Veterinärkostnad

Status
Stängd för vidare inlägg.

Husmusen

Trådstartare
Jag fick precis en veterinärräkning på 6000 KRONOR!!!

Är det ens rimligt? :eek:

Hästen hade kolik för ett tag sedan, distriktsveterinären ringdes ut mitt i natten. Han gick igenom henne "bakifrån" och satte sedan en spruta/sond i halsen på henne. Sedan kopplade han in droppet till sonden, sa till mig att stå med det i ca två timmar tills det var klart, lämnade en dunk ricinolja som jag skulle få i henne och sen åkte han därifrån.

Hela besöket kan inte tagit mer än ca en halvtimma - trekvart.

Nu har jag fått räkningen och tycker det är sjukt. Nån annan som håller med? Eller tycker ni att det är helt normalt?

*suck*

Sv: Veterinärkostnad

När mitt sto behövde hjälp med efterbörden mitt i natten kostade besöket 4500:- inkl. reseersättning (20 mil) och medeciner. Tog en timma allt som allt.

Det kostar nog så mycket när veterinär kommer mitt i natten tyvärr...
men går det inte på försäkringen då?

Well, jag är inte förvånad. Hade ut distriktaren under normal arbetstid förrförra veckan, han lyssnade med stetoskop, tog ett blodprov, och gav mig b-vitaminsprutan att ge själv (vi känner varandra sen -95) och det kostade 1100:-. Han var här i 3 min, och jag KÖRDE HONOM till och från bilen då min har 4wd och hans inte (ca. 400 meter tur och retur).
Och igår kom räkningen på blodprovet, 600:-..... fasen, det var veterinär man skulle blivit!!! :angel: :D

Du skall vara glad att vet inte stannade kvar o kollade droppet för då hade du fått betala 2500 till.
Allvarligt talat låter det lite häftigt men kostnaden beror inte bara på tiden hos dig utan även på avstånd o restid. Den sista nattkoliken jag hade med ungefär samma åtgärder kostade ung 4000, 2*85 km, en timmes inställelse o en timmes beh.
Ring o fråga!

Timkostnade nattetid är ungefär 1000+ moms. Hitta en hantverkare med jour som tar mindre! Vad är normal timkostnad dagtid på en större bilverkstad?
PL

peter_lundin skrev:
Timkostnade nattetid är ungefär 1000+ moms. Hitta en hantverkare med jour som tar mindre! Vad är normal timkostnad dagtid på en större bilverkstad?
PL
Helst sant. Jag och sambon räknade ut att på Saabs verkstad tar de ung. 1000:-/timme.... (utan moms... :crazy: ;) )

Tyvärr så hade ägaren inte någon försäkring på hästen då... (min foderhäst). Så jag får snällt pröjsa... :(

Han hade inte särskilt lång resväg alls. Det är inom Sthlms-området, så det är ganska omöjligt att han fick åka överdrivet långt...

Ja, jag ska beställa en specificerad faktura eller nått, så att man ser hur det kunde bli såhär mycket :confused:

Tycker det låter rätt mkt ändå?

Jag hade ut distriktsveterinären två ggr under jourtid pga akut urinvägsinfektion (hästen kunde bl a inte kissa) under en helg i november.

Bägge besöken, inklusive resa, kramplösande, hippotrim och blod- och urinprovsanalys, gick på ca 5600:-

Jag har Folksam som ju ersätter 100% efter självrisken så jag tror jag åkte på att betala ca 2500:- själv.

Ha ut distriktsvet är alltid fruktansvärt dyrt, och inte alltid precis till mycket hjälp tyvärr. Den jag fick hit sist verkade inte ha mycket koll på hästar... Nåja, ett besök på ca 10 min för att konstatera fång, kanyl i halsen med medicin samt körning totalt 120 km gick på 2285 kr. Det var på en lördag, så det var på jourtid, dock mitt på dagen. Dyrt är det alltså.

Tycker det låter mycket. Då jag för ett par år sedan hade jourhavande ute mitt i natten för ocså kolik, ungefär samma behandling som din häst fick så gick det på ca 3 500 kr.

Du bör prata m ägaren om försäkring. Det kostar inte så mycket att ha enbart veterinärvårdsförsäkrning på kusen tillsammans med en låg livförsäkring.

Vem ersätter ägaren om hästen skulle behöva tas bort? Du?

Jag arbetar i IT-branchen som konsult och vi tar mellan 800 - 1000 kr/timme och det är dagtid alltså helt normal arbetstid. Som en liten jämförelse bara.....

Verkar helt rimlig kostnad med restid osv.
Ibland undrar man om folk tycker att vet skall bjuda på restid mm.
Vad tycker du skuller vara en rimlig timdebitering för en vet på jouren?

Det låter inte onormalt dyrt, men mina erfarenheter säger mig att det kan skilja i pris för samma behandling men av olika veterinärer.

Hade distriktare ute för ett par tre år sedan, det var en lördag em då pållen fick någon slags kolik. Det besöket slutade med 3600 kr, hur lång tid det tog minns jag inte men mycket medikamenter gick det åt. Sedering samt kramplösande, då första vändan inte tog på pållen som var mycket upprörd pga smärtan.

Så be att få en specifikation för vad du skall betala, så ser du vad som är debiterat. Fast det borde du ha fått på plats vid behadnlingstillfället, annars skall den följa med fakturan.

Jag skulle försäkra hästen om jag var dig.

Har en foderhäst som inet var föräskrad eller vaccinerad när hon kom.
Föräskrade henne på en gång och har även vaccinerat henne mot botulism, stelkramp och hästinfluensa.

Jag vill inte stå där den dagen det händer något och inte kunna gör något.

peter_lundin skrev:
PL

Jag sa inte att det är fel...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar