Fast hallå - vad tog ägarens eget ansvar vägen i det hela? Det är ju inte så att det kom upp i dessa summor över en natt, utan det tog ju flera dagar. Ägaren och veterinären har helt säkert pratats vid flera gånger under behandlingen av hästen respektive hunden och ägaren har då antingen fått besked om vad kostnaden varit uppe i gång för gång (mest troligt) samt vilka ytterligare åtgärder som behöver göras och uppskattad kostnad för dessa. Alternativt har ägaren haft möjlighet att fråga. Veterinären kan bara tala om vad som behöver göras för fortsatt behandling, men han/hon kan ju inte förväntas veta var den ekonomiska gränsen går, det måste ägaren själv tala om. Att djuret inte är försäkrat eller bara försäkrat för en viss summa behöver inte betyda att pengarna inte finns. Och vid svåra skador går det troligen inte från början att säga vad slutsumman kommer bli, det gäller ju först att få djuret att överleva, sedan ta hand om de andra skadorna. Då är det viktigt att från början sätta en ekonomisk gräns, jag skulle definitivt tala om vad jag har som maxgräns till veterinären, kanske inte just absolut direkt, men absolut efter första dagen när det lugnat sig litet och verkligen innan större ytterligare operationer eller liknande ska göras.
Och att djuret dog trots all behandling är ju tyvärr sådant som händer, ffa vid trafikskador, oavsett om det gäller djur eller människa. Veterinärer brukar vara bra på att tala om vad som är rimligt och ffa om det är rimligt att fortsätta behandla djuret, i alla fall mina veterinärer (och jo, de tillhör en av de stora kedjorna!). Sedan är det alldeles för många djurägaren som vill fortsätta in absurdum trots att veterinären säger att det är dålig prognos. Om veterinären då kallar in myndigheterna är det hot och maktmissbruk, om de fortsätter behandla är de girigbukar utan empati som enbart är ute efter att suga ut pengar av djurägaren. Stackars veterinärer, hur de än gör är det fel, vad vill ni att de ska göra egentligen??
Som djurägare bör man antingen spara själv på ett djurvårdskonto eller ha en försäkring, bestämma sig i förväg vad man är beredd att lägga ut eller vilka åtgärder man vill göra (har själv bestämt att mina hästar kommer inte buköppnas eller stå i hängmatta, då får de somna), samt vara tydlig med att tala om vad man är villig att betala vid veterinärbesök för större saker.
Bra vård kostar, och veterinärerna måste gå runt annars kommer de lägga ned. Det hade varit lika dyrt på vilketvannat dygnet runt-öppet djursjukhus som helt i Sverige, Evidensia eller ej. Det kostar mer att driva stora dygnet runt-öppna kliniker med personal och vård även på helger och nätter, varför är annars de små 8-17-klinikerna billigare?
Och om alla djursjukhus stänger jouren vart ska vi då vända oss på helger och nätter? De små 8-17-klinikerna är inte intresserade av att jobba dessa tider, hade de varit det hade de haft öppet!