veterinärs skyldighet?

Dingelass

Trådstartare
Låt säga att en veterinär är i ett stall för att undersöka en häst,
hästen har "förändrat andningsljud"
Har veterinären då skyldighet att rapportera till djurskyddsinspektören(eller vem man nu rapporterar till) om det finns brister i stallmiljön som gjort hästen sjuk?

Sv: veterinärs skyldighet?

Det kan vara en fullt normal stallmiljö men hästen kan vara överkänslig mot damm osv som normalt finns i ett stall.
Ett stall kan varken vara helt fukt eller dammfritt tyvärr.
Veterinärer får anmäla hästägare för vanvård men så länge stallet & skötseln ser bra ut kommer de knappast anmäla för att en häst fått andningsbesvär.

Veterinärer får anmäla hästägare för vanvård men så länge stallet & skötseln ser bra ut kommer de knappast anmäla för att en häst fått andningsbesvär.

Jag kan tycka att det är ganska stor skillnad på om en veterinär får anmäla en hästägare för vanvård eller om han/hon har skyldighet att göra det. Jag vet inte om det finns ngn bestämmelse som reglerar detta men har av ngn anledning alltid trott att vet helst inte anmäler ngn.

Förordning (1971:810) med allmän veterinärinstruktion
4 § En veterinär skall
5. Om en veterinär i sin yrkesutövning finner anledning att anta att djur inte hålls eller sköts i enlighet med djurskyddslagen (1988:534) eller föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, skall veterinären, om förhållandet inte rättas till, anmäla detta till den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. Förordning (2004:259).

Ett problem är ofta att man biter inte den hand som föder en om det inte är riktig kris. Jag hade önskat att fler veterinärer hade anmält tidigare i vissa djurskyddsfall de ser än vad som görs. I TS fall kan det vara svårt att påvisa vad som gjort hästen sjuk, men stallet ska oavsett vilket ha godkänd miljö för hästen.

FAst den förordningen ger veterinären ganska stort spel att inte anmäla. Skrivningen "om förhållandet inte rättas" betyder att det är en diskussion med ansvarig som kommer att tas först.

Till TS, en veterinär har ingen skyldighet att anmäla till någon bara för att en häst har förändrade andningsljud, då detta kan betyda och bero på mycket. Är det omgivningsorsakat och ägaren skiter i det kan saken komma i ett annat läge

Förordning (1971:810) med allmän veterinärinstruktion
4 § En veterinär skall
5. Om en veterinär i sin yrkesutövning finner anledning att anta att djur inte hålls eller sköts i enlighet med djurskyddslagen (1988:534) eller föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, skall veterinären, om förhållandet inte rättas till, anmäla detta till den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. Förordning (2004:259).

Ett problem är ofta att man biter inte den hand som föder en om det inte är riktig kris. Jag hade önskat att fler veterinärer hade anmält tidigare i vissa djurskyddsfall de ser än vad som görs. I TS fall kan det vara svårt att påvisa vad som gjort hästen sjuk, men stallet ska oavsett vilket ha godkänd miljö för hästen.

Det är en svår fråga tycker jag.

Om djurägare känner att veterinärer är angivare så kanske de väljer att inte alls ta ut en veterinär även om djuret behöver det. Så det är dubbelbottnat.

Det är en svår fråga tycker jag.

Om djurägare känner att veterinärer är angivare så kanske de väljer att inte alls ta ut en veterinär även om djuret behöver det. Så det är dubbelbottnat.

Jag håller med dig. Jag har förstått att det är så en del veterinärer tänker och jag kan förstå dem.

Ja, visst är det en svår fråga.
Sedan är det också så att de som tillkallar en veterinär oftast ej har de värsta djurskyddsfallen.

Hur som helst så vet jag en del fall när djurskyddsfall borde ha anmälts av veterinär, men det har ej gjorts. Djurhållningen hade ej skötts enligt djurskyddslagen under en längre period och veterinär har varit där flera gånger och sett att det ej står rätt till.

Jag har också varit med om anonyma anmälningar från veterinärer, de vill ej framträda med namn för att ej tappa kunder. En veterinär sa "kan du inte åka dit om någon vecka så att djurägaren ej förstår att det är jag som anmält".

Just vår distriktsveterinär ger jag eloge till, denna har jag ett gott samarbete med, vi har arbetat tillsammans i flera fall. Men de får också betalt av staten och ej direkt av djurägaren.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
2 607
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV