Vi är gravida

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mitzi

varför säger folk så? Jag tycker det låter jättekonstigt. Gravid kan väl bara kvinnan vara? Är det ens korrekt svenska att uttrycka sig så? Visserligen väntar man ju barn ihop men man är inte gravida ihop.
/Mitzi som är aningens förvirrad:confused:
 
Sv: Vi är gravida

Varför inte? Trevligt om killen känner sig så engagerad att även han vill vara med och "vara gravid"! Det kan man väl bjuda på? ;-)
 
Sv: Vi är gravida

Nä du, jag skulle aldrig säga att VI är gravida. Det är minsann bara jag som är det........min man har inte mått illa i flera månader, han har inte ont i ryggen, hans kläder passar fortfarande, han behöver inte fasa för att snart inte kunna rida längre, han blir inte anfådd av att gå i trappor, han känner inte hur bebisen rör sig där inne osv.osv. :angel: Visst vi väntar barn ihop, men det är jag som är gravid. Jag hade mer än lite gärna låtit min man vara gravid denna gången, en gång var hade väl varit mer rättvist...;)
 
Sv: Vi är gravida

Jag håller med Lupin. :) Jag tycker det är så sött med män som är så engagerade i sin respektives graviditet. :)
 
Sv: Vi är gravida

Vi är gravida blir ju lite konstigt. Men att säga att vi väntar barn är ju superbra :)
 
Sv: Vi är gravida

Min make får inte den stora äran att vara gravid, men däremot att vänta barn :D. Skulle kännas dumt att säga "Vi är gravida", men däremot "Vi väntar barn" fungerar bra!
 
Sv: Vi är gravida

Allt beror väl såklart på vad man lägger in i ordet gravid. Även mannen har ju en bulle på jäsning, även om den inte är hos honom. Jag tycker ärligt talat att det är ganska oproblematiskt om folk säger att vi är gravida. Det är värre med det motsatta alternativet, att ett par uppfattar graviditeten som enbart kvinnans problem/ensak.
 
Sv: Vi är gravida

håller med du.

(vilket naturligtvis inte heller är korrekt svenska, men ibland säger man ju såna här saker för att det låter lite roligt helt enkelt)
 
Sv: Vi är gravida

Ja, det kan jag nog opponera mig mot. Sympatireaktioner räknas inte som att man genomgår en förlossning... tyvärr. ;)
 
Sv: Vi är gravida

Mitzi skrev:
varför säger folk så?

Vi är gravida!:)
"Med barn" låter inte lika fint och seriöst som gravid.

Hos är vi verkligen lika mycket engagerade. Visst, det är jag som har gått upp 15 kg och dras med foglossning och andra krämpor. Men min man får jobba mycket mer. Han har tagit över många av mina sysslor, så jag kan koncentrera mig på att bära runt på magen.

Ikväll när min man hade varit borta några timmar kom han hem och sa att han hade längtat efter magen.:love: För mig är det så självklart att känna sparkar i stort sett hela tiden. Han har ingen aning om hur bebisen mår om han inte är i närheten av mig.
 
Sv: Vi är gravida

Till alla:

Jag förstår att man säger så för att ange att partnern är lika engagerad. Men tycker ändå det låter konstigt.
Vi väntar barn låter bättre!
 
Sv: Vi är gravida

I det här huset så väntar VI barn, men jag är med barn/är gravid.

Mig veterligen är det jag som har tillbringat dom senaste veckorna med att spy och vara trött, inte han ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Modest
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp