Vettig bok

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lahtel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 046

Lahtel

Trådstartare
Finns det ingen bra bok som går igenom det här med dräktighet/fölning/fölets första år och hur man brukar göra?
Jag har köpt "Att bli med föl" och tycker den är helt värdelös faktiskt.

Största delen ägnas åt hur det går till att betäcka, och detta sköts ju ändå av seminstationerna.
Vad gäller dräktigheten så står det några sidor.
När det gäller fölning så finns det en massa bilder på hur det ser ut när fölet kommer ut fel, men inte en ändå bild på hur det ser ut när fölet kommer rätt! :( Skandal tycker jag!

Fölets första tid går den knappt igenom heller, men väldigt mycket om sjukdomar som kan inträffa. Det är ju bra, men först vill jag ju veta hur det normalt går till. En vanlig fråga som boken inte svarar på är hur snart man kan släppa ut fölet om de fölar inne? Hur bör boxen rengöras descinficeras etc?
Finns det verkligen ingen sådan bok?
Jag har även boken "Unghästar" och den är på de få sidor som den avhandlar föl mer informativ än hela ovanstående bok.

Sv: Vettig bok

Jag tror att man får en större förståelse för varför det ibland inte fungerar om man lär sig även hur betäckning och seminering går till. Och man förstår VAD det är de pratar om på seminstationerna. Dessutom så finns det faktiskt fortfarande MASSOR med hästar som tillverkas via naturlig betäckning...
Jag vill bestämt minnas att det finns bilder på normal fölning också, i mitt ex av den boken, men jag kan minnas fel.
Det räcker oftast att veta att om det kommer två framben och en nos så är det en fölning åt rätt håll. Såvitt jag har förstått så kommer de inte så långt ut om det är en hundsittande fölning.

Vad gäller fölens första tid i livet
Om vädret tillåter så kan de gå ut så snart fölungen har rest sig upp.
Sjukdomar finns det förmodligen andra böcker som avhandlar bättre.
Hur man gör för att desinficera en box - eh, töm den och skura ur den! Använd Virkon om du tycker det behövs.

Tack för svar på mina frågor.
Men det finns alltså ingen bra bok om detta?
Om jag jämför med boken "Unghästar" så tycker jag att den går igenom unghästperioden på ett mycket bra sätt. Med svar på frågor som man kan ha. Dock börjar ju den lite senare än det som jag är ute efter.
Vad jag ville exemplifiera med mina frågor var just att boken saknar svar på praktiska frågor som ofta uppkommer i samband med dräktighet/fölning.
Här på forumet kan man ju se att det finns massor av frågor om dräktighet och hur hästen ska behandlas eller inte behandlas. Det känns som att det borde finnas någon mer djuplodande bok om detta.

Jag kände som du när jag först läste "Att bli med föl".
När jag sen hade ett högdräktigt sto som kunde föla vilken dag som helst tyckte jag att boken blev väldigt intressant och informativ och svarade på många frågor jag fick och lugnade mig.

Goddag yxskaft.

Hon ratade ju den boken om du hade läst inlägget. :rofl:

TS, läs ALLT som finns, så hittar du säkert svar på dina frågor.

Och så har vi ju buke!

För mig har det inte funnits några direkta praktiska frågor som jag inte har fått svar på via den boken, den har dugit tillräckligt till mig. Och den har ju inte direkt gett sken av att vara någon bibel för unghästtiden heller.

Jag vet inga andra bra böcker, har inte heller letat för jag har inte behövt det...

Jag föreslår boken "Hästavel" av Peter Rossdale. Jag tycker den är jätteintressant. /AFF

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 296
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 281
Senast: Grazing
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka