Vi måste tala om trips

Knott kände jag till. Och mygg. Och bromsar.
Men trips?! De är ju infernaliska små saker.
När försvinner de? Vavavava?

För den som inte vet vad trips är, är det Skånes motsvarighet till Sodom och Gomorra. Och idag har det varit invasion.
De försvinner aldrig, de är odöda och flyttar med blommorna in. :devil:

De försvinner aldrig, de är odöda och flyttar med blommorna in. :devil:

Jamen ute? Det är sanslösa mängder. Idag har äldsta barnet vägrat gå ut:D
Enstaka kan jag leva med, men inte när det kliar på näsan så fort jag öppnar dörren. Måste vi flytta till Byxelkrok?

Jag blir helt full av dem när jag cyklar till och från stallet 😂
Är inte så känslig och borstar bara bort dem.

Tripsar (som i mångt och mycket verkar vara mestadels en blom och grönsaksplåga) verkar dock lindriga i jämförelse med svea (svidknott på svenska), så vi kan byta. Skicka tripsarna norrut, så skickar vi svea söderöver :D De är ju ännu mindre och det svider och bränner satan när de bitit en, för de attackerar och bits i enorma horder

Tripsar (som i mångt och mycket verkar vara mestadels en blom och grönsaksplåga) verkar dock lindriga i jämförelse med svea (svidknott på svenska), så vi kan byta. Skicka tripsarna norrut, så skickar vi svea söderöver :D De är ju ännu mindre och det svider och bränner satan när de bitit en, för de attackerar och bits i enorma horder
Jag stöder den idén.

Jag har dessutom lyckats bli allergisk mot svidknotten så jag svullnar upp och blir blåröd. Sätter de sig runt ögat så murar det igen. Jag får blåtira.

Vad som helst är bättre än mygg och svidknott.

Men hjälp

I min värld är trips något som finns på krukväxter och som försvinner om man sprutan Radar på dem.
Finns det alltså trips som flyger omkring och sätter sig på folk också? :eek:

Japp. I Skåne, har jag lärt mig.
De sätter sig i hårbotten, öron, kryper fan överallt.
De skördade rapsen runt oss i förrgår, misstänker ett orsakssamband...de är hemlösa.
Men det är galna mängder! Har vi inga skåningar här som kan förklara?

Tack och lov är de annars harmlösa, har torp nära Sveriges myggtätaste ort så vet skillnaden:D

Ja de är sjukt jobbiga.
Men kan tipsa om att inte ha färgglada kläder. En gång hade jag en gul tröja, när jag cyklat en bit så var den täckt till minst 10% av trips. Har aldrig sett så många trips som samma ställe innan. Gissar jag såg ut som en rapsblomma..

De skördade rapsen runt oss i förrgår, misstänker ett orsakssamband...de är hemlösa.

Tack och lov är de annars harmlösa, har torp nära Sveriges myggtätaste ort så vet skillnaden:D

Lugn @tanten . Inte i österfärnebo. Men vi kör igenom. Och har handlat på Ica där, personalen hade mygghatt inomhus.

Även i Östergötland 😁
Vi har också mycket raps som skördas nu så jag tror på samma anledning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 086
Senast: Luff
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 221
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Nu blev jag ångestladdad och ledsen. Jag har gått i terapi i ca 2 år. Innan jag började terapin så var jag verkligen på bottens botten...
Svar
6
· Visningar
2 884
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama