Veterinäryrket

S

Stallflicka

Jag vill bli veterinär i framtiden men läser inte naturvetenskap. Läser hästhållning och har planer på att läsa in det som fattas efter gymnasiet ifall jag fortfarande vill bli det. Jobbar även om det i ett skolarbete och skulle vilja ha svar på några frågor.

Vad krävs för att komma in i andra länder? Har hört om intervju, hur många tas in på det, tex i Danmark?

Behövs det naturvetenskap i botten för alla veterinärprogram i världen?

Läste om budapest i någon gammal tråd, någon som har erfarenhet därifrån som vill berätta?

Vad får de för lön? Får de OB?

arbetstider?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinäryrket

Ja du måste ha en himla massa matte, fysik, kemi, biologi och sådana naturämnen för att kunna gå veterinär, sedan är det svårt att komma in ändå även med full behörighet och toppbetyg.

Nu vet jag inte hur det är i andra länder, men jag har fått för mej att det är lättare att komma in där.Säkert inte överallt men på vissa ställen.
Min kompis funderade på veterinäryrket men tyvärr visade det sig att hon var allergisk så hon fick lägga ner de.
Hon hade mvg & vg i mkt av ämnena hon fick läsa in på komvux, vad jag förstod måste man komplettera om man inte läst natur.
Hon hade ändå pga "bara vg" i vissa ämnen behövt få en 2,0 på högskoleprovet för att komma in:rätt så omöjligt:smirk:

Du måste minst ha läst :

Matte: A+B+C+D
Kemi: A+B
Fysik: A+B
Svenska: A+B(+C) (tror jag)
Biologi: A+B

sen är det lite annat man också måste läst men har glömt

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 242
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar