Vetrinärbesök som urartar?

Nicali

Trådstartare
Hej. Nyfiken på om någon annan varit med om detta senario hos vetrinärstationer?

Jag bokar ett besök för borttagning av tandsten. Skulle kosta under 2000 kr. Men när jag hämtar hunden har de dragit MASSA tänder oxå så slutsumman blev 4 gånger mer! Detta utan att någon rådfrågat oss alls om vi har möjlighet att ta detta nu. Vi hade velat vänta till vi är lediga och kan sköta eftervården. Hunden har ätit och mått bra i allmänhet så fanns liksom ingen anledning att akutdra halva munnen på den😐. Väntar på förklaring från vetrinären men vill ändå höra om det inte är brukligt de ringer ägaren INNAN de gör sådana stora ingrepp? Vad gör de med djur som ägaren inte har råd att lösa ut???

Jag har aldrig varit med om att man konsulterar innan. Jag har småhundsras som kan få tandproblem. När mina blivit gamla har vi på några fått dra tänder. Jag lämnar ju in för att de ska fixa tänderna. Och behöver de dras så görs det. Det är inget ovanligt vad jag förstår att man gör så.
Dock brukar man väl prata om det innan och inte få en fast prisuppgift som inte inkluderar ev utdragning.
Men för hundens skull ser jag det bara som toppen att inte behöva söva igen.

Troligen fanns det visst skäl att dra tänderna. Men dåligt av dem att inte konsultera dig.
Ja betvivlar inte att det behövdes (annars vore det ju ännu värre)
Jag har aldrig varit med om innan bara att man gör så stora ingrepp UTAN att meddela ägaren😑.

Jag har aldrig varit med om att man konsulterar innan. Jag har småhundsras som kan få tandproblem. När mina blivit gamla har vi på några fått dra tänder. Jag lämnar ju in för att de ska fixa tänderna. Och behöver de dras så görs det. Det är inget ovanligt vad jag förstår att man gör så.
Dock brukar man väl prata om det innan och inte få en fast prisuppgift som inte inkluderar ev utdragning.
Ja sövningen är ju bra... Men problemet som nu uppstår är att den tilltänkta hundvakten inte kan sköta eftervården när vi reser i tjänsten. Så hade nog för hunden o våran skull nog föredragit att kunna planera in ett så stort ingrepp. Alltså skjutit på det 2 veckor bara.

Vi har alltid fått lämna telefonnummer och blivit uppringda om sådant extra behövt göras, även de gånger vi blivit tillfrågade om maxkostnad innan.

Jag hade blivit jätte-upprörd, fast jag har ju gjort tandkoll innan och då fått prisförslag på hunden som behövde ta bort tandsten. Hade notan hamnat på det fyrdubbla utan att jag fått ta ställning till det hade jag fått spel, just den hunden var jag inte beredd att lägga dom pengarna på så då hade det tyvärr blivit de sälla jaktmarkerna istället.

Fast de måste väl få klartecken från ägaren innan ingrepp görs? Ägaren kan ju faktiskt välja att avliva istället om hen tycker att ingreppet är större än vad hunden ska behöva gå igenom alt. dyrare än vad hen har råd med? Om det dessutom blir så mycket dyrare så är det konstigt om de inte måste meddela innan och få klartecken. Vad säger lagen?

Så gjorde de på våran tax. Det är visserligen över 30 år sen, man trodde ju saker hade förändrats men tydligen inte.
De skulle ta bort en hörntand som börjat växa fel och det slutade med att de drog mer än hälften av tänderna. Hade mamma vetat hade han fått somna in där och då. Han levde inte mer än ett år efter operationen, tappade massa vikt och hade stora svårigheter äta.

Jag hade vägrat betala extrakostnader för något de gjort på eget bevåg utan att konsultera mig på förhand, precis som jag vägrade betala när verkstaden på eget bevåg bytte något som inte var avtalat skulle bytas på bilen.

Avtalet var att det skulle tas tandsten och har de inte på förhand förvarnat om att tänder kan komma att behöva dras ut eller ringt när de upptäckte att det behövdes och du okejat den åtgärden och kostnaden, så har de ju inte hållit sig till avtalet.

Dåliga tänder är ju inte bra såklart, men det är heller inget akut livshotande där beslut måste tas direkt, utan dröjsmål liksom..

Jag hade vägrat betala extrakostnader för något de gjort på eget bevåg utan att konsultera mig på förhand, precis som jag vägrade betala när verkstaden på eget bevåg bytte något som inte var avtalat skulle bytas på bilen.

Avtalet var att det skulle tas tandsten och har de inte på förhand förvarnat om att tänder kan komma att behöva dras ut eller ringt när de upptäckte att det behövdes och du okejat den åtgärden och kostnaden, så har de ju inte hållit sig till avtalet.

Dåliga tänder är ju inte bra såklart, men det är heller inget akut livshotande där beslut måste tas direkt, utan dröjsmål liksom..

Precis vad jag var på väg att skriva. Kan inget annat än att hålla med.

Men då har väl du beställt en annan tjänst - se över hela munhälsan och åtgärda det ni finner.
TS hade bara avtalat om borttagning av tandsten (och ev. allmän koll av läget?)

Grundprincipen måste vara att man håller sig till vad kunden har beställt. Och att tilläggstjänster som regel ska godkännas innan. Ifall man inte får tag på ägaren ska de vara nödvändiga och bara tillföra en mindre kostnadsökning. I TS fall tycks ingetdera vara uppfyllt.

Jag håller med övriga som anser att man absolut ska tillfrågas. Givetvis ska dåliga tänder åtgärdas men det är ju som sagt inte livshotande. Gäller det en äldre hund/djur ska man naturligtvis tillfrågas, det kan ju vara så att man väljer att låta den somna in.

Min katt har FORL och veterinären har fått lov att ta bort tänder i flera omgångar. Vi har alltid en dialog innan för jag har sagt att det är en gammal katt och jag utsätter henne inte för vad som helst, då får hon somna in. Veterinären är helt med på det men eftersom hon är väldigt fräsch för sin ålder i övrigt har det varit ok att göra de här operationerna.

Normalt sett gör man väl en kontroll av hunden innan man beslutar om ett ingrepp och i det läget borde veterinären kunna se ifall det finns risk att tänder behöver dras ut, och då kunna prata med ägaren om detta. När min hund skulle in för att ta biopsi på tunntarmen så hade jag och veterinären en dialog innan där veterinären sa att om endoskopet är för kort för att nå hela vägen (stor hund) så kan de behöva göra en buköppning för att kunna ta proverna. Detta sa jag nej till i det läget och även om veterinären protesterade lite så var de ju tvungna att följa min vilja sas. Hade vi inte haft den dialogen och veterinären på eget bevåg öppnat buken utan att rådfråga mig hade jag blivit vansinnig. Vem fan vet om jag har möjlighet att på dagen ta en veckas semester eller mer från jobbet för att vara hemma med en buköppnad hund? Sånt måste planeras i förväg så ägaren kan ordna så hunden har tillsyn efter ingreppet, och kolla så ägaren faktiskt har råd med det hela.

I ditt läge hade jag vägrat betala för de ingrepp som gjordes utöver det som var överenskommet.

Vi har alltid fått lämna telefonnummer och blivit uppringda om sådant extra behövt göras, även de gånger vi blivit tillfrågade om maxkostnad innan.
Ja vi lämnade två telefon nr! Men som sagt ingen som ringde och ingen koll i munnen innan så blev ju verkligen en överraskning. Hälften av hundens tänder är dragna... Då har vi ändå borstat tänderna och hållt koll men sett det blivit sämre sista månaderna därav tanken att skrapa tandsten😑.

Normalt sett gör man väl en kontroll av hunden innan man beslutar om ett ingrepp och i det läget borde veterinären kunna se ifall det finns risk att tänder behöver dras ut, och då kunna prata med ägaren om detta. När min hund skulle in för att ta biopsi på tunntarmen så hade jag och veterinären en dialog innan där veterinären sa att om endoskopet är för kort för att nå hela vägen (stor hund) så kan de behöva göra en buköppning för att kunna ta proverna. Detta sa jag nej till i det läget och även om veterinären protesterade lite så var de ju tvungna att följa min vilja sas. Hade vi inte haft den dialogen och veterinären på eget bevåg öppnat buken utan att rådfråga mig hade jag blivit vansinnig. Vem fan vet om jag har möjlighet att på dagen ta en veckas semester eller mer från jobbet för att vara hemma med en buköppnad hund? Sånt måste planeras i förväg så ägaren kan ordna så hunden har tillsyn efter ingreppet, och kolla så ägaren faktiskt har råd med det hela.

I ditt läge hade jag vägrat betala för de ingrepp som gjordes utöver det som var överenskommet.
Ja jag är oxå van vid att man för en dialog innan så detta kändes verkligen udda. Rent krasst fick ju inte ens valet att fundera på om just denna hund var "värd" att lägga denna summa på (är han). De hade ju ingen aning om vi ens hade möjligheten att betala🤔. Men största problemet är iaf att vi inte alls kunde förbereda hundvakt o extra omsorg efter detta stora ingrep o hunden mår inte super såklart😑. Väntar fortfarande svar från vetrinär.

Jag håller med övriga som anser att man absolut ska tillfrågas. Givetvis ska dåliga tänder åtgärdas men det är ju som sagt inte livshotande. Gäller det en äldre hund/djur ska man naturligtvis tillfrågas, det kan ju vara så att man väljer att låta den somna in.

Min katt har FORL och veterinären har fått lov att ta bort tänder i flera omgångar. Vi har alltid en dialog innan för jag har sagt att det är en gammal katt och jag utsätter henne inte för vad som helst, då får hon somna in. Veterinären är helt med på det men eftersom hon är väldigt fräsch för sin ålder i övrigt har det varit ok att göra de här operationerna.
Nej det är precis så jag känner... vi fick inte valet att ta ett beslut. Han är medelålders så är ju såklart värd att åtgärda tänderna. Men jag undrar såklart oxå hur de kunnat bli så dåliga akut att hälften av tänderna i munnen dras ut. Kan det finnas någon sjukdom som orsakat ett så kraftigt förfall på kort tid🤔

Så gjorde de på våran tax. Det är visserligen över 30 år sen, man trodde ju saker hade förändrats men tydligen inte.
De skulle ta bort en hörntand som börjat växa fel och det slutade med att de drog mer än hälften av tänderna. Hade mamma vetat hade han fått somna in där och då. Han levde inte mer än ett år efter operationen, tappade massa vikt och hade stora svårigheter äta.
Nej verkar inte blivit bättre med åren då. Stackars din mammas hund😑

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271
O
Övr. Hund Hej, vet ni någotnting om mun-operationer... Min hund har tidigare haft ett hem där man inte alls verkat bry sig om hennes tänder, och...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: Kalinsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix