Veterinärkostnad osv?

Sv: Veterinärkostnad osv?

Vad är skillnaden mellan veterinärbesiktning och försäkringsbesiktning?? Aldrig hört talas om det senare?

Borde inte specialfoder bli extra dyrt och inte billigare? :crazy:

Tänk bara på att dina föräldrar har klarhet i att om hästen blir skadad/sjuk så kan det bli riiiktigt dyrt. Inte bara ett par tusen lappar alltså utan många.
Och även eventuella sadelbyten kan bli väldigt dyrt (Om man inte har tur som mig o hittar en för 700 :angel: )

Tycker du ska vara glad över att dina föräldrar är snälla och köper o betalar en häst åt dig. Lycka till! :)

och jag betalar 3200:- - 3500:- månaden för 2 Islänningar, då är allt inbakat förutom skoningar då min väninna sköter om mina hästars fötter och jag betalar skorna ca 150:-/8 st skor. Betalar utöver det instruktör 450:-/mån för 2 pass

Förstår inte hur alla kan ha så höga månadskostnader :eek:

Och alla är vi olika, även som föräldrar. Jag skulle aldrig som förälder ha hjärta att mina barn ska betala för sina fritidsintressen på sina korvören, skulle de vilja jobba på ledig tid så spara hellre pengarna till körkort, möbler mm

Nu har mina bägge barn nyligen flyttat hemifrån men så länge de bodde hemma betalade jag förutom när de senare fick jobb då fick de naturligtvis betala hemma men inte under skoltiden inte.

Det är lite olika som ingår.

I försäkringsbesiktningen ingick det: Böjprov och en genomgång av hela hästen.

I den andra besiktning har jag för mig att de kollade lungor och såna saker också. Är osäker på vad skillnaden var..

Så om du inte hade pengar till att betala hästen åt ditt barn, men ditt barn ville betala själv, så skulle du inte låta barnet betala?

Undrar bara hur du sedan tolv års ålder själv lyckats dra in minst 4-5000 per månad (om du nu då haft häst)?

Jag tror inte att det är så många ens 17-åringar som rent realistiskt har den möjligheten, då de studerar heltid, studiebidrag på en tusenlapp, egen häst som tar upp flera timmar dagligen och ovanpå det ska ha tid att jobba ihop så mycket pengar, låg timlön som man får i den åldern också. Vissa klarar det säkert, men jag tror att majoriteten av dagens 17-åringar inte skulle ha möjlighet att göra det även om de ville.

Och det är väl viktigt, att visa att man vill. Resten är väl en självklarhet, en studerande ungdom har få möjligheter att försörja en häst. Men de har möjlighet att visa att de vill försörja en häst, brister det här då får ingen av mina barn vara i närheten av häst.

Men att ha en häst som äter mellan 5-7 kg grovfoder och en liten del kraftfoder, jämför de3t med ett halvblod som äter 12-15 kg grovfoder och lite mer kraftfoder. Går man sen till hovvården, så kostar den i regel mer på en tyngre häst i de fall man anlitar kompetent hovslagare, försäkringen kostar också avsevärt mer per månad.
Du kan knappast jämför en häst inackorderad mot at ha hästen som sina vänner, när jag hade mina hästar hos mina vänner så kostade det inte ens så mycket trots att hoviskostnaden var dyr.

Alla som tycker det är såå hemskt att föräldrarna betalar ungdomarnas hästeri, då kommer ni väl svimma när jag erkänner att mina underbara :love: föräldrar sponsrar mig med alla bensinkostnader till träningar, tävlingar, veterinärbesök mm. Det är guld värt för en fattig föräldraledig 31 åring!

det skulle jag inte ens ha mage att ta emot i den åldern. Är man utflugen och dessutom har egna barn så ska man väl ha ekonomi så det tillåter att ha häst. Varför ska föräldrarna skjuta till?:confused:

låter bra. stallet kostar 700 kr i månaden eftersom jag hjälper till med intag och kvällsfodringar, spånbalarna kostar 60 kr/styck höet 2.50 kr/kg
havre mellan 5-10 kr/kg. samma med pellets och betfor. A1 försäkringen både liv och sjuk, försäkrad i dte som täcker allt, kostar 500 kr i månaden, hovsalgaren 1000 kr. nu har jag fått massa priser =)

Jösses! Det var dyr havre det. Jag betalar 6kr kilot för pelleterat foder som innehåller mineraler och allt. Havre har jag inte betalat mer än 1.50kr kilot hos bonde. Havre är mycket billigare än fördigfoder, men så måste du kanske köpa till mineraler för att täcka upp eventuella brister i höt.

Om höt är bra är det inte säkert du behöver extra kraftfoder alls.

Därför att dom vet hur viktigt det är för mig att kunna fortsätta träna och utvecklas med min häst trots att jag för tillfället har det dåligt med ekonomin. Jag skulle kunna slänga in lillen på dagis om ett par månader när han fyller ett år och börja arbeta heltid men det vill vi helst undvika! Jag planerar att vänta tills han är 18mån och istället klara mig på mindre pengar nu. Dom har alltid varit mkt intresserade och delaktiga i mitt intresse, helst pappa som aldrig missat en endaste träning eller tävling!
Varför skulle det vara så hemskt att dom vill hjälpa till? Det är ju inte så att jag bett om det, utan det är deras eget beslut. Jag är bara jättetacksam!! :love:Det är inte lätt att få det att gå runt. Att bara rida runt i skogen tilltalar inte mig. Jag vill utveckla mig och hästen. Inte lätt när varje lektion går på 650:- plus bensin...

600:- för privatlektionen och 50:- för anläggningen.
Hemska pengar när man tänker på det!! Men vad gör man när man äntligen hittat en tränare man verkligen trivs med......

Låter ruggigt, rider för en av få ridlärare i Sverige i just min disciplin, tar inte de pengarna privat. Inte ens importerade erkända tränare, tar dessa pengar privat per timme och de brukar vara erkänt dyra.

Jag har tränat för denn* några gånger, men tycker inte riktigt att jag vill lägga de pengarna. Jag vill träna oftare för samma pengar, även om jag gillar tränaren mycket.

KL
Vad är det för fel att köpa en häst till sitt/sina barn? normen är inte att ett barn själv köper sin häst,all utrustning+ betalar månadskostnaden. När jag var yngre så betalade mina föräldrar mina hästar men jag köpte den mesta av utrustningen själv förutom dyrare saker som tex sadel. Hade aldrig haft tid att jobba när jag gick i skolan, skötte alla familjens hästar. Mina föräldrar hade heller aldrig tagit emot pengar från mig som jag hade jobbat ihop. Sålänge man sköter hästen själv så tar man sitt ansvar, det bör räcka.

Håller med dig.

Sedan behöver föräldrarna kanske inte köp anya dyra fina täcken helas tiden, även om dom har råd, fast man inte behöver ett nytt täcke.
Då kanske man kan betala detta själv om man gärna vill ha det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 127
Senast: lizzie
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 107
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar