundet men är ganska liten 160 cm och lättfödd.
450 kg ;)

WHAT!?
Min D-ponny (Halvblodsstam med mkt fullblod) som inte är överviktig någonstans (dock grymt välmusklad) väger 450-60 kg!!! =O

ok 6 dagar är ju bra! Jag tävlar oxå på MSV nivå men det kan ändå skilja sig på motion från ekipage till ekipage... min går inte så hårt! Skulle kunna gå mer faktiskt! :D så när hon börjar bli lite tjock vet jag att det är dags och öka på motionen!!:)

Som sagt, skulle absolut kunna gå mer. Dessvärre är kutymen med medryttare inte så vanlig i den här delen av landet.

Ett andraskörds grovfoder kan ha högre värden än en första eller tredje skörd osv i alla kombinationer . Det beror på hur mkt variabler som helst .

Äsch! :)

Då kan jag ju lika gärna köpa hösilaget på stallet och låta analysera det, istälelt för att fara land och rike runt och komma fram till samma sak.

Undrar bara varför du ger din häst krafft och Betfor över huvud taget om hästen är tjock? Varför inte minimera det socker och stärkelse du kan som bygger på fettet? Bättre ge aningens mer hö, än ge det kraftfoder du ger som ändå äts upp på nolltid i jämförelse med hö.

Kraftfoder i alla dess former är mycket mer energitätt och snabbare uppätet än vilket hö/silage som helst.

Vill man ge något för att blanda ut mineralerna med, så finns det ju t ex Kwik Beet eller Speedi Beet som är betfiber, utan tillsatt melass. Eller för all del melassfri lusern.

Jag har en ponny hemma som för all del inte är lättfödd direkt, och men hon har knappast någon turbo i kroppen. ;) Jag har övervägt att ge ponnyn havre för att få henne lite piggare, men har förkastat det pga att jag inte är värst förtjust i att ge spannmål till häst i utfodringssyfte. Jag har också ett lättfött kallblod där jag också övervägt havre som turbofoder, men lagt de tankarna åt sida just pga att han är lättfödd och inte behöver mer socker/stärkelse/ lättlösliga kolhydrater i sig.

helt rätt, inget kraftfoder.Nu har det gjorts så många undersökningar med tävlingshästar (trav) där man bara gett ett bra hösilage och hästarna presterar bra.
Min fjording får 9 kg hösilage med bra proteininnehåll plus kornhalm på natten , inget kraftfoder , lite morötter när de andra hästarna får sitt kraftfoder.
Han rids tre /fyra gånger i veckan , lugnt i skogen , och är jättefin i kroppen.:)

Ang. halm finns det en levenratör som leverar i hela sverige + norge. Så omöjligt att få tag på är det inte. Men det lär ju kosta en slant eller två ;) OBS! Jag vet inte hur mycket du måste beställa.

Äsch! :)

Då kan jag ju lika gärna köpa hösilaget på stallet och låta analysera det, istälelt för att fara land och rike runt och komma fram till samma sak.

Nyckeln framför allt är att analysera så slipper du shoppa eller fodra i blindo . Mkt ekonomiskt i alla aspekter .

Jag analyserar gärna, men jag får ju analysera själv, det verkar inte finnas hö som redan är analyserat. Därav min fråga om jag tex kunde fråga om det var andra skördshö, eller liknande och på så sätt få ett hum om det är krut i höet eller inte.

Men som det ser ut nu så köper jag nog hösilaget på stallet och analyserar det.

Betfor får han för att kunna ge honom vatten vid tävling, då får han betfor året runt, då jag har hört att man inte ska ge det punktvis. Men det är ju inga mängder direkt, 2dl.

Han får ca 3dl havre per mål, ca 350g. Klart jag kan dra ner på det, men det känns inte heller så mycket, mer moraliskt.

Låter högst klokt att analysera bör spara dig både pengar och tid kostar en spottstyver i sammanhanget .

Håller med. Och 7 kg hösilage är på tok för lite till ett hbl (om den inte är väldigt liten eller om det är ett väldigt torrt hösilage). Det är vad min fjording kommer få när gräset i hagen är slut (och tom för honom blir det på gränsen till för lite, ca 1,3 kg ts/100 kg).

Det är så tråkigt när folk verkar ha en otrolig brist på kunskap om hästens grundbehov. Såg idag en häst (halvblod drygt 165 cm) som får 5 kg (!!:eek:)ensilage,sen pytsas det på lite pellets, mineraler och lite annat. Hästen är unghäst som tävlas. Dessutom är värdena på silaget inget att hänga i julgranen direkt.
Och ändå undrar folk varför deras hästar bits/sparkas, krubbiter och är så galna att rida.

Det är jobbigt om de är för lättfödda. Mitt generella tips är att inte ge kraftfoder öht, endast grovfoder /lusern. Motionera hästarna ordentligt och ha dom ute i stora hagar med kompisar så de gör av med lite energi under dagen.

Betfor får han för att kunna ge honom vatten vid tävling, då får han betfor året runt, då jag har hört att man inte ska ge det punktvis. Men det är ju inga mängder direkt, 2dl.

Han får ca 3dl havre per mål, ca 350g. Klart jag kan dra ner på det, men det känns inte heller så mycket, mer moraliskt.

Onödigt att ge betforen om enda anledningen är att kunna ge vatten på tävling. Är ju inte säsong nu som om jag var du skulle jag bara ge under tävlingssäsong.

delvis kl

Det är ju bara att räkna vad tillskotten man vill ge faktiskt ger i MJ. Om man tycker det är värt det eller inte. Min lättfödda ponny får 6,8 MJ i tillskott där betfor står för den största delen. Så länge han funkar så ser jag ingen anledning att dra ner på sådant jag ger för att jag tror det är bra. Är hästen däremot tjock och inte går ner med den motionen man kan ge den får man ju självklart tänka om.

Blandrastik: Om du vill ge kraftfoder för att hästen ska få något i krubban så funkar ju blöt betfor rätt bra. Tar tid att slafsa i sig ;) Min är inte allt för glad när hans mat tar slut direkt och den andra står i typ 15 min och äter i sin krubba. Lite mer vatten förlänger dock tiden avsevärt och även att slicka rent allt spill tar längre tid och sen är han väldigt nöjd med sin stora festmåltid :D Bestående av 100 g betfor och 100 g havre ;)

Liknande trådar

Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 356
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Jag har tagit ett prov på ett hösilage som är VÄLDIGT torrt. Jag vill inte kalla det hösilage alls utan plastat hö. Nu har jag skickat...
2
Svar
22
· Visningar
2 157
Senast: Tora
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 018
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar