Vett och etikett i sociala medier

Att "stjäla" folks speciella ögonblick tycker jag att är etikettsbrott.
T.ex. om någon fått barn, men ingen av föräldrarna har hunnit göra nyheten "offentlig" ännu, så är det ofta ändå någon som fått reda på det på annat håll som "bara måste gå gratulera", och efter det så är ju gratulationsfloden igång.
Vill man gratulera tidigt så går det att göra via privata kanaler.

Jag tänker att man lägger upp lite vad man själv skulle uppskatta att se? Personligen använder jag både sociala medier och Pinterest mycket till inspiration.

Det stämmer nog bara till en viss del, tänker jag. Jag följer ett flertal inredningskonton t ex, men lägger aldrig upp sådant själv eftersom det innebär att dela med sig av mitt hem, vilket jag ibland kan känna mig lite restriktiv över. Följer även ett par resekonton, men jag reser ju trots allt relativt sällan. Jag tänker snarare att man lägger upp en bild man vill visa av sig själv, fabricerad eller ej.

Det stämmer nog bara till en viss del, tänker jag. Jag följer ett flertal inredningskonton t ex, men lägger aldrig upp sådant själv eftersom det innebär att dela med sig av mitt hem, vilket jag ibland kan känna mig lite restriktiv över. Följer även ett par resekonton, men jag reser ju trots allt relativt sällan. Jag tänker snarare att man lägger upp en bild man vill visa av sig själv, fabricerad eller ej.

Ja, så är det nog!

Jag har fått för mig att begravningsbilder är ett ganska amerikanskt fenomen, kan det stämma tro?

Personligen hatar jag det, även om det bara är en kista och blommor. Mest för att jag drar kopplingar till när min morfar låg döende och ena syrran spenderade all tid på sjukhuset åt att babbla om sin jävla dator och sina jävla spel medan en annan var helt förstörd. En del kan verkligen prioritera :meh:
Ville bara säga att generalisering behöver inte betyda att man saknar sympati.
Det är skillnad på empati o sympati.

Med risk för att jag är pucktrea eftersom jag inte läst klart tråden än... Men det här är ett farligt missförstånd. Allting som läggs upp på internet bör man räkna med kan bli publikt. Du tappar helt enkelt kontrollen över materialet så fort det är uppladdat!
Absolut och det var ett väldigt bra tillägg. :) Men pedofilkopplingen är för mig främmande i den kontexten oavsett. Men absolut, man ska inte räkna med att sånt man lägger upp på nätet hålls privat, helt rätt.

Det har ju ingenting med Bukefalos vs. IRL att göra utan både problemet med generaliseringar och syftet med detsamma finns ju i alla delar av ens liv. Personligen har jag som eget utsett uppdrag att peta på mina tjejkompisar varje gång dom suckar "Killar alltså.." och varje gång mina killkompisar gnäller om "Tjejer alltså.." Framför allt eftersom dom alltid gnäller om exakt samma saker båda grupperna och har ändå fått för sig att det är könsbetingat :meh: Mao problem helt frikopplat Buke.

Kan inte annat än instämma, jag absolut hatar sådant där snack oavsett vilket kön det kommer ifrån.

Kan inte annat än instämma, jag absolut hatar sådant där snack oavsett vilket kön det kommer ifrån.

Så himla tröttsamt :meh: Särskilt när det inte alls går att koppla till kön, som när en person exempelvis bara inte har svarat på mess. "Blöööhhh snubbar asså!" så sitter vi där själva och svarar på mess fem dagar sent, oftast. Det går att uttrycka sin frustration utan att lägga till kön och generalisering av det. "Blööööööh varför svarar han inte?!" låter det snarare när jag gnäller :D

Sorry för OT!

För mig spelar det ingen roll om jag ska träffa folk eller inte, jag beter mig sympatiskt mot människor oavsett om de har ett värde i mitt eget liv eller inte. Som talesättet säger, apropå sådana: "You can easily judge the character of a man by how he treats those who can do nothing for him". Det sitter människor på andra sidan skärmen oavsett om jag ska träffa dem eller inte. Sedan tycker jag dessutom att det blir betydligt intressantare diskussioner som ger mig mer om relationen mellan mig och andra användare är god.

Tack!

Jag håller med, jag delar inte upp min tillvaro online och IRL. Jag är den jag är alltid och ser inte varför jag skulle sas ha olika profiler beroende på socialt sammanhang. Sedan är det ju trevligt om man uppfattas som trevlig men det är ju inget jag kan påverka annat än att försöka vara det.

Jag är likadan, vilket många nog irriterar sig på. I synnerhet min bästa väninna som tenderar säga att alla män är dumma i huvudet om hon inte får svar på ett sms inom en timme :angel:

Jag gissar att hon kanske inte tar det så väl :D

Jag får mindre och mindre tålamod med åren vad gäller könsstereotyper och håller inte längre käften. Det kan hända att kollegor lärt sig det och kommer inte med skitsnack :angel:

Har en vän som är så också. Fast hennes aggression är mer riktad mot den specifika mannen - "Han är idiot!" :D Alla hon dejtat senaste åren är idioter.

Haha, ja ibland är det mer specifikt förstås men ofta generellt också. Hon som annars är världens stadigaste person blir knäpp när det kommer in karlar i bilden. För det första så är hon aldrig intresserad från början, det är rentav väldigt jobbigt och gnälligt. Men så fort hon inte får svar på tex. ett sms så fort som hon tänkt sig, så är hon plötsligt dumpad av den här mannen som hon inte var intresserad av alls nyss. :D Och nej, jag är inte världens sämsta vän som skriver det här bakom ryggen på henne, vi pratar (och skämtar) om det här på regelbunden basis.

Jag tror också att folk måste lära sig att det är en del av många psykiska diagnoser att inte kunna tänka positivt alltid. Det är inte för att personen inte vill tänka konstruktivt, att hen bara vill gnälla eller vad man nu kan tro. Det är ju liksom en del av sjukdomen. Under min depression höll jag på att bli tokig på folks "Men tänk positivt! Du ska ju göra X i helgen, det blir väl kul?" :banghead: Jag är sjuk, inte ens att bada i en champagnefontän skulle kännas roligt just nu.

Men verkligen, så sant!!!
(kände att jag behövde skriva det istället för att bara trycka på gilla)

Dåligt vett tycker jag är att ligga otäcka bilder direkt i statusen i stället för i kommentarerna. Folks hundar med variga bölder och "Vad är det här?", till exempel. Eller som en del av mina utländska vänner envisas med - döda och/eller lemlästade barn i Syrien. :cry: Eller en jakthund som fått hela kroppen utom huvudet uppätet av varg. Eller hundar som hängts, det fick jag så sent som igår.

Jag VET att barn och djur dödas men det räcker att läsa bokstäver om det, jag behöver inte se det för att känna. (Hon med den vargätna hunden tog jag bort som vän, nån jävla måtta får det vara)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka