vevar med bakbenen

K

kitty

Mitt föl är 7 månader. Jag lyfter benen nästan dagligen. När jag tar bakbenen så vevar hon jämt med dom som om hon skulle sparka. Hur får jag bort detta beteende?

Sv: vevar med bakbenen

hon klarar inte riktigt av att hålla balansen än och det är inte så konstigt. det tar lång tid att träna upp den på främst unghästar..vi har en tvååring som fortfarande är lite osäker när man lyfter bak..så träna på..

Tvååring?
De unghästar jag stött på har klarat av att bli kratsade (och verkade!) ordentligt betydligt tidigare än så utan att vara "osäkra".
Det är ju grunden i hanteringen.

TS: Var konsekvent, lyft inte för länge så det blir obehagligt för hästen, men låt den ändå inte vevla massor. Släpp bara ner foten när hästen står still.

tja nu är det så att vår hingst som blir två efter nyår är lite osäker när vi bla verkar bakbenen...vi misstänker att det beror lite på att han blev sämre hanterad vid sommarens hingstbete..TS häst är bara en föling och därför misstänker jag främst att det är balansen som hon inte riktigt har koll på och inte ledarskapet ..sen har jag för mig från någon tidigare tråd att du har fjordingar???kallblod brukar ju överlag vara lugnare att hantera ...

Be någon hålla henne (eller bind upp om hon är van med det) med sidan mot ex.vis boxväggen och lyft bakbenet. Håll i tills hon slutar veva, beröm och sätt ner foten.
Mitt föl är nu 7 månader och lyfter hovarna på kommando. Däremot ser jag till att vara någorlunda snabb om han av någon anledning verkar tappa balansen.

Jag brukar lyfta hovarna när han står och äter.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
988
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 383
Senast: Madalitso
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30