Vi gör massor med val...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi gör massor med val...

*knapplån*

Jag är glad att det är så många som svarat och att jag fått veta mer om hur andra än jag tänker ang dopet.
Jag vill att mina barn ska växa upp som kristna för även om jag inte är aktiv inom kyrkan så har jag ändå någonstans min tro. Min sambos släkt är Pingstvänner och jag har varit på några av deras möten. Deras predikanter har skrämt mig från deras syn på religionen... Dels för att jag upplevde predikan som fördömande och dels för att jag upplever medlemmarna som ICKE ifrågasättande.
I Svenska Kyrkan känner jag en trygghet och jag har i vissa sammanhang känt en tröst i kristendomen. Jag har varit med om händelser där jag fått hjälp i och av kyrkan.
Den känslan och tryggheten vill jag att mina barn ska ha möjlighet till.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Och jag vill absolut inte att mina barn ska växa upp som kristna, eftersom vi har en helt annan tro.

Jag vänder mig fortfarande mot att alternativen tycks vara kristendom eller ingenting.

Men det är ju jag det.
 
Sv: Vi gör massor med val...

frukanon skrev:
*knapplån*

I Svenska Kyrkan känner jag en trygghet och jag har i vissa sammanhang känt en tröst i kristendomen. Jag har varit med om händelser där jag fått hjälp i och av kyrkan.
Den känslan och tryggheten vill jag att mina barn ska ha möjlighet till.

Jag känner som du! Hör till kyrkan men är inte desto mera aktiv pga av att församligen är så mossig här där vi bor:crazy: . Sonen är döpt och har varit mycket på kyrkans barntimmar och dagklubb. Även om samhället har ändrats så är det mycket i våra traditioner och vårt sätt att leva som härrör från kristendomen, såsom julen, påsken osv och också moraliska spörsmål som att man skall "vända andra kinden till" och hjälpa andra osv. Tycker det är bra att sonen fått lära sig varifrån olika traditioner och tankesätt kommer eftersom man själv inte är så bra att förmedla det.

Om han sedan inte vill konfirmera sig osv så är det ok, men det har väl inte skadat honom att bli bekant med kristendomen som, vad man än må tycka, fortfarande påverkar vårt liv (tex arbetsmoralen i nord-Europa kommer väl från Luther...) pga av att den varit den förhärskande religionen i så många sekel.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Björk, jag ser nu att vi antagligen förstår varandra väldigt bra, och respekterar varandra och förmodligen står varandra ganska nära i våra åsikter.

Men jag är ju en sån som tolkar det mesta ordagrannt!;) Du upprepade ett par gånger att du inte kunde förstå. Och då ville jag försöka få dig att just förstå. Inte att hålla med eller att göra samma val som jag!

Och nu känner du att jag inte förstår dig, eftersom jag maler på om hur jag tänker och väljer. Men det enda jag behövde höra för att sluta mala var att du hängde med i hur jag tänker. Jag hänger med i hur du tänker. Det gjorde jag ända från början (i vad gäller dop och val och sånt - men inte i hur du använder ordet förstå:crazy: ).

Jag ifrågasätter inget alls i ditt resonemang kring tro, traditioner, dop, moral o s v. Tycker allt verkar klokt och genomtänkt.

Björk skrev:
Jag har inte "bestämt mig för att inte förstå". :smirk:

Nä, jag förstår det nu, men du skrev faktiskt:
Nej, det är fortfarande obegripligt och kommer så att fortsätta vara.

Det tolkar jag som om du bestämt dig för att det du nu inte begriper kommer att förbli obegripligt resten av livet. Som sagt, jag tolkar det mesta ordagrannt.
 
Sv: Vi gör massor med val...

havreflinga skrev:
Björk, jag ser nu att vi antagligen förstår varandra väldigt bra, och respekterar varandra och förmodligen står varandra ganska nära i våra åsikter.
Ja, jag tror att vi är ganska eniga, det har du nog rätt i!:) Men att vi lägger olika innerbörd i ordet förstå. Det jag inte kan förstå är att folk som är som jag faktiskt döper sina barn. Eller tja, de är väl inte som jag, för de verkar bara inte ha tänkt igenom något mer än att "dopet är en tradition"... medan jag kanske mer funderat över att dopet, eller kanske ännu mer: medverkan i kyrkans aktiviteter borde vara något som man faktiskt tycker är någon slags mening med för att anamma eller ha "sätta" sina barn i. Och där tror jag vi är eniga...? Om skälet för dig är att du fann en trygghet i jesus och guds existens (även om du inte tror så idag) så har du ju ett skäl, du tycker att tron kan vara viktig för ett/ditt barn! När däremot skälet till dop är: "det är tradition" då har jag svårt att förstå ett sånt val. Det känns liksom ogenomtänkt för mig. Däremot respekterar och accepterar jag det. Men när/om någon frågar mig om min mening så säger jag vad jag tycker.

Likväl som jag tycker man ska ha någon slags mening bakom att sätta sitt barn i knatteridskola likväl tycker jag att man ska ha någon slags mening med att döpa det och då menar jag en mening för barnet ifråga. Tex: "Jag vill sätta mitt barn i ridskola för att umgänget med hästar har gett mig mycket kunskaper om djur och jag tycker man lär sig ansvar och dessutom är det roligt". Eller: "jag vill döpa mitt barn för att jag tycker att mitt barn kan ha en trygghet i kristendomens kärleksbudskap/moral." Men det kräver ju lite mer än ett dop för att det ska komma fram... någon slags aktiv handling från mig som förälder (läsa bibeln, be kvällsbön, gå i kyrkan, vara med på kyrkans barntimmar). Dopet i sig ger ju ingen "kristen grund" egentligen om man sen inte förklarar varför man döpt sitt barn och vad det innebär.

Nu ska jag sluta babbla, jag tror du redan vet vad jag menar! ;)

Rent generellt kan jag säga att jag tycker många frikyrkors modell med vuxendop egentligen är "bättre". Då är man ju stor nog att själv fatta ett aktivt beslut att tillhöra kyrkan.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag tycker egentligen att det är fel att döpa ett barn in i kyrkan om man inte är så religiöst kristen av sig! Jag blev döpt och är även konfirmerad, men funderar nu på att gå ur kyrkan.. Jag är absolut inte arg över att jag blev döpt, men jag kommer troligen inte döpa mina ev. barn. Jag var först inte säker på att konfirmera mig, men jag gjorde nog det då mkt för att jag inte var riktigt säker på vad jag trodde och för att jag fick en resa till England i samband med konf.:smirk: Ångrar inte det och vet fortfarande inte vad jag tror, men jag är ganska säker på att jag inte tror på en skäggig gubbe i himlen iaf..:crazy:

Mina föräldrar är INTE religiösa av sig, men de är medlemmar i kyrkan och har även gift sig där. De har inte uppfostrat mig med den tron utan bara med vanligt sunt förnuft, men frågan är om inte alla uppfostras så eftersom man ju följer budorden, får lära sig enbart om kristendomen i lågstadiet, sjunger bibelvisor/psalmer och i allmänhet växer upp med det? Mina föräldrar har aldrig sagt att jag ska be bordsbön t ex, eller sagt att man kan be om man är ledsen eller si och så. Jag ser inget fel i hur de har gjort, men jag funderar mkt på skolans roll. Vi lever ju i ett i mångt och mkt kristet samhälle och därför har man inte så mkt val förrän senare i livet. Lagarna är ju baserade på den kristna tron.:confused: Hur vore det egentligen utan det? En del tror att Jesus har levt (vilket man ofta kan läsa i vetenskapen) men kanske inte på en Gud. Även de som inte tror på Gud (kanske tror något annat) firar jul t ex. Jag tycker det är en vacker och ljus högtid som "behövs" på vintern. Tänker mer på tomten, gemenskapen och maten än på Jesus. Det är vad det betyder för mig - tradition!:love:

Man kan leva efter sunt människoförnuft och man ska ha rätt att i skolan få läsa om olika religioner.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Curly skrev:
Lagarna är ju baserade på den kristna tron.:confused:

Är de det egentligen? Jesus tyckte ju att man skulle vända andra kinden till. Men våra lagar utgår från konsekvens/straff.

Vi har heller ingen lag om otrohet, trots att det enligt bibeln är en synd. Eller mot homosexualitet.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Gnist skrev:
Nyfiket frågat : Vem hade du tänkt skulle sköta cermonin och grävningen osv?

Hittade just utträdelsepappren som församlingen skickade till mig när jag lämnade kyrkan. Där står bl a Gravsättningen är utan kostnad. Så jag antar att både jag och Kimz0r kommer att hamna i jorden när vi dött utan att våra anhöriga behöver gräva själva...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 849
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 945
Senast: Migo
·
Äldre Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 027
Senast: ameo
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp