Vetrinär räkning

I

Iza

Fick igår räkning från mitt senaste vet besök. Blev smått förbryllad hur de har tagit betalt för att ge kortison och tuppkam. Preparatet är en post för sig och sedan utöver så har de tagit betalt (1400 kr) för att de har gett det.

Ringde självklart och frågade varför. Fick till svar att det krävdes mycket personal osv. (2 personer i 5 minuter).

Inte för att jag har varit någon stamkund hos vet (som tur är) så har jag aldrig varit med om ngt liknande. Har ni?

Sv: Vetrinär räkning

Verkar som om olika veterinärkliniker har olika taxor. Jag har väl haft rätt mycket tur annars. Högsta räkningen jag har fått betala är 7000:- för en scintigrafi men då stod hästen på Ultuna i 3 dagar...billigaste var när jag matade veterinären med käk...då fick jag bara betala sprutans innehåll (ett får som förätit sig behövde lite medikamenter) Dessutom stannade veterinären länge, 5 timmar så att han själv såg att det gav med sig då tackan var dräktig.

Vad det gäller att ta betalt för tid så är det vanligt för andra företagare att man tar betalt för varje påbörjad timme och var det då två stycken så visst, summan är inte för hög då.

Klart att olika kliniker har olika taxor ngt annat vore ju kartellbiLdning o olagligt.
Veterinärförbundets rådgivande taxa togs boret för en massa år sen av den anledningen.
Inom ett bolag som tex ATG eller Distriktsveterinärerna får man ha samma taxa men behöver inte.
pl

Det är något man inte haft inblick i och inte haft en aning om hur ev. regler funnits. Dock tycker jag inte att det är konstigt att man får betala för den tid som gått åt eller att den skiljer sig från veterinär till veterinär. Det finns alldeles för många som anser att man i stort sett ska få veterinärvården gratis eller att en ev. försäkring ska täcka allt.

Det kostar att ha djur, helt enkelt. Lika bra att inse det. Visst, man kan vara kostnadsmedveten och söka runt efter billigaste alternativet men när det är akut så tar man den som kommer först, kosta vad det kosta vill :crazy:

Är det att du betalat för preparatet för sig och att ge det för sig du inte varit med om, eller just storleken på påslaget för att ge det?

'Min' klinik specificerar alltid medicinen/preparatet som getts för sig, och injektionen för sig. De har dock alltid debiterat injektionen 'anligt prislista', även när min lilla röda försökte mörda hela veterinärkliniken och det krävdes många doser lugnande och fem personer, öronbrems och nosbrems för att få i nålen. Fast de är kääär i henne hela bunten på kliniken, så ;)

Inte bråkig. Stog helt still och allt tog máx 5 min.

Både och faktiskt. Har aldrig varit med om att få det specat var för sig. Sedan tyckte jag det var hutlöst dyrt. Inte för att jag förväntar mig att få vet vård gratis eller ngt sådant, men det är ju en rätt saftig timpening.

Iof så är det väl ingen nackdel att få kostnaden specad men är kostnaden rimlig?

Hela räkningen är totalt på 7150 kr. För hältutredning, röntgen 4 plåtar, preparat och injektioner. Så 7000 kr för 3 dagar på vet station lät riktigt billigt.

Har också varit till klinik med min häst när han var halt. Då kostade det ungefär 2500 kr, inkl återbesök då vi fick spruta en gång till.

Vi första tillfället sprutades tre leder, och vid återbesöket sprutades 1 led om jag inte minns fel. Vi behövde även ta 5 röntgenbilder.

Det som jag reagerade på oh blev lite häpen var att det kostade 120 kr att få longera honom när veterinären tittade på. Detta tog kanske 5 min, 120 kr för att han skulle kolla på en liten stund. :crazy:

Iza skrev:
Både och faktiskt. Har aldrig varit med om att få det specat var för sig. Sedan tyckte jag det var hutlöst dyrt. Inte för att jag förväntar mig att få vet vård gratis eller ngt sådant, men det är ju en rätt saftig timpening.

Iof så är det väl ingen nackdel att få kostnaden specad men är kostnaden rimlig?

Specat är underbart =) Fast iaf förr så vard et inte så vanligt, jag fick en (positiv) chock första gången jag fick räkning från 'min' klinik, RUBBET är specat, varendaste liten grej. Man kan se exakt vad varje grej kostade. Förr, från andra kliniker, så har det stått bara 'behandling XXXX kr', medicin XXX kr osv.

Om kostnaden 1400 kr för injektionen (eller var det flera injektioner?) är rimlig kan jag däremot inte svara på. Sist någon av mina sprutades i led var kostnaden 225 kr (inkl moms) per led (för själva arbetet, dvs att sticka in nålen). Om man då betänker att normalt görs detta av en veterinär och en djursjukvårdare och går lugnt och enkelt till, och så säger vi att det krävs fyra djursjukvårdare och en veterinär som får 'kämpa' och det krävs ett visst mått ansträngning och 'jobb', så skulle jag rent teoretiskt kunna acceptera ett prispåslag i ordningen 100 kr inkl moms/djursjukvårdare som är extra. Det ger då 300 kr i extrakostnad/led. Total kostand/led blir då 525 kr. Säg att det är ÄNNU värre och det tar upprepade försök och rejält med extratid för att genomföra det, då skulle jag kunna tänka mig samma påslag igen, då är totalsumman uppe i 825 kr för en led. Så 1400 om det var EN led känns lite 'knepigt' att komma upp i sett till grundpriset (som min klinik har). Samtidigt så vet jag ju inte hur de 'värderar' den extra tid det tar, tid som ju måste tas någon annanstans ifrån..

Sen, ang rimliga veterinärkostnader - jag har gett upp att fundera på det sen den dagen då hunden kom in akut på jourtid och fick opereras. Tog en timme, krävde en vet och två djursjukvårdare. Kostade ca 3500 kr. Det inkluderade då 'allt', både jourtillägg, klinikavgift, behandling, medicin etc de använde under operationen osv. Helt okej pris. Dagen efter kom hon in på jourtid igen, då dränet lossnat (pga slarv från vet, men men). Det tog en veterinär och 10 minuter så var det klart. Och gick lös på över 2600 kr.. (!!). Det inkluderar en lokalbedövningsspruta, två stygn, ett nytt plastdränrör och att dra det genoms året och fästa med två stygn. Tog tio minuter från det jag kom in tills vi kunde åka hem, själva 'arbetstiden' var max 5 minuter.

Och priserna är övht inte i proprtion till varandra..

Det var totalt 3 stick. Hästen stog helt still och det tog max 5 min. 2 pers förutom jag som höll i honom.

Antar att priset kanske är rimligt, men jag blev bara förvånad för även om det är rimligt så tycker jag att det är överdrivet dyr kostnad. Men visst det är några år sedan jag öht uppsökte vet pga hälta. Kollade de sparade fakturorna från förra hästens hältutredning och 2 återbesök uppgick till totalt ca 4500 kr. Och detta var 1 besök.

Men visst det viktiga är ju att hästen blir frisk. "Håller tummarna"

Jag fick med en räkning hem på 6700kr en gång. Men då bedövade vi en del leder och sprutade sen fyra så det var inte så konstigt. Men ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 700
Senast: Sandora
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 813
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar