Sv: Vettiga hyresgäster?
Jag tror du får skilja på begreppen "vettig" (personlig uppfattning) och "kreditvärdig" (kalla fakta)
Kreditvärdigheten tycker jag absolut att man ska kontrollera så fort man ska ha några ekonomiska mellanhavanden. Register hos fogden - söka sig till någon annan enligt min uppfattning.
"Vettig" är svårare. Det beror ju också mycket på vilken form av uppstallning det gäller. Om det är ett kolletivstall är det ju viktigt att vederbörande förstår hur mycket jobb det faktiskt är att ha häst, och att man i stallet delar på alla göromål som uppstår. Min uppfattning är att många bara vill ha det billigaste, och då inte inser att det skiljer mellan kollektiv uppstallning och ridskola etc.
Referenser tycker jag är A och O. Ska man ha någon som hjälper till mycket tycker jag att referenserna ska spegla att människan är ansvarstagande och har grundkunskaper. Och självklart vill man ju höra att det är en ordentlig och ordningssam person.
Slutligen ska ju faktiskt personkemin också stämma. Det är för mig jätteviktigt att även stallägaren inser att man måste beskriva vettigt, vad är det man erbjuder? T ex att berätta att "detta är vårt hem, därför vill vi ha det si och så, inte komma senare än 22, inte tidigare än 06, inte skräpa ner framför huset, inte rida sönder trädgårdsgräsmattan, inte beta i rabatterna" etc. Att helt enkelt meddela vad man som stallägare förväntar sig av sin hyresgäst.
(jo, det finns folk till allt
)