Veterinärvårdskostnader

G

Guapita

Hej!
Undrar om ngn av kattägarna (eller ngn annan...) har en aning om huruvida det finns fonder, där kattägare kan söka lån för vet-kostnader? Ngnting motsvarande Miltons Fond som finns till för hundägare.
Tacksam för tips!
Hälsn - Guapita

Sv: Veterinärvårdskostnader

Har googlat och inte hittat något, är katten oförsäkrad? *antar det eftersom du gjorde tråden*.
Kan du inte ta ett lån av släkting eller bank *till exempel* då?

Ett tips till ALLA kattägare. Försäkra era katter. En ren vetrinärvårdsförsäkring kostar bara nån hundring/år. Det ska man ha råd med om man tar på sig vårdnaden om ett djur.

Nån hundring?

För mina huskatter kostar det 450 kr/katt och år..

Då jag har 7 st så blir det ju ganska så mycket.
Med tanke på att 5 av dom är innekatter och inte utsätts för så mycket fara samt att de gånger jag vart till veterinärn har det aldrig gått över självrisken någon gång så har jag nu sagt upp deras försäkringar.

De 2 som är både ute och inne katter har sina försäkringar kvar än så länge.. Men jag tror faktiskt inte jag ska ha dom kvar heller.

För mig blir det billigare i längden att betala för sjukvården när den händer.

Man kan ju också göra så att man tar och sätter in en 3-400 kr per katt man äger och år på ett särskilt konto så har man litet att ta av om/när någon katt blir sjuk.

/KT

Nån hundring? Jag då vill jag verkligen veta vad du har för något då... för inte betalar jag sååå lite nu inte... :smirk:

Kolla runt hos de olika bolagen. Det kan skilja ganska mycket emellan. Från 400 kr/år till 750 kr/år. Enbart vetvård behöver inte vara så dyrt. 400 kr/år ska man ha råd med. Jag vill i alla falll hävda att man inte ska skaffa djur om man inte har råd att ta hand om dem om de blir sjuka.

Mina kostar 325/år per katt (har tre) i Folksam.
Valet är ju att betala den summan till försäkringsbolaget eller att lägga undan pengar alt. ha råd med op. endå.
Men nu har inte jag det så det är bäst att försäkra dem.

MIna försäkringar kostar ca 400 per år och katt.

Jag har dock rätt dålig koll på hur stor självrisken är och VAD som täcks, tex mediciner och så.

Men det skall jag kolla snart eftersom ena kissen just varit hos Vet för 1.946 Kr.

*knapplån* Men shit vilka billiga försäkringar alla har! Var får ni tag på dom? Jag betalar nog runt 800/år och katt:crazy:

Har man enbart vet.vård, ingen livförsäkring, huskatt (som av någon anledning är billigare att försäkra trots att ingen ras är oftare sjuk än någon annan...), högre självrisk och lägre ersättningsbelopp så får man så låg premie.
Jag betalar 1100:- om året för Hanoos (enbart vet.vård, medicin och rehab) och 1400:- om året för Majas maxade försäkring (högsta ersättningesbelopp, liv- och avelsförsäkring)

Haukur skrev:
*knapplån* Men shit vilka billiga försäkringar alla har! Var får ni tag på dom? Jag betalar nog runt 800/år och katt:crazy:

Vad försäkringen kostar beror ju också på vilka vikor man blir. Vi har våra fyra katter i Agria, det kostar 455.-/katt och år. Då har vi valt en grund självrisk på 2000:- + en rörlig självrisk på 20%.

Hade vi valt ett lägre självriskbelopp hade försäkringen blivit mycket dyrare. Och givetvis så stiger beloppet om man har livförsäkring också. Vi har "bondkatter" så livförsäkring var inte aktuellt för oss.

Agria kräver inte att katten är registrerad eller vaccinerad. Går lätt att räkna ut kostnaden på deras hemsida agria.se. Det brukar också gå att dela upp betalningen om man tycker 455Kr per gång är för mycket. Och nej, jag är inte agriaombud, bara nöjd kund- :smirk:

pemi

pemi skrev:
Agria kräver inte att katten är registrerad eller vaccinerad.

Det där är en sanning med modifikation. Om katten inte är vaccinerad så får du heller ingen ersättning för om du behöver behandla katten i pest eller snuva. Får katten nån av dessa sjukdomar får du betala hela kalaset själv, Agria ersätter ingenting.

Det är alltid bäst att vaccinera. Kanske inte för din skull, men för kattens.

VA:eek: Är huskatterna billigare att försäkra? :crazy:
Tycker nästan det borde vara tvärt om eftersom det är vanligare att huskatterna hålls som utekatter än raskatterna...

Har tagit bort liv för mina grabbar nu, känns lite onödigt när dom bara är mysmissar. Har nog iof så låg självrisk jag kan ha så d kan ju va d som gör det dyrt....

Jag tycker också det är konstigt eftersom många huskatter är "avlade" helt utan hänsyn till sjukdomar i linjerna, men, men... Enligt min vet finns det ingen statistik som säger att någon ras är överrepresenterad vad det gäller sjukdom, däremot är det oftare raskatter som kostas på dyra behandligar och därmed kostar försäkringsbolagen mer.

MissFideli skrev:
Det där är en sanning med modifikation. Om katten inte är vaccinerad så får du heller ingen ersättning för om du behöver behandla katten i pest eller snuva. Får katten nån av dessa sjukdomar får du betala hela kalaset själv, Agria ersätter ingenting.

Det är alltid bäst att vaccinera. Kanske inte för din skull, men för kattens.

Jag har vaccinerat mina. En självklarhet för mig då det härjat kattpest i närheten. Tänkte fel då jag skrev mitt inlägg. Det som gjorde att VI valde agria var att de inte krävde medlemskap i RAS förening.

pemi

Okej :D
Jag tror inget försäkringsbolag kräver att du är medlem i nån raskattförening, däremot får man 10% rabatt om man är det. Om det är kvar så.

Kan mycket väl ha ändrat sig ang rasförening, det är nästan 10 år sen vi försäkrade våra äldsta katter och sen har agria hängt kvar. Har hästarna där också så det föll sig naturligt. :-D

pemi

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 113
Senast: verser
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Övr. Katt Hej på er. :-) Jag var i kontakt med en uppfödare tidigare men fick idag veta att jag var för ung för att köpa en katt hos hen. Jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 876
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 695
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur