Vettig lösning till bilen?

TinyWiny

Trådstartare
Min hund på ca 14 kg har alltid åkt i bur och trivs med det. Men eftersom jag pga av sjukdom inte kan köra bil längre så kommer jag sälja min bil när dottern flyttar hemifrån inom en ganska snar framtid.

Frågan är ju då hur vi smidigast löser det när han ska åka med? När vi ska åka någonstans behöver jag oftast ha rullstolen med och den tar antingen större delen av baksätet eller större delen av bagaget då det är en transportrullstol (en sådan man inte kör själv utan man måste bli körd, den har mindre hjul och tar större plats då den fälls som ett kryss på höjden istället för att fällas ihop nedåt.)

Jag tänkte först att en sele är enklast men sambon som har halvskinnklädsel var inte så pigg på det eftersom risken är att klädseln blir förstörd av hans klor. Isåfall måste vi ha någon form av dyna så att klädseln inte repas. Förslag?

Sedan funderade jag på en halvbur av mindre modell men isåfall måste den vara lätt att ta ur eftersom sambon ofta kör stora grejer i bilen. Min nuvarande bur, en bur för två hundar sedan min gammelman levde tar hela bagaget, är måttbeställd till min bil och passar inte i hans bil. Den är också så tung att det blir krångligt att flytta den när han ska köra annat.
Blir en halvbur lika säkert? Alltså kan man fästa en halvbur lika bra som en helbur? Det känns som om det skulle bli konstigt eftersom fästöglorna i bilen sitter ju i fyra hörn så det blir ju på fel ställen.

Sambon tyckte att ett lastnät räcker men det vill jag inte. Dels har min hund tydligt visat att han inte trivs att åka i för stora utrymme och dels så är det ju absolut inte säkert. Han skulle ju inte klara en krock om han satt lös i ett stort bagage utrymme.

Hjälp mej att klura på vilken lösning jag ska välja.

Sv: Vettig lösning till bilen?

Allsafe sele är ett alternativ, kombinerat med ett galonunderlägg.
Probemet är att det inte garanterar att hunden överlever, bara att den inte flyger som en elefant.
Krocktesten som utförts visar att en 20 kgs hund överlever vid krockar i 50 km/timmen.

Här finns en Tysk undersökning beskriven på Svenska:
http://www.automotorsport.se/news/1...visar-säkrast-för-hund-och-katt-i-bil-är-box/

Filmen har funnits på nätet, tyvärr funkar den länken inte längre.

De burar jag vet är krocktestade som finns i Sverige är MIM Variocage o en Sweitzisk bur som heter Falkon, den är avsedd för mindre hundar o katter.
Storlek får du surfa fram till själv.
Inte för att jag är lat eller elak, men sitter med en föråldrad mobilanslutning.

Skulle en MIM singelbur Small vara något?
Jag har en dubbel till Leon som är 59 i manken o väger ca 24 kg, ganska perfekt storlek för honom.
Storlek o modell på vovven ser du här:
http://profiler.aktivhund.se/vallhund/fotoalbum/Leon-i-Norrland-a846.aspx

Mvh o lycka till!

Jag har gallerburar från Jula i mitt bagage. De är lätta att ta i & ur, och om man behöver få plats med något större så kan man enkelt fälla ihop den.
Inte krocktestade så klart, men de förhindrar att hundarna flyger runt i bilen åtminstone.
Jag plockar i & ur mina flera ggr/vecka och har inte en fysisk möjlighet att ha en bättre, och därmed tyngre, bur.

Jag har fäst mina i lastöglorna som sitter på yttresidorna av utrymmet, en i framkant och en i bakkant på varje bur, sen sitter de även fast i nackstöden.
Vill man går det ju även att lägga ett band runt hela buren i nedrekant för att förankrad den ytterligare.

Jag har även en baksätes hängmatta, täcker hela baksätet och baksidorna på framsäterna (öh böjning på det???), kostade 125kr på ÖB. Då kan man ju ha säkerhetsbälte på hunden och slippa slitage och smuts i baksätet. Även den är enkel att ta i & ur då det är snabbfästen på den att knäppa runt nackstöden.
Tyvärr är den hiskeligt ful men det finns säkert andra färger att köpa :angel:

Jo det var en allsafe sele jag hade i tanken. De andra selarna som finns är ju mest till prydnad :crazy:
Jag trodde faktiskt att allsafe selen var säkrare och frågan är om sambon tycker att det räcker med ett galonunderlägg. Jag fattar inte varför vissa är så petiga med sina bilar :angel:
Jag funderar på om man kunde modifiera en sådan där tygbur. Då kunde han sitta fast i selen men det blir garanterat inte smutsigt eller hårigt i bilen.
Men helst hade jag velat ha en säkrare lösning...

Vad stora alla burar är. Den han har nu är bara 32 cm bred och den älskar han. Den andra halvan är 45 cm bred och han verkligen avskyr att åka där.
Den minsta falcon buren var ju 50 cm bred. Min hund är ju bara ca 35 cm hög så han kan ju ligga ned med benen nästan rakt ut om han vill ändå i den buren han har nu.

Ja det tål att kluras på verkligen men jag tackar för tipsen :)

Nja, jag vill nog inte ha en bur som fälls ihop och riskera att han skadas även vid en lindrigare olycka.
Men tack ändå för ditt svar.

Jag har en plastbur till min hund, tänk en stor "kattbur".
De finns i olika storlekar och min passar bra i baksätet på en liten bil (renault clio). Om bilen är i mellanklass får man plats med en liten människa bredvid buren bak. De väger relativt lite och är lätta att ta i och ur bilar, lätta att göra rent och fixa med.

En plastbur ger inte hunden något skydd öht om den inte står på golvet bakom framsätena o är väl förankrad i bilen.

Min bur står f.n i bagagen på vår V90 volvo. Väl fastsatt med spännband.
Fast jag vill gärna ha en krocktestad bur när ekonomin så tillåter.

Hm, jag får nog skämmas lite :o
När jag mätte upp den minsta buren som Falkon har så var den ju inte så stor. Det är väl det att den är så fyrkantig som fick min hjärna att tänka fel.
Den kan nog bli bra ändå. Jag får hoppas att vår zooaffär har sådana hemma så att jag får testa. Om nu min lilla knas går med på att prova när den inte står i bilen. Han tycker att buren är otäck när den står inomhus men hoppar glatt in i den när den står i bilen :rofl:

Annars får det bli att jag specialbeställer en bur till men det känns inte lika bra för dels är sambon i tanken att byta bil inom en inte alltför avlägsen framtid men också för att de inte är krocktestade.

Tack för alla tipsen :laugh: Det gjorde absolut inget att jag fick googla själv ;)

Nej en plastbur vill jag inte ha, det känns alltför osäkert. Jag får ju pengar när jag säljer bilen så då är tanken att endel av dem ska gå till en ny bur eller annan anordning för hunden. Resten ska jag betala av mina skulder med :angel:
Min hund är så enormt värdefull för mej att jag inte skulle våga ha en lösning som inte känns säker.
Han är vår lille "sladdis" :love:

Fast det där med krocktesterna och allsafe. Det är en standardkrocktest och säger inget om huruvida det som testats klarar mer eller ej. Det är liksom TUVs Europanorm nummer bla bla, och den innefattar att det som testas (bälte, säkerhetsnät etc) testas just med 20 kg i 50 km/h och då får det inte demoleras etc.

MIMburarna som är testade enligt SPC - de utsätts för en bakåtkollison i 30 km/h, vilket motsvarar om man stillastående blir påkörd av en annan bil i 55 km/h.

(Sen genomgår de ett rollovertest med)

Så, det går inte att säga att 'men klarar de inte mer än det' baserat på de fasta parametrar som är i de olika proven. Klarar de INTE testerna så klarar de ju garanterat inte mer. Men testerna innebär inte att produkten enbart klarar belastningen i testet. Haken är att man inte vet hur mycket över, men det vet man inte med andra krocktestade heller.

Sen är det ju om man får plats med en krocktestad bur säkrare än t ex allsafebälte. Men jag vänder mig emot den alltför strikta tolkningen mot vad krocktestparametrarna innebär.

Visst är det så!
Vissa burar är ju testade enbart för frontalkrockar o hävdar att det inte behövs mer, trots att bara 12% av olyckor är just frontalkollisioner. En annan Svensk bur är bara belastningstestad o tål visserligen en belastning på 2 tonn, hur belastningstestet har utförts hittar jag ingen information om.

Jag tror nog att väldigt många burar är hyffsat bra, ingen är naturligtvis en garanti för överlevnad i alla tänkbara scenarier.
Som konsument måste man själv göra ett aktivt val o t ex inte gå på zoobutikers försäljningsargument om att buren d*** är bra att ha i bilen för att hunden skall vara säker. Buren i fråga är en hopfällbar utställningsbur som är rena dödsfällan för hundar.
Det jag gillar med MIM är deformationszoonerna o att det inte är galler.

mvh

Det finns ju en svensk bur som är voltad i bil med belastning i, alltså av tillverkaren själv.

Där kan man ju undra varför de inte låtit den göra SPs test/er, dvs samma som MIMburen genomgått. För rollovertestet där borde de ju klara fint iom att de gjort eget rollovertest som dessutom rent teoretiskt är bättre än SPs då de verkligen rullat 'hela bilen'.

Men ändå testas den inte.. Då är ju frågan om det är för den säljer så bra ändå, eller för den inte skulle klara bakåtkollisionsdelen?

Men sålänge de köps 'alla möjliga' burar finns ju eg ingen anledning att lägga pengar på tester..

Sen, jag säger inget om de som väljer att ha en bur som inte är krocktestad. Jag hade ju det i förra buren, helt enkelt för det inte fanns tillräckligt stor krocktestad. Iofs stod den bakom lastbilsgaller men ändock. Men det borde vara tydligare och lättare att välja, dvs se och veta skillnaden mellan testad och inte testad - och också VAD krocktestet innefattar. Många räcker det nog att läsa 'krocktestad' och så är det bra och de känner sig säkra att deras hund åker säkert även vid krock. Vilket inte alls behöver vara fallet tyvärr. (Och sen kan man ju önska de kunde testa t ex 40 kg hund i 90 km/h t ex).

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Egentligen en fortsättning på min tråd om att campa med hundar men frågan är lite specifik och kanske är det fler som undrar. Jag...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: AraSlei
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka