Vi gör massor med val...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi gör massor med val...

frukanon skrev:
Varför? Jag är passiv medlem i flera föreningar. Jag är inte aktiv i Villaägarna heller men jag utnyttjar deras förmåner med gott samvete, jag har ju betalat medlemsavgiften.

Du har ju en gång valt att gå med.

Vad jag vänder mig emot är att det anses vara normalt att vara kristen.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Kimz0r skrev:
Jag anser att dop är ett val barnet ska få göra själv, då det är oåterkalleligt. Dagis och skola går att byta om man märker att barnet inte trivs.

Ett dop är Inte oåterkalleligt....
Sedan är det så att det går inte alltid så lätt att byta dagis, förskola och skola..Tex där jag bor. Här finns det ETT dagis, EN förskola och EN Skola(låg och mellan)
 
Sv: Vi gör massor med val...

KL

Jag döptes inte som barn. Inte min bror heller, han är äldre än mig. Varför vi inte döptes beror blapå att mina föärldrars första barn föddes för tidigt utan chans att överleva. Men ingen på BB praade om varför och hr det var med barnet utan snabbt, kalla på en präst, barnet måste döpas. Det var liskom aldrig något val (detta hände ca 1966). DÅ förstod mina fräldrar att barnet skulle dö. Efteråt kände de sig så lurade. Dopet var vad alla fokuserade på och ansåg viktigt, inte deras känslor, att de fick säga farväl etc. Dessutom kommer min pappa från ett väldigt kommunistiskt hem som är väldigt religionskritiskt (men min pappa är en underbar människa med goda värderingar ändå) och för honom var detta med dop främmande.

När så vi föddes blev det aldrig att vi döptes, de ansåg inte det viktigt.

Min bror valde att inte konfirmera sig men det gjorde jag. Inte för presenterna men mest för att alla kompisar gjorde det tror jag. Idag hade jag inte valt konfirmation och jag ångrar det lite. Men då fick jag ju döpa mig innan konfirmationen, vilket jag tyckte var lite skämmigt då men mina kompisra ville gärna komma och tyckte det var spännande. Jag var den enda odöpta.

Jag kommer inte att låta döpa vår son, min sambo håller med. Särskilt efter att ha varit med på min brorsons dop där hans föräldrar lovade att uppfostra sin son i en kristen anda. Det gör de inte, hon svär som en borstbinadre och ingen av dem är intresserade av religion. jag vill inte stå där och ljuga i kyrkan.

ev har vi namngivningsceremoni senare har inte bestämt det än.
 
Sv: Vi gör massor med val...

frukanon skrev:
Har du läst tråden jag hänvisar till?

Jag har inte sagt att man måste fråga barnen om lov. Jag är bara intresserad av vad som är okej att välja om det nu är så fel att välja att döpa sitt barn :smirk:

Om du nu startar en ny tråd där du förklarar ditt tankesätt så ska jag väl inte behöva läsa nån annan tråd, som du inte ens behagar länka till, för att få svara på ditt inlägg.

Antingen du väljer att döpa ditt barn eller inte så gör du ju ett val till barnet :smirk:
Jag ser inte dop som något som sticker ut mer än alla andra val som görs dagligen.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Varför är dopet en så stor kränkning för dig? *ärligt nyfiken*
Jag är döpt men har lämnat kyrkan i vuxen ålder, och känner inte att dopet direkt påverkat mitt liv. Det vore annorlunda om mina föräldrar könsstympat mig eller nåt...
 
Sv: Vi gör massor med val...

Vi har valt att döpa våra barn. Om de inte vill vara med längre när de blir stora kan de välja att låta blir att konfirmera sig, på så vis underkänner de vårt val att döpa dem. Jag valde att inte konfirmera mig men, skulle nog kunna göra det idag. Har nog blivit lite hällörad på gamla dar.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Ja jag har valt att gå med. Jag har också valt att döpa mina barn, jag tycker att det är min rätt som förälder att få göra det, jag fattar många beslut angående mitt barn tills han/hon är 18 år. Det jag undrar är alltså om man nu tycker att det är så fel med beslut om dop - vilka beslut är okej?
Mitt barn kan ju sedan välja att inte konfirmera sig och även att gå ur kyrkan.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag kan inte länka - ber oerhört mycket om ursäkt. Ska jag lämna buke nu?
Jag blev bara nyfiken på andras tankar. Eftersom den här tråden inte fick ligga kvar på senior så har inte de inblandade i den tråden svarat här och det hade varit roligt att läsa deras åsikter också.

Du hade ju kunnat låta bli att svara om du inte är intresserad.
 
Sv: Vi gör massor med val...

:bow: :bow:
Det är inte helt lätt att byta dagis (skola vet jag inte) även om det finns flera. I vår kommun är tillgången långt under efterfrågan.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Dessutom har jag inte startat någon tråd för att förklara mitt tankesätt utan för att få reda på andras tankesätt.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag svarade för jag var intresserad, sen att mitt svar kanske inte passade dig, får ju stå för dig.

Vad jag tycker, står ju i mitt första inlägg, där jag dessutom förklarar direkt att jag inte menar att DU skulle vara daltande, så egentligen vet jag inte vad ditt problem är. Kanske var det att jag använde ordet "djävla daltande" som du reagerade på? vilket är konstigt då jag inte syftade på dig ju.

I klartext, ja jag tycker att det är upp till föräldrarna om de vill döpa sitt barn eller inte. När barnet blir myndigt kan de gå ur kyrkan om de känner för det, tillsammans med en massa annat man får göra när man blir vuxen.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag hugger första knappen.

Jag har valt att inte döpa mina barn, dels för att det ÄR oåterkalleligt, dels för att pappan och jag tillhör olika inriktningar inom kristendomen i den mån vi alls kan kalla oss kristna, men det är väl det närmaste...dels så gillar jag inte principen för varför man döper - att barnet skall befrias från synd - arvssyndbegreppet har jag oerhört svårt för i den kristna kyrkan.

Däremot - jag är med i svenska kyrkan för den gör en massa bra rent humanitärt arbete som jag vill vara med och sponsra (via skattsedeln) även om jag själv inte är aktivt troende.

Andra val gör man ju hela tiden, men jag har nog inte aktivt tagit ställning till varför jag gjort dessa val till mina barn.
 
Sv: Vi gör massor med val...

lingonben skrev:
Varför är dopet en så stor kränkning för dig? *ärligt nyfiken*
Jag är döpt men har lämnat kyrkan i vuxen ålder, och känner inte att dopet direkt påverkat mitt liv. Det vore annorlunda om mina föräldrar könsstympat mig eller nåt...
Det har jag försökt förklara. Integritetsstympning kanske? ;)
 
Sv: Vi gör massor med val...

frukanon skrev:
Ja jag har valt att gå med. Jag har också valt att döpa mina barn, jag tycker att det är min rätt som förälder att få göra det, jag fattar många beslut angående mitt barn tills han/hon är 18 år. Det jag undrar är alltså om man nu tycker att det är så fel med beslut om dop - vilka beslut är okej?
Mitt barn kan ju sedan välja att inte konfirmera sig och även att gå ur kyrkan.

Då vore det väl lika rätt eller fel att "göra" barnet till muslim eller buddhist. Det kan det ju också sluta med, om det vill.

Förstår du inte? Varför är det normen att man är kristen? Även om man inte är religiös själv på något sätt?
 
Sv: Vi gör massor med val...

+ Cilla W

Hur känner ni ifråga om att föräldrar bestämmer namn till sina barn utan att de "stackars små liven" har något att säga till om ??? ( :p )
Tror det finns Massor av människor som avskyr sina namn (som Föräldrarna valt...)...
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jo, jag frågar igen bara för att jag inte riktigt fattar. Både trögtänkt och nyfiken, typ :o
 
Sv: Vi gör massor med val...

Tycker ändå det är skillnad att tillhöra en religion när föräldrarna inte ens är religiösa själva.
 
Sv: Vi gör massor med val...

lingonben skrev:
Jo, jag frågar igen bara för att jag inte riktigt fattar. Både trögtänkt och nyfiken, typ :o
Dels tyckte jag ju att mina föräldrar hycklade, som lät döpa mig in i en religion de inte själva följer. Att man på den tiden föddes in i kyrkan må vara hänt, men i.o.m. dopet tas man ju upp i religionen.

Dels är det begreppet arvssynd, som jag är starkt emot.

Dels har jag aldrig tyckt om när människor fattat beslut som involverar mig över mitt huvud. Jag har alltid protesterat högljutt från det att jag kunde protestera högljutt. Jag har en mycket stark integritet som jag alltid värnat om.

Och så kändes det avigt att intressera sig för och följa alternativa livsåskådningar när man var döpt och med i Svenska Kyrkan.

Jag konfirmerade mig aldrig, och har nu även gått ur Svenska Kyrkan, men dopet kan ju aldrig bli ogjort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 849
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 945
Senast: Migo
·
Äldre Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 027
Senast: ameo
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp