F
frukanon
I tråden om dop och bröllop så blev det en diskussion om att vi skriver in våra barn i kyrkan "mot deras vilja", att man inte ska fatta ett sånt beslut utan låta barnen välja det själva när de blir tillräckligt gamla. Men vi föräldrar fattar ju många beslut kring våra barn. Dagis (förskola) är ju också en sådan sak. Det finns ju förskolor med olika inriktningar. Jag har t ex VALT att låta mina barn gå på en ur&skur avdelning. En bekant valde en förskola med Reggio emilia (stavning?)pedagogik. Det finns montessori och liknande. Är det då okej att vi som föräldrar gör sådana val? Och varför är det isf okej? Varför är det inte det?
Om jag nu väljer att döpa mitt barn så kan ju mitt barn visa sitt motstånd senare genom att inte konfirmera sig. Sedan så kan de gå ur kyrkan. Det är ju inte så att han/hon är "fast i kyrkan för alltid".
Vilka val har jag som förälder rätt att göra åt mitt barn?
Är det ens någon som förstår mina funderingar :smirk:
Om jag nu väljer att döpa mitt barn så kan ju mitt barn visa sitt motstånd senare genom att inte konfirmera sig. Sedan så kan de gå ur kyrkan. Det är ju inte så att han/hon är "fast i kyrkan för alltid".
Vilka val har jag som förälder rätt att göra åt mitt barn?
Är det ens någon som förstår mina funderingar :smirk: