Sv: Vetrinär räkning
Iza skrev:
Både och faktiskt. Har aldrig varit med om att få det specat var för sig. Sedan tyckte jag det var hutlöst dyrt. Inte för att jag förväntar mig att få vet vård gratis eller ngt sådant, men det är ju en rätt saftig timpening.
Iof så är det väl ingen nackdel att få kostnaden specad men är kostnaden rimlig?
Specat är underbart =) Fast iaf förr så vard et inte så vanligt, jag fick en (positiv) chock första gången jag fick räkning från 'min' klinik, RUBBET är specat, varendaste liten grej. Man kan se exakt vad varje grej kostade. Förr, från andra kliniker, så har det stått bara 'behandling XXXX kr', medicin XXX kr osv.
Om kostnaden 1400 kr för injektionen (eller var det flera injektioner?) är rimlig kan jag däremot inte svara på. Sist någon av mina sprutades i led var kostnaden 225 kr (inkl moms) per led (för själva arbetet, dvs att sticka in nålen). Om man då betänker att normalt görs detta av en veterinär och en djursjukvårdare och går lugnt och enkelt till, och så säger vi att det krävs fyra djursjukvårdare och en veterinär som får 'kämpa' och det krävs ett visst mått ansträngning och 'jobb', så skulle jag rent teoretiskt kunna acceptera ett prispåslag i ordningen 100 kr inkl moms/djursjukvårdare som är extra. Det ger då 300 kr i extrakostnad/led. Total kostand/led blir då 525 kr. Säg att det är ÄNNU värre och det tar upprepade försök och rejält med extratid för att genomföra det, då skulle jag kunna tänka mig samma påslag igen, då är totalsumman uppe i 825 kr för en led. Så 1400 om det var EN led känns lite 'knepigt' att komma upp i sett till grundpriset (som min klinik har). Samtidigt så vet jag ju inte hur de 'värderar' den extra tid det tar, tid som ju måste tas någon annanstans ifrån..
Sen, ang rimliga veterinärkostnader - jag har gett upp att fundera på det sen den dagen då hunden kom in akut på jourtid och fick opereras. Tog en timme, krävde en vet och två djursjukvårdare. Kostade ca 3500 kr. Det inkluderade då 'allt', både jourtillägg, klinikavgift, behandling, medicin etc de använde under operationen osv. Helt okej pris. Dagen efter kom hon in på jourtid igen, då dränet lossnat (pga slarv från vet, men men). Det tog en veterinär och 10 minuter så var det klart. Och gick lös på över 2600 kr.. (!!). Det inkluderar en lokalbedövningsspruta, två stygn, ett nytt plastdränrör och att dra det genoms året och fästa med två stygn. Tog tio minuter från det jag kom in tills vi kunde åka hem, själva 'arbetstiden' var max 5 minuter.
Och priserna är övht inte i proprtion till varandra..