Vetrinärbesök som urartar?

Jag hade blivit jätte-upprörd, fast jag har ju gjort tandkoll innan och då fått prisförslag på hunden som behövde ta bort tandsten. Hade notan hamnat på det fyrdubbla utan att jag fått ta ställning till det hade jag fått spel, just den hunden var jag inte beredd att lägga dom pengarna på så då hade det tyvärr blivit de sälla jaktmarkerna istället.
Vi erbjöds ingen koll innan utan de bara körde på när jag ringde in och sa att jag sett mycket tandsten. Känns som jag får bråka lite med dem. Om inte annat för att ingen annan ska råka ut för samma.

Jag har aldrig varit med om att man konsulterar innan. Jag har småhundsras som kan få tandproblem. När mina blivit gamla har vi på några fått dra tänder. Jag lämnar ju in för att de ska fixa tänderna. Och behöver de dras så görs det. Det är inget ovanligt vad jag förstår att man gör så.
Dock brukar man väl prata om det innan och inte få en fast prisuppgift som inte inkluderar ev utdragning.
Men för hundens skull ser jag det bara som toppen att inte behöva söva igen.

Jag har en tax som har opererats i munnen 4 ggr. Hon har åkt in för att operera bort en cysta i tandköttet men det har slutat med att dom tagit ut tänder också. Totalt har hon blivit av med 8 tänder (14 år gammal). Dom har inte ringt mig och konsulterat innan, men å andra sidan har väl direktiven varit väldigt luddiga innan (typ i stil med "åtgärda det som behövs"). Jag skulle nog hellre ha skjutit upp operationen tills jag kunde sköta eventuell eftervård än att utsätta hunden för sövning vid två tillfällen, speciellt om allmäntillståndet var bra och hunden åt som den skulle. Men ja, jag håller med om att dom bör kolla med ägaren men samtidigt så utgick dom nog ifrån att man vill åtgärda det som behövs när hunden ändå opereras. Dom drar ju inte godtyckligt ut tänder utan bara om det verkligen behövs. :)

Nej det är precis så jag känner... vi fick inte valet att ta ett beslut. Han är medelålders så är ju såklart värd att åtgärda tänderna. Men jag undrar såklart oxå hur de kunnat bli så dåliga akut att hälften av tänderna i munnen dras ut. Kan det finnas någon sjukdom som orsakat ett så kraftigt förfall på kort tid🤔

Hunden har säkerligen haft dåliga tänder under lång tid så nej, det är inget som kommer fort. Du skrev ju att du själv sett mycket tandsten, det brukar innebära att hunden också lider av samtidig tandköttsinflammation, uppdraget tandkött och tandlossning då det går hand i hand om man inte tar bort tandstenen i tid eller förebygger genom tandborstning. Ibland tar man tandsten och då lossnar tänderna av sig själv då de endast har hållits kvar i munnen av all tandsten.
Dock håller jag helt med om att man borde ha ringt er när man såg omfattningen eller avtalat med er innan om det är okej att dra tänder om det behövs.

Jag hade vägrat betala extrakostnader för något de gjort på eget bevåg utan att konsultera mig på förhand, precis som jag vägrade betala när verkstaden på eget bevåg bytte något som inte var avtalat skulle bytas på bilen.

Avtalet var att det skulle tas tandsten och har de inte på förhand förvarnat om att tänder kan komma att behöva dras ut eller ringt när de upptäckte att det behövdes och du okejat den åtgärden och kostnaden, så har de ju inte hållit sig till avtalet.

Dåliga tänder är ju inte bra såklart, men det är heller inget akut livshotande där beslut måste tas direkt, utan dröjsmål liksom..
Precis samma här och jag hade ärligt blivit skitförbannad om detta hade hänt - främst när det inte var en livshotande akut grej :mad:

När man kommer in med ett husdjur för en åtgärd brukar de inte alltid kolla djuret och ställa lite frågor om allmänstillståndet? Speciellt när man ska söva tänker jag! Då borde de ju ha kollat tänderna då det var de som skulle åtgärdas och då kanske sett att det såg så illa ut?
Det låter ju nästan som att du åkte in och så tog de emot djuret utan att kolla det innan @Nicali ?

En kompis lämnade in sin hund som skulle ta bort en liten del av svansens (svanstippen) pga sår som aldrig läkte.

När han hämtar hunden har de kuperat den!!
Han blev skapligt förbannad men det var inget att göra. Han fick betala, trots rätt långa diskussioner.

En kompis lämnade in sin hund som skulle ta bort en liten del av svansens (svanstippen) pga sår som aldrig läkte.

När han hämtar hunden har de kuperat den!!
Han blev skapligt förbannad men det var inget att göra. Han fick betala, trots rätt långa diskussioner.

Man kan inte bara ta bort själva såret utan måste ta med marginal i frisk vävnad dvs kupering av svansen. Hur stor marginalen blir beror såklart på skadans omfattning men minst 1,5-2 cm skulle jag säga. Sen är det såklart tråkigt att djurägaren inte förstått eller fått tillräckligt information om vad ingreppet innebär.
Eller menar du att de kapat hela svansen ner till fästet? Det är olagligt i Sverige. Man får endast ta så mycket som är medicinskt indikerat (då är marginal självklart inräknad).

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271
O
Övr. Hund Hej, vet ni någotnting om mun-operationer... Min hund har tidigare haft ett hem där man inte alls verkat bry sig om hennes tänder, och...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: Kalinsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix