Vetrinärbesiktning även på lokaltävling?

vilse

Trådstartare
Har det någongång diskuterats om att införa vet.besiktning även på lokal nivå? Om nej, varför inte?

Var ute på en lokal hopptävling i lördags och tittade. Under de 4 timmarna jag satt och kollade lite sporadiskt såg jag minst två stycken hästar som haltade, och flertalet som markerade men utan att vara halta...

Varför har man inte vet.kontroll även på den låga nivån? Oftast tävlar man ju låga klasser för att man inte är så duktigt och behöver träning och rutin. Detta gäller ju även i hästvården...

Synpunkter?

(och nej, innan ni frågar; jag sa inte till. Jag har förr försökt hjälpa till när jag varit ute på ponnytävlingar vilket oftast bara resulterar i sura miner, utskällning eller att personen helt enkelt ignorerar en. Skulle jag då gå fram och påstå att deras ponny är halt som de själv inte kan se, då hade jag väl varit garanterad en utskällning från någon stressig mamma....
Nu i efterhand inser jag ju dock att jag borde gått och pratat med domaren, men det är lätt att vara efterklok...)

Sv: Vetrinärbesiktning även på lokaltävling?

Har inte domare någon rätt att diskvalificera ekipage som inte är okej?
(Jag vet inget om hoppning, men en reflektion bara)

Det är rätt, domaren har rätt att förbjuda ekipage att starta om dom ser något som gör att ekipaget inte är lämpligt att deltaga, tex. halt häst eller ryttare som tex gått omkull ordentligt på framhoppning och inte inser sitt eget bästa.... Men det är inte alltid lätt att veta om en häst verkligen är halt eller bara stel, det är veterinärerna betydligt mer kvalificerade att se. Tror därför att en häst bör vara utan tvekan halt innan en domare skickar ut ekipaget från banan..
Sen var det ju faktiskt veterinärbesiktningar på lokaltävlingar förr, iaf till mitten på 90-talet.. tror det var antalet anmälda hästar som avgjorde om det skulle vara vet. besiktning då...

Senast ändrad:

hur ser en vetbesiktning ut på tävling? Är det böjprov och hela alltet?

Om det tar för lång tid med vet.besikning på lokaltävling kan man ju införa en variant av det i varje fall. De känner bara snabbt igenom hästen, och låter den spinga en gång utan böjprov. Är hästen halt då har man sorterat ut de värsta i varje fall. Är den ojämn pga stelhet får ägaren värma upp den och visa att det bara var en stel muskel, i annat fall får de inte starta.
Det borde ju inte ta mer än 10 min att göra? Och det borde där ju vara tid till tycker jag...
Man får kanske inte bort alla dåliga hästar från banan, men en stor del av dem...

Eller vad säger ni?

de är så bes går till på en regional eller högre tävling..
vet känner igenom hästens ben,rygg o lymfor vid ganaschen o sen får man springa.

Ah... Trodde det var böjprov och så med..

Nej. Tänk så många böjprov en häst skulle göra på en säsong i så fall. Inte bra alls.

Men visst, besiktning på lokal behövs.

I bästa fall. I söndags sprang vi fram och tillbaka en gång i trav och sen var det inte mer med det. Jag ville att vet skulle kolla en gång till, noga, eftersom ponnyn hade problem dagen innan, och då fick den trava en gång till fram och tillbaka. Detta påpekade vet att hon aldrig varit med om. En ägare som ber vet kolla extra noga innan hon släpper igenom ponnyn.

Ja jag håller med, i bästa fall.
Har oxå varit med om vet som bara ber en springa o medan man springer så tittar vet åt ett annat håll :crazy:

När jag tävlade med unghästen sist var han lite busig och uppspelt på vet. besiktningen (inte alls flängig på ngt sätt, men blåste upp sig och sa typ :Här kommer jag!) vet stod 3 m ifrån och tittade, utan att ens känna på honom och sedan fick jag springa en vända och sedan var det bra :grin: Det var det sämsta jag vart med om.

För min del är rekordet 5 steg i trav, skritt tillbaka och täcke på. 120:-

Har du aldrig varit i Skatteberga när SL har haft vet.besiktning uppe på kullen MED täcke tittandes åt ett annat håll :rofl:

Eller i trossnäs förra året med uppsutten ryttare travandes fram och tillbaka...

Jo det har jag ju förstås... :D
Sen tycker jag också att begreppet flygande besiktning är en fin grej, särskilt när vet själv tävlar. :rofl:

Det är fascinerande... i distans får du inte starta (nej, inte ens en kort prova på om den sker på en tävlingsdag) om hästen inte fixar en grundlig veterinärkontroll, samt sedan minst en vetkontroll i mitten på tävlingen och en efteråt. Men i hoppning är det heelt ok att starta med en häst med diffus hälta eller som trampar igenom i landningarna...

för mig är rekordet att det var bes. på en grusväg med "insläpp" från ena hållet och "utsläpp" åt andra, vet stod längst bort och gapade "du kan traava!", travade mot vet (ca 20-30 m)som när hästen kommit nära sa "ok, den ser bra ut, NÄSTA! DU KAN TRAAVA" Kostade 120, för knappt 15 sekunder och ett ögonkast. hahaha, väl spenderade pengar...:crazy:

Sedan de reglerna kom har jag undrat samma sak. På vilken tävlingsnivå är det de mest orutinerade ryttarna som kanske inte ens känner att hästen är ofräsch? Jo på lokal nivå givetvis!

Iofs så är det ju skönt att slippa veterinäravgiften när man tävlar lokal tävling, det ska jag ju inte förneka. :angel:

Förr så var det ju krav på veterinärbesiktning om antalet hästar översteg ett visst antal, vilket ju gjorde att besiktining inte hängde ihop med status på tävlingen.
Men sedan kom jordbruksverket och bestämde sina puckoideer, vilket ju ledde till sämre djurskydd och dyrare tävlande!
Minns bara när ridsportförbundet upplyste om att djurskyddet ju blev sämre då veterinär inte längre behövde vara på tävlingsplatsen annat än för besiktningen. Det höll inte jordbruksverket med om, det var ju bara att ringa jourhavande distriktare. Mycket bättre det än att redan ha veterinär på plats! :grin:

Flygande besiktning är jättebra. Mellan 80kr och 100kr för ingenting. Det är ju inte alltid som vetrinären ens syns till... med det är klart, det är ju tidsbesparande för ryttaren och säkert också smidigt för vetrinären...

Tycker det egentligen är konstigt att man inte har vet besiktning på lokal.
För egentligen är det bra mycket större chans att man hittar halta hästar på lokal än tex nationell.
Dom som rider så pass höga klasser har oftast bra koll och dem flesta skulle aldrig ta ut en halt häst på en svår nationell bana.
Däremot folk som tävlar lokalt och är ute och övar har kanske inte den kunskapen att känna/se om en häst är halt och hoppar runt hej vilt ändå.
Så jag tkr faktiskt att det borde bli vet besiktning på lokal för tror benhårt på att det är där den faktiskt behövs mest.

Personligen tycker jag inte att det skall vara vet bes öht, och om det skulle vara det så skulle det inte vara så dyrt som det idag är.

Tycker inte att den ger så värst mycket, då skulle det vara någon typ av flygande bes.

Jag gillar inte att en vet känner igenom 200st hästar oftast utan handskar eller byta ev handskar mellan dem.

Tycker att man själv borde veta om ens häst är ok eller inte innan man åker på tävling. Under alla år jag tävlat är det faktiskt inte speciellt många som åker ut på vet bes

Senast ändrad:

Jag gillar inte att en vet känner igenom 200st hästar oftast utan handskar eller byta ev handskar mellan dem.

Trodde jag var ensam om att ha tyckt det i alla år!

Veterinärbesiktningen sållar inte ur några sjuka hästar, det håller jag också med om! Och varför bara ha det på hoppning, varför inte dressyr också? Helt obegripligt!
Vet att argumentet för att inte behöva veterinärbesiktning på dressyr är att domaren ska bryta en ritt med ofräsch häst, men det gör ju domaren inte! Tävlade dressyr en gång, domaren tyckte min häst var halt, men bröt hon ritten? Nejdå! Jag nekades inte ens start i nästa klass! Iofs så ansåg jag hästen helt fräsch, men hon är ju domare, ansåg hon hästen halt skulle hon ju avbrutit min ritt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka