Vi måste tala om trips

Här, sydvästra Skåne, har tripsens närvaro alltid (mina +50 år) varit förknippad med rapsskörd. De är infernaliska, de där tripsen. Förutom att de kliar så tar de sig in överallt. En av mina tidigare surfplattor hade två trips inne i skärmen...

Här, sydvästra Skåne, har tripsens närvaro alltid (mina +50 år) varit förknippad med rapsskörd. De är infernaliska, de där tripsen. Förutom att de kliar så tar de sig in överallt. En av mina tidigare surfplattor hade två trips inne i skärmen...

Då ser jag fram mot slutet... nu har det ösregnat här på Österlen så hoppas det hjälper. Klart bättre idag än igår!!

Förvånar mig inte alls. De är även mycket förtjusta i att ta sig in i mina brandvarnare, där de med förkärlek kravlar runt tills de bryter någon sensor och utlöser larmet. Tror jag har haft tre utryckningar de senaste veckorna när jag inte varit hemma, där det - iofs lyckligtvis - inte har brunnit så mycket som ett värmeljus.

Säkerhetsansvarig på jobbet (som får notan) kändes inte helt bekant med fenomenet millimeterdjur men verkade godta förklaringen.

Förvånar mig inte alls. De är även mycket förtjusta i att ta sig in i mina brandvarnare, där de med förkärlek kravlar runt tills de bryter någon sensor och utlöser larmet. Tror jag har haft tre utryckningar de senaste veckorna när jag inte varit hemma, där det (iofs lyckligtvis) inte har brunnit så mycket som ett värmeljus.

De tar sig även in bakom tavelramar har jag upptäckt. kul med djur👀

Knott kände jag till. Och mygg. Och bromsar.
Men trips?! De är ju infernaliska små saker.
När försvinner de? Vavavava?

För den som inte vet vad trips är, är det Skånes motsvarighet till Sodom och Gomorra. Och idag har det varit invasion.

Röjer inne i stallet. I en dynbox hade vi oanvända hinkar. Med lock. Ska flytta dem o I hinken liger typ 50 döda trips på bottnen 🤣 vad fick dem ens att ta sig in där liksom, ingen mat o ingen box vi ens öppnar normalt sett.

Så ni som inte vet vad trips är, den nivån av att ta sig fram är det på 😑

Nej förresten - jag menade stritar. Fast hoppstjärtar är också trista.

Hoopstjärtar är små vita saker som kan synas tydligt när man har vattnat. Då hoppar och skuttar de på vattenytan tills vattnet har sjunkit undan. Stritar hoppar också, varför jag alltid råkar kalla dem för hoppstjärtar. Petar man på en växt som har stritar så far det upp en kaskad av små gröna hoppande djur.
Jag har köpt hoppstjärtar och tropiska gråsuggor till mitt terrarie. De håller rent.

IMG_20190901_152101.webp

Trips i ljusnätet på vår balkong. Nu är frågan om det räcker att jag eldar upp balkongen, eller om jag måste bränna hela huset?

Visa bifogad fil 35970
Trips i ljusnätet på vår balkong. Nu är frågan om det räcker att jag eldar upp balkongen, eller om jag måste bränna hela huset?
Fy fan vad det kliar av din bild! Jag lider med dig! Klipp sladden och elda upp den? Eller ta balkongen, det är nog bättre!

Här där jag bor har de nog flyttat, jag besväras mest av mygg som flyttar in i värmen för att jag vädrar när det är svalt ute nuförtiden på kvällar och nätter. Räliga jädrans mygghelveten!!!

*kliar mig i håret, på armarna, under tröjan, på örat.... nu bara för din bild *

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 086
Senast: Luff
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 221
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Nu blev jag ångestladdad och ledsen. Jag har gått i terapi i ca 2 år. Innan jag började terapin så var jag verkligen på bottens botten...
Svar
6
· Visningar
2 884
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama