Vf ingen skärm på galopp hjälmar?

Sv: Vf ingen skärm på galopp hjälmar?

Därför att när du står i "jockeysits" så blir det väldigt svårt att se någonting om man har en skärm.
Finns säkert flera skäl (säkerhet) men har man någongång provat att rida kort med vanlig hjälm så vet man hur ont i nacken man får av att föröka hålla blicken framåt!

Vet inte om detta har något att göra med det men ändå.
När jockeyn ska rida löp har han/hon ju hästägarens dress och därtill hör även ett hjälmöverdrag till. Kan tänka mig att det hade varit lite jobbigt att trä på det över en skärm.

Jag vet inte om det har betydelse, men jag kom bara och tänka på det!

Man har ingen skärm därför att man inte har en bra sikt frammåt eftersom man står i jockey-sits, och sen om hästen slänger upp huvudet, så bryts skärmen av (:

Galopperar man fort i motvind är det lätt att skärmen fångar vinden och hjälmen dras uppåt - rätt obekvämt under hakan!

Vet inte om detta har med det att göra, men har hört rykten från FT att de enbart använder överdrag med mjuka skärmar eftersom att näsan kan knäckas ifall man ramlar av och hjälmen åker ner. Ska ju till rätt mycket för att det ska ske men ändå. Kanske också en anledning inom galoppen?

Kan också vara så att nacken tar mycket stryk när hjälmens skärm hakar tag i backen vid en "face-plant".

KL

Eftersom man har en mössa som hör till dressen och det blir lite klumpigt att sätta den ovanpå en hjälm med skärm?

Jag håller fullständigt med de som säger att man inte ser ngt ifall man har en skärm på hjälmen när man rider med korta läder.

Själv red jag en gång med "skärmhjälm" i ett shettislopp, såg ingenting förutom en massa man... Märkte inte ens när vi var över mållinjen! :D

Liknande trådar

Utrustning Ska prova skicka efter hjälm och har storlek 58 på min nuvarande. Hjälmarna finns i M 54–58 och L 59-61, back on track hjälm. Vilken...
Svar
16
· Visningar
1 128
Senast: aglaonema
·
Utrustning Varför finns det inga hjälmar längre som inte har ett ställbart spänne längst bak måste vara något som lätt går sönder tänker jag?! Vill...
18 19 20
Svar
397
· Visningar
15 203
IT & mobiler Har tappat min stackars mobil så skärmen sprack. Tänkte jag ska lämna in och byta den, men någon som vet hur lång tid det brukar ta? Kan...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Halfrek
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
523
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka