F

_Flickan_93

Jag satt och tänkte förut på vad jag vill göra med mitt liv. Jag kom fram till att jag tror jag skulle vilja utbilda mig till vetrinär då jag vill syssla med nått inom djur.

Men då undrar jag vad för linjer man ska gå?

Mamma pratade om att hon trode Typ att man ska gå natur 1-3 ring och sen en vet linje. sen pratade hon om nått annat förtom natur.

Någon som har utbildat sig till vet. som kan förklara för mig "hur det går till"?

Hoppas nån förstog hur jag menade.

Sen hur höga betyg behöver man ha?
Ungefär hur lång tid tar det att utbilda sig?

:bump:

Sv: vetrinär

Du kan gå vilken linje du vill bara du kan välja naturvetenskaplig som inriktning. För att komma in på veterinärskolan i sverige måste du ha behörighet i Kemi A o B, Fysik A o B, Matte A,B,C o D (naturvetenskapliga ämnena) helst MVG i alla dem. Sen Svenska A o B med tror jag och Biologi A o B(?)

Jag gick Djurvård med inriktning Naturvetenskaplig, men klara inte det och gav upp och bytte inriktning till Lantbruksdjur. Tyckte det blev för tråkigt, blev ju inget med djur längre. Sen insåg jag att jag inte skulle få MVG i matte någonsin.

Är rätt besviken på mig själv men veterinärutbildningen är TUFF tydligen. Men man får ju en oerhörd kunskap som ger en gåvan att kunna hjälpa sjuka djur att bli friska som man har nytta av hela livet

Senast ändrad av en moderator:

Det är HÖGA betyg.
Jag bestämde mig för att söka vidare till djutsjukvårdare på SLU.
Men i och med strul med betyg och allt har jag nu insett att det sket sig totalt.

Jag har alla kurser som behövs, och MINST G i dom. men det räcker inte.

För att komma in var intagningssnittet på SLU 60% MVG och resten VG. Vilket är skyhögt och omjöligt för mig, om jag inte vill läsa på komvux hela mitt liv.

Och vad jag vet så är det ännu svårare att komma in på veterinär. Och enligt syo är den utbildningen baserad på Naturvetarnas kurser. Men sedan om naturbruksgymnasium och någon linje där har samma kurser som NV vet jag då inte.

Jag har oxå bestämt mig för att bli veterinär. Dock kom jag på det rätt sent så jag går egentligen "fel" linje. Går naturvetenskapliga programmet, iofs men med EL inriktigning, så jag får nästan alla ämnen jag behöver förutom biologi så det kommer jag få läsa i efterhand om jag inte kan lösa det på något sätt med skolan.
Jag är änsålänge fått rätt bra betyg. Te.x MVG i matte så nu måste jag bara fortsätta även i C och D kursen.

Om man vet vad man vill och kämpar är det inte omöjligt! Om jag inte får de betygen som krävs så kommer jag nog läsa upp dom och söka in till veterinärshögskolan tills jag kommer in, för jag vill väldigt gärna bli veterinär!

För att betygen ska räcka till måste du ha MVG i alla ämnen du läser på gymnasiet (med undantag för idrotten som man får räkna bort helt och hållet). Har själv varit inne på att utbilda mig till veterinär, men jag insåg att jag inte hade tillräckligt med motivation för att satsa så högt. Djursjukvårdare är lite lättare att utbilda sig till, men då ska man ha 6 månaders praktik på en djurklinik (eller liknande) innan man får söka in på den linjen. Har själv haft 5 månadres praktik på 2 olika djursjukhus, och det var väldigt roligt och lärorikt!
Veterinärlinjen (universitet) är 5,5 år. Djurskukvårdarlinjen (universitet) är 2 år (men då krävs som sagt 6 mån praktik innan). Båda läser man vid SLU (www.slu.se). Lycka till!

För att betygen ska räcka till måste du ha MVG i alla ämnen du läser på gymnasiet (med undantag för idrotten som man får räkna bort helt och hållet). Har själv varit inne på att utbilda mig till veterinär, men jag insåg att jag inte hade tillräckligt med motivation för att satsa så högt. Djursjukvårdare är lite lättare att utbilda sig till, men då ska man ha 6 månaders praktik på en djurklinik (eller liknande) innan man får söka in på den linjen. Har själv haft 5 månadres praktik på 2 olika djursjukhus, och det var väldigt roligt och lärorikt!
Veterinärlinjen (universitet) är 5,5 år. Djurskukvårdarlinjen (universitet) är 2 år (men då krävs som sagt 6 mån praktik innan). Båda läser man vid SLU (www.slu.se). Lycka till!

Alla ämnen? Räcker det inte med de ämnena man måste ha för att söka in? Alla läser ju olika ämnen, som jag som läser elektronik och ellära? fast jag har inte 100% koll på det...

Du kommer ju in på din poäng från gymnasiet, inte på specifika kurser.

Poängen är genomsnittet från ALLA kurser du läser på gymnasiet, du kan ha mellan 0-20, där 20 är MVG i allt, medan 0 är att du har IG i allt. 15 är VG i allt och 10 är G i allt.

Jag som har IG i en kurs, G i de flesta kurser, ett par VG och två MVG från gymnasiet har ett snitt på 12,5 (= ganska dåliga betyg ;)). Det är alltså slutbetyget som har betydelse när man ska söka vidare.

Japp, och det lottas mellan de som har 20,0 dvs MVG i allt, även då kan det ta några år att komma in om man har otur.

Det finns en del andra kvoter man kan söka in på t.ex. genom högskoleprovet. Du får lägga till poäng på ditt resultat på högskoleprovet om du jobbat i fem år.

Som tidigare sagts krävs MVG i ALLA ämnen för att ha chans att komma in på vet programmet. Men det finns faktiskt en annan väg också. Det går att läsa ett år på folkhögskola och söka i den kvoten.
På folkhögskola får man ett omdöme ist för betyg, och det sätts mellan 1-4. 4 krävs för att komma in på vet prog.
Visserligen togs bara 3 (!) personer in via den kvoten förra året, men där finns iallafall en chans! Själv har jag sökt i den kvoten i år, gick på folkhögskolan eftersom jag inte hade slutbetyg från gymn.

Men det bästa är ju att satsa på betygen i gymnasiet så du slipper hålla på att komplettera o så innan du kan söka vidare. Tro mig, det är inte jätteroligt att traggla med gymnasieämnen i flera år efter studenten!!! :eek:

För övrigt så krävdes i höstas 1.9 på högskoleprovet, något år har det varit 1.8. Max är 2.0 så det är ju höga poäng som gäller även där

Har för mig att regeringen pratar det inte om att ta bort den möjligheten. Alltså att lägga till 0.5 p för 5 års arbetslivserf, men jag är inte säker.

Inte nog med att man idag måste ha MVG i alla ämnen pga. konkurrensen. Utbildningen är tuff. 5,5 års plugg, där kurslitteraturen i huvudsak är på engelska. Inte lätt på något sätt alltså.

precis som flera skrivit här så bör du först läsa natur på gymnasiet för att få behörigheten att söka. annars kan du läsa ett annat program men får då gå ett år på universitetet och läsa naturbasåret.

du måste ha matte c +d, biologi a+b , fysik a+b samt kemi a+ b för att vara behörig

utöver de kurserna måste du ha mvg i alla andra kurser från gymnasiet. får du ex ett vg i en kurs så får du sämre medel (något på 19) och har storsett ingen chans att komma in. så plugga plugga och plugga är det som gäller!

när man väl söker så kan du söka via betyget eller via högskoleprovet som sist låg på typ 1,9 eller om det var 2,0. 2,0 brukar ungefär 1 % av alla som skriver ha. = väldigt få:idea:

sedan lottas du in även om du råkar ha 20, 0 i slutbetyg.

när du väl kommit in ska du plugga i 5,5 år och nästan alla böcker och alla föreläsningar är på engelska. dessutom måste du flytta till uppsala eftersom veterinärprogramet endast finns där.

lycka till!

Annars finns ju alltid möjligheten att söka utomlands... Tror det dessutom är möjligt (om det finns plats) att byta "tillbaka" till Sverige efter någon termin/år. Dock får man ju betala för att läsa utomlands, men det finns ganska mkt hjälp att få för att klara av det ekonomiska har jag för mig. Har en kompis som kommit in på en veterinärlinje i Australien nu...
Vill man så kan man!

S

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka