Vi har lurat vår hund, suck..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 387
A

anja23

Vi tyckte vi hade en så bra plan, men resultatet blev inte riktigt vad vi förväntat oss.

Vi har i de flesta situationer (t.ex. matdags, gå ut, släppas fri från kopplet, gå in till främmande) låtit Tea få sitta och vänta på ett "varsågod" innan det är fritt fram.
Då kom vi på att det är ju bra att hon lyssnar specifikt på "varsågod" och inte bara väntar tills man öppnar munnen. :idea:
Då började vi lura henne lite grann, ibland sa vi "banan" istället för varsågod, och då skulle hon sitta kvar och vänta till rätt ord kom.

Efter bara några prövningar fungerade det prickfritt. Hon satt snällt och stirrade stint på en tills det magiska ordet kom.

Och nu har vi slutat lura henne, för nu kan hon ju ordet. Trodde vi!

Ordet varsågod fungerar, men bara om JAG säger det och det måste sägas "Vaschågodd" annars är det förmodligen ett "lurord".
Ibland om man anstränger sig och säger precis så, "vaschågodd" så kanske en dörr gnisslar. Då gills det inte! Då blir det "vaschågodd" + dörrljud = LURORD!
Samma om det prasslar i en jacka, en granne tar ett steg på övervåningen m.m.

Ibland är hundstackarn så hungrig så salivet rinner, och man säger vaschågodd men samtidigt råkar flytta fötterna så ett annat ljud kommer. Nosen kann t.o.m ha nuddat maten, men snabbt tittar hon upp igen med en ledsen blick.
För att förmänskliga henne en aning så ser det ut som hon tänker: "Varför är du så elak mot mig, jag svälter ju ihjäl.. säg det på riktigt!"

Sv: Vi har lurat vår hund, suck..

ooooh, knepigt läge ^^

får jag bara fråga: varför sa duVaschågodd och inte varsågod? (OBS. Det var inte en pik!!!:devil:)

Vi har nåt liknande. Stora bruna hundögon och matte säger: "Vaaaaanadisplan!" "Waaaaaasabi!" "vaaaaaaa.....rsågod!" och hunden far iväg.

Jag har gjort likadant.

Jag har vid varje varsågod, omedvetet, pekat med armen mot det som är varsågod. Endast en mikroskåprörelse, men dock. Bara "varsågod" räcker inte, hunden stirrar stint på armen.

Jag löste det så här. "Varsågod" tex till maten, sen har jag gått därifrån. I början så stod han och dreglade en smula, men han lärde sig snabbt.

får jag bara fråga: varför sa duVaschågodd och inte varsågod? (OBS. Det var inte en pik!!!:devil:)

Haha, jag vet inte!
Jag har förmodligen betonat det sådär konstigt så ett vanligt varsågod låter helt annorlunda.

Och det låter så roligt när sambon försöker säga likadant för att slippa stå och tjata varsågod hundra gånger.:angel:

Varför stressar ni hunden så? Jag menar inte något illa - men utav det jag läser, så låter det inte som att ni har egenskaperna lugn och avslappnad som mål för er hund i vardagssituationer. Jag anser att det borde väga högre än att eran hund ska lyda ett kommandord ...

Låter jobbigt:crazy:
Tror du att det skulle hjälpa om ni lärde in ett handtecken också? Min hund kan bli osäker ibland när jag säger "Varsågod" och då använder jag handtecknet så vet hon säkert.
Bara en tanke, det kanske skulle kunna fungera :)

Så är det med JRT:n om man har sakt att hon inte får ta en sen och sen säger man varsegod, iblandgår det nästan inte att få henne att ta tex leksaken

Men man kan väl ha lugn och avslappnad i kombination med kommandoord.

De allra flesta som träffat vår hund blir förvånade över hur lugn hon är för att vara så ung, det finns bara ett fåtal tillfällen hon blir stressad.

Nu har vi dock inte lyckats så bra med denna situation, men tack vare tipset som "blandrastik" skrev har det redan nu gått bättre, hon tvekar nästan inget alls.

Men jag har aldrig upplevt henne som stressad i den här situationen heller, snarare tålmodig och koncentrerad.

Jag har ett liknande problem. Min förra golden behövde verkligen en svart/vit vardag för att fungera annars var hon högt och lågt. Så det var varsågod vid maten, sitta och vänta vid dörren, inte springa iväg när man kopplat loss innan man sagt varsågod osv.
Så min min andra (som jag fick som tvååring) gjorde jag likadant av farten och vanan. Men den här veka saken (:p) tyckte att det var jättejobbigt... Jag fick stå och säga varsågod vid matskålen 20 ggr i olika tonlägen innan hon fattade att hon fick äta. Så jag slutade med det, ställde ner maten, sade varsågod en gång och gick sen därifrån. Hon fattade rätt snabbt.

Ja, det är klart att hunden kan och skall vara lugn i hanteringen. Det är det som är målet. Annars är lydnad inte speciellt hållbart i andra situationer. Det var din beskrivning jag reagerade på, det verkades inte läggas tungvikt på hur hunden utförde det, utan endast när.

Vi har nog någon slags blandning av dina hundar då.
Hon kan vara väldigt "vek" då vi bara är hemma. T.ex. så skulle hon aldrig stjäla mat, hon tar inte ens sånt som vi tappar på golvet i köket om hon inte fått tillåtelse. Nu när jag tänker efter gör hon faktiskt aldrig något dumt här hemma :o förutom att kanske ta en strumpa från tvättkorgen ibland.
Och det här är inget vi har bestraffat henne för någon gång, utan det har liksom varit självklart att så gör man inte.

Men är vi på bortaplan, t.ex i skogen eller hemma hos bekanta, då tar hon väldigt mycket mer för sig.
hon springer ut genom ytterdörrar ibland, stjäl från diskbänk m.m.
Och med andra hundar knuffas hon och bufflar på på de mest oförskämda sätten.

Därför fortsätter jag med dessa rutiner, eftersom allt blir så mycket lättare av att hon vet hur vissa situationer alltid ska se ut.

Ja, det är klart att hunden kan och skall vara lugn i hanteringen. Det är det som är målet. Annars är lydnad inte speciellt hållbart i andra situationer. Det var din beskrivning jag reagerade på, det verkades inte läggas tungvikt på hur hunden utförde det, utan endast när.

Anledningen till att jag började lura henne var för att jag upptäckte att hon satt och väntade för att sen "bli fri" direkt jag öppnade munnen.
Det tyckte jag inte var okej.
T.ex. om en vi är ute och går och träffar någon jag känner, som inte alls vill hälsa på hunden, då vill jag kunna sätta henne och prata med personen medan hon sitter kvar.
Som det var då kunde jag sätta henne och direkt jag öppnade munnen för att prata med den andre så trodde hon att hon kunde springa fram.

Men nu efter vi tränat detta så sitter hon snällt kvar och väntar, och sen kan vi gå vidare.

Problemet med det vi gjorde var att eftersom det bara är jag som tränar henne, matar henne och går ut med henne så lyssnade hon bara på mitt varsågod och inte sambons. Eftersom det inte låter riktigt lika.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka