veterinärkostnad!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smessis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 955
S

smessis

Har en kille utlämnad på foder till en tjej. Hon ringde och sa att han blivit halt och undrade va hon skulle göra. Han hade varit halt i 3 veckor. jag sa till henne att hon skulle ringa veterinär så han kunde komma ut och klämma och känna lite iaf.. Och vi skulle dela på veterinär kostnaderna. Nu ringde hon i morsse och sa att hon skulle ha 5000 :eek:av mig. för det va halva vet kostnaderna.. Kan det stämma? Jag har typ aldrig haft ut veterinär så där(då jag känner en själv) Men är det så fruktansvärt dyrt för att bara ta ut en så han kollar??! Förlåt om det blev luddigt och så men hoppas ni förstår vad jag menar iallefall..

Sv: veterinärkostnad!?

Verkar mysko, skulle veterinären ha tagit 10.000kr..:cool: nja inte så troligt. Kolla upp ordentligt och se till att få kopia på räkningen.
Var det en dv som åkte ut eller åkte h*n till klinik?

Jag tycker i allafall det verkar jättekonstigt.

Be att få en kopia på fakturan alt. alla omkostnader specificerade. Det låter hutlöst. Samt att 5000- borde täcka självrisken(om hästen är försäkrad) iallafall 1-2ggr om.

Tack. då är det inte bara jag som tycker det låter knäppt. ja, jag ska åka upp dit imorgon. Så så ska jag kolla på fakturan. och få tele nummer tilll veterinären som va ut också. ingen klinik alltså..

Dessvärre är den inte försäkrad på frambenen.. Då han haft en skada där förut. Anaars hade det ju inte varit några problem. Det va därför jag sa från början att vi skulle dela på kostnaderna.. Tack för svar!

Ok, ja det är bra att du åker ut och kollar och pratar med veterinären. Jag hade aldrig "bara" betalat 5000kr om jag inte sett med egna ögon att det gick på så mycket.. Nej det ligger nog lite troll bakom den fakturan.
Uppdatera gärna hur det var sedan.

Lycka till

Men det låter ändå inte som en skälig summa. Snarare som om någon försöker lura dig på massor av pengar. Min förra häst fick en blödning under en sula i vintras han var inte försäkrad på nåt ben(reservationer på alla ben, gammal galopphäst) och det gick på ca 800:- för koll + medicin. Så det ska inte vara avgörande på något sätt.

Lycka till!

När jag var med en kompis o gjorde hältutredning på klinik med röntgen o sprutning av leder gick det på under 5000kr, så jag har svårt att tro att en veterinär som kommer hem tar så mkt som 10000kr ett besök

Sen bör du ju ta dig en funderarare över villkoren du har med din fodervärd, normalt sett tar fodervärd över kostnader för hästen och det inkluderar även ev veterinära kostnader.
Annars riskerar du att få hem en oridbar konvalescent som någon annan kanske ridit sönder, men du får stå med kostnaderna.

Han är utlånad som "skritt" häst. En 24 år gammal travare.. Jag betalar mer än gärna så jag vet att det blir bra gjort. men inte så mycket pengar. Tack för svar!

Ja det kändes så från början faktiskt.. Känns så dumt bara när hon tar hand om hästen så himla bra! Ok, ja 800 låter rimligare för ett besök. Får se imorgon nu då va det står på räkningen!
Tack:)

5000kr för ett vet besök kan inte vara sant.
Kolla upp fakturan!

Nå, vad stod det på räkningen? Jag har flera gånger tagit hästar till klinik och summan har max landat på 5000 kr/besök och då är hästarna fullt försäkrade, dvs jag har bara stått för självrisken och bolaget direktreglerat till kliniken. Det låter som om någon är i ekonomisk knipa och finner ett sätt att mjölka dig på pengar...

Min häst skadade sig i transporten, med jour-veterinär på klinik samt 12 dagars klinikvistelse som följd. Totalsumman för det kalaset (före försäkringsbolaget betalat sin del) blev 12319kr.
(Jouravgift 900, klinikavgift 200, undersökning/behandling 1250, medicin/förbrukningsmaterial 3095kr, Röntgenundersökning 730kr, stationär vård 3600kr, direktregleringsavgift 80kr) + moms på hela faderullan....

Känns ganska otroligt att en vanlig undersökning kan vara så dyr för din pålle...... Kräv att få se kvitto/faktura innan du betalar någonting.

lånar din knapp och skriver lite här.
Fakturan va på 960 tror jag. Minns inte exakta summan. Men sen menade dom att pappan fått tagit ledigt från jobbet en hel dag för det här. Pyttsan att jag ska betala det. det va ju knappast så att jag sa åt honom att vara ledig. då hade jag själv kunna åkt upp tidigare.. Men nu är allt utrett iaf. Tack för alla svar.!

Jag vill ha ett lika välbetalt jobb som den pappan.....:angel: 9000kr på en dag, EFTER skatt.:rofl::rofl::rofl:

Ja att han har fått ta ledigt från jobbet att vara där är ju knappast ditt ansvar att ersätta!
Och han måste vara grymt högt uppsatt som tjänar 9000:- på en dags jobb! WOW!! Vilken månadslön han ligger inne med, då tycker jag att dom kan betala hela veträkningen oxå på 900:- :rofl:;)

Nej liiiiite skumt kan man väl säga...

Tycker du att hon tar hand om din häst på ett bra sätt när hon låter honom gå med en hälta i 3 veckor utan att ringa ut veterinär:confused:

Dessutom, efter ett sånt här försök att blåsa dig på pengar så hade jag plockat hem hästen på direkten! Vad är nästa grej? Att hon försöker sälja hästen för att få loss pengar, som hon ju verkar vara i behov av...:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 016
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 629
Senast: iNHALE
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 407
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka