Veterinärvård evedensia

Ja om man tolkar det som fan läser biblen.

Mitt exempel på normalpris var 3-4000 och exempel på vad som kunna ingå. Är det ett så stort prisspann? Ingen har menat att kliniken ska kunna ge exakt pris?

Eller syftar du på att du envisades med att ta med extra tillägg för ouppfostrad/oregerlig häst i normalpriset? Klart det blir mer oprecist då. Det blir det också om man lägger till 10 dygns intensivvård också, eller behandling och skoning av klinikhovis för att det visade sig vara hovböld.

För att förtydliga, normalpriset ska vara de pris som merparten får. Om man vet med sig att hästen är mer vild än tam och sannolikt kommer att leva rövare och halvt riva stället, tror det är hovböld, eller kommer in med en häst på en normal hältutredning som har en akut fraktur så är det klart att prisbilden blir en helt annan. Då ska man få upplysning om det så snart som möjligt så man kan ta ställning till det.

Ditt exempel gällde ju 3-4000 kr plus diverse eventuella (nödvändiga) tillägg. Mellan ditt billigaste alternativ (allt går bra) och det dyraste (allt går fel) kan priset tredubblas, och det ligger nog rätt nära verkligheten.
Jag kan förstå om man som veterinär då väljer att vara väldigt vag när man uppskattar priser. Uppskattar man för högt kanske kunden går till någon annan, men uppskattar man för lågt så är man en skojare som minsann lovat ett pris och fakturerar högre. Det är en rävsax.

På grejer där det verkligen är mer eller mindre samma procedur för 90% så finns ju redan fasta priser på de allra flesta ställen. Tex vaccinationer.

Anser du verkligen att detta är fog för att vissa större kliniker/djursjukhus inte ska behöva uppge några priser alls? På någonting. Inte ens rutiningrepp.

Hur lyckas andra kliniker/djursjukhus uppge priser? Skulle dessa aldrig någonsin råka ut för patienter med komplikationer av något slag?

Om man ska kunna leta upp en alternativ klinik så är det ju oerhört bra om man vet på ett ungefär hur man ska jämföra. Vad ska man annars jämföra med?

Jag har bara skrivit att jag förstår de veterinärer som inte ger fasta priser.

Personligen jämför jag kvaliteten på klinikerna.

Någonsin funderat på att Sverige och Tyskland är olika länder?
Det är billigare att köpa bil också i Tyskland jämfört med Sverige.
Det där stämmer dessutom inte heller. Det är kanske lite billigare att köpa en inhemsk bil i tyskland men köp en Volvo där så får du se att det inte är billigare. Du kan inte likställa bilhandel med djurvård! :laugh:
Köper du en tysk bil i Tyskland så slipper du mellanhänder, frakt, reg osv.

Ditt exempel gällde ju 3-4000 kr plus diverse eventuella (nödvändiga) tillägg. Mellan ditt billigaste alternativ (allt går bra) och det dyraste (allt går fel) kan priset tredubblas, och det ligger nog rätt nära verkligheten.
Jag kan förstå om man som veterinär då väljer att vara väldigt vag när man uppskattar priser. Uppskattar man för högt kanske kunden går till någon annan, men uppskattar man för lågt så är man en skojare som minsann lovat ett pris och fakturerar högre. Det är en rävsax.

På grejer där det verkligen är mer eller mindre samma procedur för 90% så finns ju redan fasta priser på de allra flesta ställen. Tex vaccinationer.
Vad är du ute efter? Att propagera för att inte ge någon som helst vägledning till vad ett besök kan kosta för att då kanske man förlorar kunden och de går till konkurrenten eller?

Tycker du verkligen det är fel att ge en prisuppskattning?

Vad är du ute efter? Att propagera för att inte ge någon som helst vägledning till vad ett besök kan kosta för att då kanske man förlorar kunden och de går till konkurrenten eller?

Tycker du verkligen det är fel att ge en prisuppskattning?

Jag har bara skrivit att jag har förståelse för om veterinärer inte vill/kan uppskatta priser särskilt noga.

Jag har bara skrivit att jag har förståelse för om veterinärer inte vill/kan uppskatta priser särskilt noga.
Jag upplever det med om om du ser problem där de inte finns.

Ja det kan vara svårt att uppskatta ett pris, men inte på rutinundersökningar man gör var dag på en klinik. Det är ingen prisgaranti utan en uppskattning som sagt. Och preciserar man vad som ingår så går det att jämföra. Ta alla hältutredningar som hade ett normalt förlopp under en månad lägg ihop summan och dela med antalet och du har ett snittpris. Ta i lite extra uppå och dra av lite neråt så att 90% (eller annat lämplig relativ hög procent) av undersökningarna faller inom prisintervallet.

Men som du säger, det är klart att de som är dyra inte gärna uppger jämförelsepriser som gör att folk väljer andra kliniker.

Jag tycker också att det i dagens moderna samhälle skulle vara en näst intill självklarhet att man på ett enkelt sätt har tillgång till sina journaler, fakturor, etc genom ett inlogg. Eftersom man som kund förväntas hålla sig informerad , är detta ett steg som skulle underlätta.

Det där stämmer dessutom inte heller. Det är kanske lite billigare att köpa en inhemsk bil i tyskland men köp en Volvo där så får du se att det inte är billigare. Du kan inte likställa bilhandel med djurvård! :laugh:
Köper du en tysk bil i Tyskland så slipper du mellanhänder, frakt, reg osv.

Man kan tänka sig olika exempel på pris-nivåer för en allmän prisjämförelse mellan olika länder.
Men det är helt riktigt: du är betydligt mer kvalificerad än jag att göra den jämförelsen eftersom jag aldrig bott i Tyskland. Mitt exempel med bil är utifrån dem jag känner som hellre köper begagnad bil i Tyskland och själva importerar, eftersom det blir billigare så. För dem. Gällande det märke, modell, ålder på bil som de varit intresserade av.

Apropå Evidensias prissättning.

för knappt ett år sedan skulle jag låta kastrera två han-katter.
Evidensia tog 150kr mer per katt jämfört med det billigaste alternativet jag hittade i "min" stad (där Evidensia har dygnetruntöppet, de andra klinikerna, minst två andra kliniker, har öppet kontorstid). Här finns ingen distriktsveterinär men några smådjurssjukhus.

Jag valde Evidensia, eftersom de var lättast att komma i kontakt med per telefon: de svarade omedelbart; det billigaste alternativet hade "lämna telefonnummer så ringer vi upp under dagen" vilket i sig inte är fel men inte fungerar i min vardag.

Väl där, hade mina katter blivit lite kladdiga i ögonen (det hade kommit kvällen innan planerad operation).
Veterinären ville inte operera pga ökad risk vid infektion. Så i stället fick jag veterinärbedömning av två katter, två katter förvarades på djursjukhuset hela dagen (så jag kunde hämta dem som planerat efter min ordinarie arbetsdag) och jag fick recept på ögonsalva.
För den här insatsen betalade jag ingenting alls.
Jag fick alltså gratis veterinärbedömning och receptförskrivning för en helt annan sak än det jag var där för.

Självklart bokade jag ny tid på samma klinik: det fanns verkligen ingen orsak till missnöje från min sida.

Och inte kan jag tycka att det är ocker-priser heller att ligga något över billigaste alternativ, när man har betydligt längre öppet-tider.
Dessutom, som sagt, fick jag "bonus-vård" som jag förväntat mig att betala för.

Man kan tänka sig olika exempel på pris-nivåer för en allmän prisjämförelse mellan olika länder.
Men det är helt riktigt: du är betydligt mer kvalificerad än jag att göra den jämförelsen eftersom jag aldrig bott i Tyskland. Mitt exempel med bil är utifrån dem jag känner som hellre köper begagnad bil i Tyskland och själva importerar, eftersom det blir billigare så. För dem. Gällande det märke, modell, ålder på bil som de varit intresserade av.

Det här OT (för vad har tyska bilinköp att göra med tysk veterinärvård?), men det går inte att generalisera så. Det beror helt på vilket bilmärke och modell man söker. Vi köpte en bil i Tyskland som var väldigt mycket billigare där än vad den skulle ha varit här. MEN, vi har en annan bil av samma märke, men en annan modell, som vi skulle få väldigt mycket mer för om vi sålde i Tyskland istället för här hemma.

Det här OT (för vad har tyska bilinköp att göra med tysk veterinärvård?), men det går inte att generalisera så. Det beror helt på vilket bilmärke och modell man söker. Vi köpte en bil i Tyskland som var väldigt mycket billigare där än vad den skulle ha varit här. MEN, vi har en annan bil av samma märke, men en annan modell, som vi skulle få väldigt mycket mer för om vi sålde i Tyskland istället för här hemma.
Intressant anekdot som säger vad, rent statistiskt om bilpriserna i Sverige respektive Tyskland?

Vet sådana som tar flyget till Polen med hundarna om det är något, så något är det med prissättning och lönsamhet överlag i Sverige.

Det kostar alltmer för kunden och alltmindre blir kvar för företagaren.

Vet sådana som tar flyget till Polen med hundarna om det är något, så något är det med prissättning och lönsamhet överlag i Sverige.

Det kostar alltmer för kunden och alltmindre blir kvar för företagaren.
Tack för tipsen! Hellre det än att betala 100 000 för en operation.
Men tyvärr blir det lite svårare med häst. Hade jag bott i Helsingborg så hade det däremot varit ett bra alternativ.

Nyfiken. Evidensia skickar tydligen ut en enkät till djurägare efter besök, där man får svara på diverse frågor. Jag har själv aldrig sett enkäten, trots att jag varit i Helsingborg med både häst och hund. Är det någon här som har fått svara på den, och som kan tala om vad det är de frågar om? Det räknar sedan fram ett nöjd-kund-index utifrån denna enkät.

Nyfiken. Evidensia skickar tydligen ut en enkät till djurägare efter besök, där man får svara på diverse frågor. Jag har själv aldrig sett enkäten, trots att jag varit i Helsingborg med både häst och hund. Är det någon här som har fått svara på den, och som kan tala om vad det är de frågar om? Det räknar sedan fram ett nöjd-kund-index utifrån denna enkät.

Nej, jag har inte sett någon sådan. Är det nyligen de börjat med den? Vårt senaste besök hos Evidensia var i höstas (augusti).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka