Vi gör massor med val...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

frukanon

I tråden om dop och bröllop så blev det en diskussion om att vi skriver in våra barn i kyrkan "mot deras vilja", att man inte ska fatta ett sånt beslut utan låta barnen välja det själva när de blir tillräckligt gamla. Men vi föräldrar fattar ju många beslut kring våra barn. Dagis (förskola) är ju också en sådan sak. Det finns ju förskolor med olika inriktningar. Jag har t ex VALT att låta mina barn gå på en ur&skur avdelning. En bekant valde en förskola med Reggio emilia (stavning?)pedagogik. Det finns montessori och liknande. Är det då okej att vi som föräldrar gör sådana val? Och varför är det isf okej? Varför är det inte det?
Om jag nu väljer att döpa mitt barn så kan ju mitt barn visa sitt motstånd senare genom att inte konfirmera sig. Sedan så kan de gå ur kyrkan. Det är ju inte så att han/hon är "fast i kyrkan för alltid".
Vilka val har jag som förälder rätt att göra åt mitt barn?

Är det ens någon som förstår mina funderingar :confused: :smirk:
 
Sv: Vi gör massor med val...

Ja jag förstår precis vad du menar. :)

Men iom att jag inte har några barn så är det lite svårt för mig att ta ställning... Skulle nog låta döpa mitt barn tror jag, är själv döpt och konfirmerad och även om jag inte är superkristen direkt så skulle det kännas rätt. Barnet kan som sagt gå ur kyrkan sedan.

Angående skola och sådant kan vi nog bara göra så gott vi kan. Barnen kan ju inte välja själva. Vi måste se till deras bästa och vad som kan tänkas passa just det barnet. Det är en del i "föräldrajobbet" att ta sådana beslut.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi gör massor med val...

Det blir ju ett djävla daltande om man ska fråga barnet om allting eller hur. Måste bli mardömsungar av en sådan uppfostran. Alltså nu syftar jag inte på dina barn utan i teorin bara, om man nu ska börja be om lov om allting som rör barnen.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Har du läst tråden jag hänvisar till?

Jag har inte sagt att man måste fråga barnen om lov. Jag är bara intresserad av vad som är okej att välja om det nu är så fel att välja att döpa sitt barn :smirk:
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag anser att dop är ett val barnet ska få göra själv, då det är oåterkalleligt. Dagis och skola går att byta om man märker att barnet inte trivs.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag (som har barn...;) ) tänker som dig. Mina barn är döpta och jag är döpt och konfirmerad. Jag kan inte riktigt förstå vad ett barndop kan göra för "skada" :smirk:
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag förstår ändå inte vad som är så förfärligt med ett dop? Man kan ju (som du gjort tror jag) gå ur kyrkan.
 
Sv: Vi gör massor med val...

frukanon skrev:
Jag (som har barn...;) ) tänker som dig. Mina barn är döpta och jag är döpt och konfirmerad. Jag kan inte riktigt förstå vad ett barndop kan göra för "skada" :smirk:

Nä, det är ju inte så att man "för alltid är i guds våld" eller hur man nu ska uttrycka det... Jag tar inte så allvarligt på det, rätt eller fel vet jag inte, men skulle nu barnet utvecklas till en superateist så... ja. Då får de gå ur.

Jag kan även förstå dem som tycker att det är tokfel att döpa sitt barn, men som sagt, för mig känns det rätt.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Som förälder gör man vissa val, en del bättre, en del sämre.
Det får man stå för.

Om dopet är är ett sämre val så får man väl ändra så småningom.
Det finns större och viktigare frågor som en förälder behöver ta ställning till.

Jag äter inte kött, jag skulle aldrig kräva att min son skulle låta bli.
Han får så småningom välja det själv.
Jag döpte min son i kyrkan.
Vill han gå ur den så får han det, men jag står för mitt val och tycker inte det är så hemskt.

Jag tror inte han kommer ställa mig tillsvars för det.

Däremot om jag skulle neka honom att äta korv, så skulle han ofta fråga varför .
På samma sätt som han ifrågasätter att man måste tvätta håret nån gång i veckan.
Sånt är värdsligt för honom.

(jag har inte läst tråden du hänvisar till)
 
Sv: Vi gör massor med val...

varför ska man döpa sina barn om man inte är kristen? Som mina kompisar, de konfirmerade sig för att få åka på ett läger och allt vad som sa som anledning. men de är verkligen inte det minsta religösa. Jag är varken döpt eller konfirmerad och jag ångrar inget utav det. Jag kommer helle rinte att gifta mig i kyrkan. Jag tror inte på den kristna guden.

Men om man som förälder är kristen är det väl inte så konstigt att man låter döpa sina barn. För dem finns det väl egentligen inget alternativ? eller? Men om man inte är troende så varför ska ma ndå döpa sina barn i kyrkan elle rutav en präst. Mina föräldrar lät min farfar 'döpa' mig inför den närmaste släkten. Det tycker jag var fint!

Men det som tråden handlade om var ju vilka val man som förälder skulle ta. Alla, tycker jag. Man kan väl inte fråga ett barn om allting! Man måste ju välja det som känns rätt och bra, bekvämt för en själv när det handlar om ens barn. När barnen blir äldre får de ju mer och mer att säga till om.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Varför ska jag, genom dopet, bli påtvingad en religion som mina föräldrar inte följer? Jag tänker inte döpa mina barn, ej heller tvinga på dem mina värderingar. Min uppgift som förälder är främst att vägleda dem till att själva göra sina val.

Det stämmer att jag gått ur kyrkan. Jag lät även bli att konfirmera mig. Men dopet är inte ogjort för det.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Kimz0r skrev:
Men dopet är inte ogjort för det.

Men jag undrar fortfarande på vilket sätt dopet skadat dig?
Om man döper sina barn vad är det som då gör att man inte vägleder dem till att göra egna val. Man kan/får inte göra helt egna val innan man är myndig. För fram till dess så är det föräldrarna som är ansvarig för dig.
 
Sv: Vi gör massor med val...

frukanon skrev:
Men jag undrar fortfarande på vilket sätt dopet skadat dig?
Inte alls, mer än att jag tycker att mina föräldrar hycklade som lät döpa mig in i en religion som de själva inte följer. Som f.d. anhängare av div. alternativa livsåskådningar kändes det dessutom aningens avigt att vara döpt och medlem i Svenska Kyrkan.

Och av någon oförklarlig anledning blev jag avundsjuk när min sambo berättade att han inte var döpt. Jag vet inte varför. Jag tror det beror på att jag har en oerhört stark integritet, och lätt kan hysa agg mot den som kränker den. Och dopet är en kränkning, eftersom man fråntagit mig ett val som enbart jag själv kan och ska göra.
 
Sv: Vi gör massor med val...

frukanon skrev:
Är det då okej att vi som föräldrar gör sådana val? Och varför är det isf okej? Varför är det inte det?
---
Är det ens någon som förstår mina funderingar :confused: :smirk:

Jag fattar!:) Och jag tycker det är en viktig fråga. Jag tror att alltför många avstår från val. Kanske för att slippa stå till svars senare. Kanske för att det är smidigare att inte tänka efter, inte ta ställning, bara låta allt löpa på.

Vi tänker göra massor av val för vårt barn. Så fort det går att prata med hän kommer vi givetvis att erbjuda hän alternativ, men vi kommer ändå att välja vilka alternativ vi ska erbjuda. (Och vilka vi ska censurera bort.)

Kyrkan har jag funderat jättemycket på. Jag är inte troende idag, men deltog väldigt mycket i kyrkans aktiviteter som barn. Det har varit mycket positivt för mig. Jag grundar mitt val på den erfarenheten. Min man hade ingen kontakt med kyrkan. Han är inte heller troende, men han fascineras av att jag har alla de bibliska berättelserna i ryggmärgen. Och det är himla smidigt. Dessutom hade jag en vän i Jesus när jag hade det tufft som barn.

Jag tror att det är viktigt att barnen får ta del av någon slags ideologi utanför hemmet, för att få en chans att ställa sig lite kritiska till det som mamma och pappa säger. Min man hade bara en gud när han var barn: Sin far! En far som tyvärr misshandlade honom.

Jag vill ha barn som vågar ifrågasätta mig. Då måste jag erbjuda dem input utifrån. Och det måste vara något mer att bita i än det som reklamen och media erbjuder.
 
Sv: Vi gör massor med val...

mimus skrev:
Jag äter inte kött, jag skulle aldrig kräva att min son skulle låta bli.
Han får så småningom välja det själv.

Jag äter inte heller kött, och mina barn kommer själva att få välja om de vill äta kött, när de är stora nog att förstå vad det är för något.

Tycker det är viss skillnad.

Dop är inte på något sätt oåterkalleligt, men jag håller med om att man bara bör låta döpa sina barn om man själv är aktivt kristen.
 
Sv: Vi gör massor med val...

CillaW skrev:
Dop är inte på något sätt oåterkalleligt, men jag håller med om att man bara bör låta döpa sina barn om man själv är aktivt kristen.

Varför? Jag är passiv medlem i flera föreningar. Jag är inte aktiv i Villaägarna heller men jag utnyttjar deras förmåner med gott samvete, jag har ju betalat medlemsavgiften.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag har också haft glädje av kyrkans barnaktiviteter. Både när jag var barn och nu när jag är småbarnsförälder.

Nu riktar jag mig inte till dig havreflinga: Är det då också fel att gå på sk öppet kyrkis/ minikyrkis under föräldraledigheten? På alla ställen finns inte öppna förskolan pga besparingar inom kommunen.
Eller andra barn och ungdomsaktiviteter inom kyrkan?
 
Sv: Vi gör massor med val...

Vad barnet blir besviket för eller inte är jättesvårt att säga. Jag hade ett andranamn som jag skämdes för när jag växte upp. Jag brydde mig mycket mera om det än om jag var döpt eller inte! Och det kan ju exakt lika gärna bli så att struntar man i att döpa sitt barn blir det senare jättebesviket för att det inte är döpt från början. Att inte välja åt barnet är ju också ett val.

Om man inte bryr sig om kyrkan fattar jag inte varför det skulle vara ett problem att man är döpt som bebis. Tusentals människor konverterar eller går in och ut ur kyrkan, varför skulle man "skämmas" eller ångra en tid som har varit, huvudsaken är väl var man står nu? Är det inte statement nog att gå ur kyrkan när man kan utan man till varje pris vill vara odöpt så är nog problemet något annat än ens religiösa uppfattning.
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag blev inte döpt när jag var liten utan valde själv att döpa mig när jag var sex år, var väldigt påverkad av kyrkans barntimmar och min bästa vän vars far var präst. Jag gled bort från kyrkan eftersom vi flyttade och mina föräldrar inte var så aktiva, så när tiden kom för konfirmation valde jag att inte göra det.

Min dotter är inte döpt och jag ar nöjd med det beslutet, dels eftersom jag har helt andra värderingar vad det gäller tro och kyrkan som vuxen och dels för en lite pinsam grej som hände vid min dotters fyraårskontroll, sköterskan visade massa bilder och sen skulle min dotter säga vad det var, hon visste vad allt var utom kyrkan :o :angel:

När min dotter föddes fick jag ensam vårdnad på en gång så jag har fått ta alla sådana beslut själv, men nu när jag är gravid igen så har frågan om bebisen ska döpas självklart kommit upp. Min sambos mamma säger att vi måste döpa barnet för gammelfarmors skull men jag känner att det är helt fel anledning till att döpa vårt barn, dessutom vill jag inte ändra på de val som har känts bra utan försöka ändra det som man inte har varit nöjd med till det bättre istället.

Ditt resonemang om att man gör massor av val för barnet kan jag hålla med om men jag har själv väldigt svårt för att ta religiösa beslut för mina barn, utan vill att de ska få göra sådana val själva. Sen lever vi i ett kristet samhälle och våra lagar, regler och oskrivna sådana bygger mycket på vår kristna tro därför har jag försökt resonera om vår religion och läst barnens bibel för min dotter och det tycker hon om. Men om man frågar henne om hon vill döpa sig så vill hon inte det...
 
Sv: Vi gör massor med val...

Jag förstår precis vad du menar och har tänkt exakt samma tanke själv. Kyrkan har ju fattat det där med att barnet kanske inte vill stå för dopet och har därför konfirmationen som barnet (förhoppningsvis) får välja själv. Det finns jättemånga beslut som påverkar ett barn mer än ett dop.

Om man senare anser sig som icke-kristen, vad är det då som är så farligt med ett dop? Om man inte tror på det kan ju ett dop anses vara som vilket "huvudbad" som helst med någon som säger några omtänksamma ord.

Ibland får jag en känsla av att de som inte är kyrkliga har flest åsikter om vad kyrkan tycker - borde det inte det vara tvärt om?!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 849
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 945
Senast: Migo
·
Äldre Ja, det är något jag börjat fundera på. Jag är inte religös, tror inte på gud och de enda gånger jag "nyttjar" kyrkan är vid...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 027
Senast: ameo
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp