Här, sydvästra Skåne, har tripsens närvaro alltid (mina +50 år) varit förknippad med rapsskörd. De är infernaliska, de där tripsen. Förutom att de kliar så tar de sig in överallt. En av mina tidigare surfplattor hade två trips inne i skärmen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här, sydvästra Skåne, har tripsens närvaro alltid (mina +50 år) varit förknippad med rapsskörd. De är infernaliska, de där tripsen. Förutom att de kliar så tar de sig in överallt. En av mina tidigare surfplattor hade två trips inne i skärmen...
Förvånar mig inte alls. De är även mycket förtjusta i att ta sig in i mina brandvarnare, där de med förkärlek kravlar runt tills de bryter någon sensor och utlöser larmet. Tror jag har haft tre utryckningar de senaste veckorna när jag inte varit hemma, där det (iofs lyckligtvis) inte har brunnit så mycket som ett värmeljus.
Knott kände jag till. Och mygg. Och bromsar.
Men trips?! De är ju infernaliska små saker.
När försvinner de? Vavavava?
För den som inte vet vad trips är, är det Skånes motsvarighet till Sodom och Gomorra. Och idag har det varit invasion.
Jag har köpt hoppstjärtar och tropiska gråsuggor till mitt terrarie. De håller rent.Nej förresten - jag menade stritar. Fast hoppstjärtar är också trista.
Hoopstjärtar är små vita saker som kan synas tydligt när man har vattnat. Då hoppar och skuttar de på vattenytan tills vattnet har sjunkit undan. Stritar hoppar också, varför jag alltid råkar kalla dem för hoppstjärtar. Petar man på en växt som har stritar så far det upp en kaskad av små gröna hoppande djur.
Visa bifogad fil 35970
Trips i ljusnätet på vår balkong. Nu är frågan om det räcker att jag eldar upp balkongen, eller om jag måste bränna hela huset?
Nej tyvärr, de är i allra högsta grad levande jag trodde också att de var borta för i år, men det visade sig att de bara flyttat hem till mig...Hela byn!
Men de är döda eller? Försvann från oss för ett bra tag sedan tycker jag det känns som.
Dammsug upp dem och bränn påsen?Visa bifogad fil 35970
Trips i ljusnätet på vår balkong. Nu är frågan om det räcker att jag eldar upp balkongen, eller om jag måste bränna hela huset?
Dammsugaren har varit framme! Däremot är jag osäker på om alla verkligen följde med, för jäklar vad de satt hårt vid sladden.Dammsug upp dem och bränn påsen?
Är mindre dramatiskt och du behöver inte leta nytt boende?
Fy fan vad det kliar av din bild! Jag lider med dig! Klipp sladden och elda upp den? Eller ta balkongen, det är nog bättre!Visa bifogad fil 35970