Veterinärvård evedensia

Någonsin funderat på att Sverige och Tyskland är olika länder?
Det är billigare att köpa bil också i Tyskland jämfört med Sverige.
Ja det är olika länder, men liksom det är vettigt att göra jämförelser med humanvården i Sverige så har det sina poänger att göra det med djursjukvården i andra länder. Det finns skilnader som påverkar priset i båda fallen och många jämför av rent praktiska skäl. De som bor i söderut och kan välja att åka till Tyskland har god nytta av jämförelsen och att veta att de kan få billigare vård på annat håll.

Det är svårt att göra en jämförelse så där rakt av men att det går att jämföra självklart.

Problemet med djursjukvården är att konkurensen är delvis satt ur spel och inte att den kostar. Här ser jag två huvudproblem, dels den stora ägarkoncentrationen och dels försäkringsmodellen vi har i Sverige båda snedvrider konkurensen och i kombination kan det bli förödande för prisbilden.

Med så stor dominans på marknaden så behöver Evidensa snart inte ta hänsyn till andras prissättning utan kan sätta priset lite som de själv vill då många inte har något rimligt alternativ. Försäkringsmodellen vi har i Sverige förstärker effekten då djurägarna blir mindre priskänsliga när de inte betalar hela räkningen direkt ut egen ficka.

Nedersta stycket håller jag helt med om.

Jag tycker generellt att det verkar som om djurägare har blivit väldigt benägna att söka veterinärvård väldigt snabbt även för ganska beskedliga problem.
Och man söker veterinärvård för 11½-åriga hundar med känd lungcancer i stället för att själv ha tagit beslutet att hunden ska avlivas vid försämring (då hade man ju "enkelt" kunnat beställa avlivning vid kontakt med veterinärstationen i fråga).
Man efterfrågar (jag har en bekant som gjort just detta) DT-undersökning av avtacklad 16-årig katt i stället för att själv se att katten är gammal och sjuk och kanske mår bäst avlivad utan att först bli utsatt för (dyra) undersökningar (i det specifika fallet var katten "full av cancer").

Djurägarna blir inte så priskänsliga vilket "driver" stora utredningar och mindre mängd pragmatisk hållning.

Det fanns ju ett projekt, jag tror det var Agria som var aktuellt fb, där man lät hälteutdömda hästar vila och långsamt rehabiliteras i stället för att avlivas.
Tid och långsam igångsättning hjälpte för många av de aktuella hästarna.

Kanske vi hästägare ger våra halta djur för lite tid och för mycket veterinärvård och utredningar?

Jag tycker generellt att det verkar som om djurägare har blivit väldigt benägna att söka veterinärvård väldigt snabbt även för ganska beskedliga problem.
Och man söker veterinärvård för 11½-åriga hundar med känd lungcancer i stället för att själv ha tagit beslutet att hunden ska avlivas vid försämring (då hade man ju "enkelt" kunnat beställa avlivning vid kontakt med veterinärstationen i fråga).
Man efterfrågar (jag har en bekant som gjort just detta) DT-undersökning av avtacklad 16-årig katt i stället för att själv se att katten är gammal och sjuk och kanske mår bäst avlivad utan att först bli utsatt för (dyra) undersökningar (i det specifika fallet var katten "full av cancer").

Djurägarna blir inte så priskänsliga vilket "driver" stora utredningar och mindre mängd pragmatisk hållning.

Det fanns ju ett projekt, jag tror det var Agria som var aktuellt fb, där man lät hälteutdömda hästar vila och långsamt rehabiliteras i stället för att avlivas.

Kanske vi hästägare ger våra halta djur för lite tid och för mycket veterinärvård och utredningar?
Jag hade ingen aning om att hunden hade lungcancer när jag åkte till kliniken. Den chocken och sorgen fick jag när jag kom dit.

Jo "övervård" när man håller liv i alltför sjuka djur alternativt gamla djur kostar försäkringsbolagen mycket pengar. Hade ägarna fått betala själv hade valet många gånger blivit annorlunda. Det är en sak om djuret har en sportslig chans. Samtidigt så ser ägaren djuret som sin bästa vän och vill inte ta avsked en dag "för tidigt".

Det där med att döma ut är lite tveeggat. Du har många hästar och det är inga problem för dig att ställa av en eller två ett halvår eller så och sätta igång dem extremt långsamt. För den som bara har en häst och i ett dyrt inackorderingsstall så ser situationen helt annorlunda ut. Ett halvårs vila plus några månaders igångsättning och man inte vet om hästen kommer att hålla avskräcker många.

Jag tycker också det är märkligt. Alla kliniker/djursjukhus borde kunna ha prislistor gällande vanliga behandlingar/ingrepp. Att det sedan tillkommer kostnader vid ev komplikationer torde de allra flesta förstå.

Ja precis. T ex hältutredning Xkr i grundsumma och sedan tillkommer Xkr per röntgenbild, Xkr per bedövning i led som måste läggas osv.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att det inte går att ge exakta priser på det allra mesta. Tar vi hältutredning som exempel så kan det ju skilja rejält från häst till häst.
Brunte är snäll och gör som han blir tillsagd och böjprov med 2 bedövade leder är snabbt och smidigt avklarat.
Bosse vill inte trava vid hand, gillar inte att lyfta på hovarna och står inte gärna stilla så böjprovet och bedövningen av de två lederna tar trippelt så lång tid som Bruntes.
Varför ska Brunte och Bosse betala samma pris?

Jag tycker inte alls att det är konstigt att det inte går att ge exakta priser på det allra mesta. Tar vi hältutredning som exempel så kan det ju skilja rejält från häst till häst.
Brunte är snäll och gör som han blir tillsagd och böjprov med 2 bedövade leder är snabbt och smidigt avklarat.
Bosse vill inte trava vid hand, gillar inte att lyfta på hovarna och står inte gärna stilla så böjprovet och bedövningen av de två lederna tar trippelt så lång tid som Bruntes.
Nu har ingen frågat efter exakta priser utan ungefärliga priser.

Till exempel

Hältutredning inklusive 3 bedövningar, röntgen (4 plåtar), longering och böjprov utan komplikationer 3-4000

Tillägg 500 kr / böjprov, 200 kr per bedövning, 500 kr ridprov, svårhanterlighäst 1000 kr - 5000 kr + ev avbruten undersökning av säkerhetsskäl.

Hur ska du ha det? Olagligt eller att ett försäkringsbolag säger att man inte får? Plus det faktum att det finns rabatter och olika prislistor i vart och vart annat företag.

Du har uppenbarligen bestämt dig för att något är olagligt som tillämpas i stort sett i all företag. Dessutom hänger du upp dig på ordet prislistor medan jag tydligt markerar att hur olika priser uppnås är totalt likgiltligt, rabatter eller utelämna vissa poster i räkningen går lika bra. För mig är det oviktigt om det är just prislistor.

Och du har bestämt dig för det enda sättet att åstadkomma olika priser är att ha olika prislistor och att detta förekommer inte för det är olagligt. Alla som vittnar om att priserna kan skilja ljuger därför. Det verkar inte ligga dig för att tänka utanför boxen, förlåt prislistan, eller se på verkligheten hur det fungerar. Olagligt eller inte så förekommer olika priser för samma vara i stort sett över allt. Det faktum tycks du ignorera totalt

Du är bra rolig, tur du vet bättre än jag hur jag tänker. Synd bara att du inte läser vad jag skriver innan du talar om vad jag tycker. I så fall hade du knappast trott detta.

Faktum är att i stort sett allt utom rent personliga saker som diskuteras på Buke har diskuterts för. Ofta på buke men även andra forum. Så stackars dig, det måste vara något slags tvångsmässigt beteende att engagera sig i en tråd och ett forum som du tycker är "rätt så tröttsamt och totalt meningslöst."

PS. Du borde inse att jag läst tråden jag var med och diskuterade i. Du refererar till och med till det. Så det din härskarteknik att hänvisa till den funkar inte så värst bra är extremt lätt att genomskåda.
Som sagt det spelar ingen roll vad eller hur jag skriver. Du har bestämt dig och tolkar allt utifrån det. Hur tokigt och felaktig den tolkningen än blir.

Men det där att feltolka vad andra skriver in till absurdum så att det i princip är meningslöst att diskutera något med dig är en teknik du använder dig flitigt av här på Buke.

Nu har ingen frågat efter exakta priser utan ungefärliga priser.

Till exempel

Hältutredning inklusive 3 bedövningar, röntgen (4 plåtar), longering och böjprov utan komplikationer 3-4000

Tillägg 500 kr / böjprov, 200 kr per bedövning, 500 kr ridprov, svårhanterlighäst 1000 kr - 5000 kr + ev avbruten undersökning av säkerhetsskäl.

Fast en normalkostnad på 3-4000 kr som kan stiga med 5000kr om hästen krånglar är ju långt från att vara ens ett ungefärligt pris, det är ju ett stort prisspann.

Fast en normalkostnad på 3-4000 kr som kan stiga med 5000kr om hästen krånglar är ju långt från att vara ens ett ungefärligt pris, det är ju ett stort prisspann.
Vad är problemet? Det ser mest ut som du vill att man inte ska informera om priset på en standardmässig undersökning där kanske 90% hamnar bara för att allt inte hamnar inom den ramen.

Tycker du det är bättre att inte ange vad en normalbehandling kostar och exempel på tillägg vid olika komplikationer?

Man borde kunna uppge ett pris per röntgenplåt.
Man borde kunna uppge pris för kastrering av katt och hund.
Pris för vaccinering.
Pris för såromläggning.
Osv
Osv
Jag vill tro att de allra flesta vuxna människor förstår att ev komplikationer innebär en merkostnad.
Det går att sätta ut pris på ingrepp och undersökningar när det gäller människor. Då borde det faktiskt inte vara omöjligt heller när det gäller djur.

Vad är problemet? Det ser mest ut som du vill att man inte ska informera om priset på en standardmässig undersökning där kanske 90% hamnar bara för att allt inte hamnar inom den ramen.

Tycker du det är bättre att inte ange vad en normalbehandling kostar och exempel på tillägg vid olika komplikationer?

Jag påpekade bara att ditt exempel på ungefärligt pris på en hältutredning har ett väldigt stort prisspann och inte är särskilt ungefärligt alls.

Man borde kunna uppge ett pris per röntgenplåt.
Man borde kunna uppge pris för kastrering av katt och hund.
Pris för vaccinering.
Pris för såromläggning.
Osv
Osv
Jag vill tro att de allra flesta vuxna människor förstår att ev komplikationer innebär en merkostnad.
Det går att sätta ut pris på ingrepp och undersökningar när det gäller människor. Då borde det faktiskt inte vara omöjligt heller när det gäller djur.

Jag tror att säkert att människor förstår att ev komplikationer innebär en merkostnad i teorin, men inte i praktiken nödvändigtvis. Får de ett ungefärligt pris och slutfakturan sedan blir betydligt högre på grund av komplikationer så finns det folk som blir sura och känner sig lurade.

Jag påpekade bara att ditt exempel på ungefärligt pris på en hältutredning har ett väldigt stort prisspann och inte är särskilt ungefärligt alls.
Ja om man tolkar det som fan läser biblen.

Mitt exempel på normalpris var 3-4000 och exempel på vad som kunna ingå. Är det ett så stort prisspann? Ingen har menat att kliniken ska kunna ge exakt pris?

Eller syftar du på att du envisades med att ta med extra tillägg för ouppfostrad/oregerlig häst i normalpriset? Klart det blir mer oprecist då. Det blir det också om man lägger till 10 dygns intensivvård också, eller behandling och skoning av klinikhovis för att det visade sig vara hovböld.

För att förtydliga, normalpriset ska vara de pris som merparten får. Om man vet med sig att hästen är mer vild än tam och sannolikt kommer att leva rövare och halvt riva stället, tror det är hovböld, eller kommer in med en häst på en normal hältutredning som har en akut fraktur så är det klart att prisbilden blir en helt annan. Då ska man få upplysning om det så snart som möjligt så man kan ta ställning till det.

Ja om man tolkar det som fan läser biblen.

Mitt exempel på normalpris var 3-4000 och exempel på vad som kunna ingå. Är det ett så stort prisspann? Ingen har menat att kliniken ska kunna ge exakt pris?

Eller syftar du på att du envisades med att ta med extra tillägg för ouppfostrad/oregerlig häst i normalpriset? Klart det blir mer oprecist då. Det blir det också om man lägger till 10 dygns intensivvård också, eller behandling och skoning av klinikhovis för att det visade sig vara hovböld.

För att förtydliga, normalpriset ska vara de pris som merparten får. Om man vet med sig att hästen är mer vild än tam och sannolikt kommer att leva rövare och halvt riva stället, tror det är hovböld, eller kommer in med en häst på en normal hältutredning som har en akut fraktur så är det klart att prisbilden blir en helt annan. Då ska man få upplysning om det så snart som möjligt så man kan ta ställning till det.
Hundägaren som gråter i kvällspressen blev informerad om att försäkringstaket var nått efter första operationen men valde ändå att operera hundens bäckenfraktur.

"Samtidigt stod det klart att hunden drabbats av en bäckenfraktur i krocken – och behövde opereras på nytt för att inte riskera framtida men.

– Prognoserna var goda för bäckenoperationen. Men de berättade också att taket i min försäkring på 60 000 kronor bara skulle täcka den första operationen och att jag skulle bli tvungen att betala kostnaderna för den andra operationen. Jag frågade om förutsättningar för att hunden skulle få ett bra och drägligt liv efter operationen och fick ett positivt besked – så vi bestämde oss för att genomföra den, säger Heidie."
http://www.expressen.se/dinapengar/heidies-faktura-efter-hundens-dod-138-000/

Hundägaren som gråter i kvällspressen blev informerad om att försäkringstaket var nått efter första operationen men valde ändå att operera hundens bäckenfraktur.

"Samtidigt stod det klart att hunden drabbats av en bäckenfraktur i krocken – och behövde opereras på nytt för att inte riskera framtida men.

– Prognoserna var goda för bäckenoperationen. Men de berättade också att taket i min försäkring på 60 000 kronor bara skulle täcka den första operationen och att jag skulle bli tvungen att betala kostnaderna för den andra operationen. Jag frågade om förutsättningar för att hunden skulle få ett bra och drägligt liv efter operationen och fick ett positivt besked – så vi bestämde oss för att genomföra den, säger Heidie."
http://www.expressen.se/dinapengar/heidies-faktura-efter-hundens-dod-138-000/
Det kommer alltid att finnas de som klagar. Det går liksom inte att undvika.

Jag förstår dock inte vad detta har att göra med en önskan om att få en prislista på standardundersökningar. Kan du förklara relevansen?

Jag tror att säkert att människor förstår att ev komplikationer innebär en merkostnad i teorin, men inte i praktiken nödvändigtvis. Får de ett ungefärligt pris och slutfakturan sedan blir betydligt högre på grund av komplikationer så finns det folk som blir sura och känner sig lurade.

Anser du verkligen att detta är fog för att vissa större kliniker/djursjukhus inte ska behöva uppge några priser alls? På någonting. Inte ens rutiningrepp.

Hur lyckas andra kliniker/djursjukhus uppge priser? Skulle dessa aldrig någonsin råka ut för patienter med komplikationer av något slag?

Om man ska kunna leta upp en alternativ klinik så är det ju oerhört bra om man vet på ett ungefär hur man ska jämföra. Vad ska man annars jämföra med?

Det kommer alltid att finnas de som klagar. Det går liksom inte att undvika.

Jag förstår dock inte vad detta har att göra med en önskan om att få en prislista på standardundersökningar. Kan du förklara relevansen?
Tänkte på denna meningen du skrev:
"Då ska man få upplysning om det så snart som möjligt så man kan ta ställning till det."

Tänkte på denna meningen du skrev:
"Då ska man få upplysning om det så snart som möjligt så man kan ta ställning till det."
Jag hänger inte riktigt med ändå men stunt samma. Artiklen du länkar till handlar i min värld mer om förtvivlan över att hunden dog, ett försök att slippa betala och en tvist om vad som är sagt (kliniken menar att de upplyst om riskerna och tidningen på att de typ lovat att det skulle gå bra).

Någonsin funderat på att Sverige och Tyskland är olika länder?
Det är billigare att köpa bil också i Tyskland jämfört med Sverige.
Visst har jag det, och jag har även funderat på varför.
Kom ihåg att Sverige är väldigt unikt med att ha veterinärvårdsförsäkring öht! I många andra länder finns inget sånt system, utan där betalar var och en ur egen ficka, just därför är priserna rimliga. Försäkringsbolagen tjänar miljarder på att priserna är skyhöga hos veterinär i Sverige, det gör att dom kan höja sina premier och att man som kund kan välja till en massa olika dyra tillägg, som egentligen aldrig behövts från första början. och inte nog med det, så räcker inte ens det beloppet längre.

Självklart funkar det med prislistor, om man vill. De debiterar ju efter, får vi anta, prislistor. Så de existerar ju, uppenbarligen. Genom att se priser kan man få i alla fall ett hum om vad fakturan kan landa på. Det är det som saknas helt nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka