Veterinärutbildning?

Estivuz

Trådstartare
Har förmodligen lagt denna i fel forum, men jag hittade inget annat, så moderator får flytta om den ligger fel!

Jag har kommit fram till att jag nog vill bli veterinär ändå.
För att komma in på veterinärutbildning i Sverige krävs vad jag förstår MVG i alla ämnen eller 2.0 på HSP?

Hur är det med utbildningar utomlands? Vilka länder kan man söka till, vilka är antagningskraven och hur stor är chansen att man kommer in? Står sig en utländsk veterinärutbildning lika bra som en svensk?

Sv: Veterinärutbildning?

Jag vet att många pluggar i danmark, där är det lättare att komma in och inte så långt hem.Utbildningen är likvärdig med den svenska.

Mer frågor!

Hur mycket kan man tjäna som veterinär på ett ungefär?
Antar väl att man jobbar upp sig som i de flesta brancher, men var brukar normallön ligga mellan?

Vad jag vet så har veterinärutbildningen numera intervjubaserade urval utöver rent betygsurval och för att ta sig dit krävs att man har ett HSP resultat men det behöver inte vara så högt som 2.0 Då blir man kallad till en dag med seminarier och info sen gör man ett "prov" på plats och därefter väljs ett antal ut som kallas på intervju och hälften av dem tar sig in på utb.

Jag tycker du ska försöka få praktik eller jobb på en klinik för att se om du verkligen är intresserad av yrket. Det är många år att plugga för att syssla med något man kanske inte är intresserad av.

Vad jag vet så har veterinärutbildningen numera intervjubaserade urval utöver rent betygsurval och för att ta sig dit krävs att man har ett HSP resultat men det behöver inte vara så högt som 2.0 Då blir man kallad till en dag med seminarier och info sen gör man ett "prov" på plats och därefter väljs ett antal ut som kallas på intervju och hälften av dem tar sig in på utb.

Sista året de hade intevju var -03. Nu är det betyg eller HSP som gäller. Man kan komma in med lägre poäng än 2,0 på HSP om man har fem års arbetslivserfarenhet. Förhoppningsvis kommer intervjuintaget tillbaka i någon form, det sk. vårdprovet håller på att utvärderas som ett alternativ.

Är det någon som vet vad lönen brukar ligga på ett ungefär?

Beror väldigt mycket på vad du jobbar med. Veterinäryrket är otroligt brett, dvs man kan syssla med alltifrån slakteri, smittskydd på jordbruksverket och forskning till klinikveterinär, privatpraktiserande eller distriktsveterinär. Därför går det inte att säga vad din lön som veterinär kommer att ligga på. Oftast går man in på en rätt hög lön, men löneutvecklingen är ganska dålig. Många veterinärer (i alla fall kliniskt verksamma) jobbar ofta mycket antal timmar, så så där enormt hög timlön har vi inte. Inte väljer man yrket för att tjäna multum precis, nej då skulle man nog ha blivit läkare i stället. :angel:
Som distriktsvetertinär tjänar du alltfrån ca 30000 till 55000 kr/månad, men med den senare lönen så är det defininitivt ingen 40 timmars arbetsvecka.

Det du ska tänka på om du väjer att gå en utländsk utbildning är att de praktiska delarna ofta är mycket mindre/sämre och att förhållandena att arbeta i andra länder kan vara annorlunda. Så om du sen vill arbeta i Sverige efter avslutad utbildning kan det bli mycket svårare att komma in i jobbet.

Till slut som nån skrev; ut och praktisera hos olika veterinärer först så att du vet att det verkligen är detta du vill göra. Det är en lång och krävande utbildning (men mycket rolig om man har intresset) och det är ju lite synd att upptäcka efter 5½ års studier att man inte vill ägna sig åt detta yrke.

Just nu ligger HSP på 1,8 för att komma in, 20,0 i betyg.
Vad du behöver ha står längst bak SLU:s katalog men har många år legat stadigt på dessa siffror.
De som har arbetslivserfarenhet söker in på en särkild kvot. Intervjuerna ligger ju som sagt under utvärdering men jag hörde att dom tog in ett mindre antal genom intervjuv förra antagningen. Någon som vet?

//Samma dröm som du :love:

Jag læser andra året i Køpenhamn och ær jættenøjd med utbildningen. Bor i Malmø (billigare, særskilt nær man har egen hæst) och pendlar øver varje dag (tar en timme från min lægenhet till skolan). Jag valde Køpenhamn før att det ær mycket lættare att komma in (det året jag kom in så kom de svenska reserverna in på 18,7) men ændå næra. har hørt mycket positivt från veterinærer och andra att de som læst i Danmark ofta ær mycket vælutbildade, av de jag hørt så ofta bættre æn i sverige. All undervisning sker på danska och det førvæntas att man lær sig den relativt snabbt, svar på tentor osv ska vara på så mycket danska som møjligt och æven muntliga presentationer ska ju vara førståeliga! dæremot så tycker jag absolut inte att språket ær något problem (om man bortser från alla som blir :devil: irriterade på mig nær jag skriver på skolans datorer hær på buke och får konstiga bokstæver... :D ), efter ett par veckor har man vant sig och hænger med bra, de førsta dagarna ær man dock helt slut i huvudet efteråt. Førsta dan hade vi kemiførelæsning på danska! :eek: Bøckerna ær antingen på engelska eller danska. Vet att det inte ær lika høga krav på att komma in (tror det ær matte B bland annat), men ær inte insatt i det då jag læste full NV. det vet studievægledaren. Rekommenderar varmt utbildningen, dæremot måste man veta att man vil det så det ær en vældigt tufft!

Jag har funderat på Danmark men jag vet inte om jag vågar :crazy:
Hur mycket svenska är det ungefär. Jag har JÄTTEsvårt för att fatta danska, kanske inte är nått för mig då... Är utbildningen där också 5,5 år?
Va bra att du är här PiperGarden så man slipper spekulera om danmark! :)

Jag menade, hur många svenskar är det där... Inte hur mkt svenska, sorry ;)

Måste man läsa på danska då? uscha, kan bli svårt :eek:

Det är en hel del danska, men man plockar upp språket snabbt när man väl är där... säger i alla fall min kompis som pluggar till just vetrinär...

dær ær många svenskar, tror det ær runt 1/3 av de i ettan nu som ær svenskar. man lær sig snabbt och alla svenskar hjælps åt. många danskar tycker det ær roligt att prata med svenskarna och hjælper en med språket. Så det ær absolut ingen anledning till att inte søka hit! Utbildningen ær 5,5 år hær med. Om ni undrar nåt annat ær det bara att fråga, hinner inte skriva mer, ska ha førelæsning om immunførsvaret...

Hur går man tillväga för att få ansökningshandlingar?

//trip (som drömmer)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har varit till två olika veterinärkliniker senaste månaden och på båda ställena fick vi träffa veterinärer som ganska nyligen kommit... 2
Svar
27
· Visningar
3 943
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 737
Senast: lundsbo
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 755
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 632
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka