Sv: Veterinärkostnad osv?
Varför inte?
När man är 17 år går man i skolan och har inget jobb. Studiebidraget räcker ju inte långt direkt
Jag började betala "fullt ut" sas för mina hästar när jag var 18, gått ut skolan och fick mitt första riktiga jobb!
Jag är evigt tacksam att min mamma hjälpte till med pengar genom åren.
Det är sån jäkla hysteri och "häxjakt" på tonåringar (som går i skolan) som har häst när dom säger att mamma och pappa betalar. Det säger sig ju självt, varifrån ska en 15-16-17 åring få så mkt pengar som det kostar att ha en häst om inte från föräldrarna???? Det är ju väldigt tveksamt att man i den åldern får ett välbetalt extrajobb
jag är 17 (18 i april). har haft jobb sen jag var 16, jobbar ca 2-4 dagar/månaden (mer om det dyker upp dagar då jag behövs). Den inkomsten + studiebidraget. Blir det extrem kris hoppar mor in - om hon kan.
Betalar, och har gjort det sen jag köpte hästen (jag köpte henne, inte mor), rubbet för henne. För att hon är min. (och mina pengar ska också räcka till annat; kläder, presenter, nöjen, godis och "onödiga" saker, till viss del också ytterkläder).
känner en väns bror, han är 13, har sparat i 4 år nu. Nästa år kommer han troligen att börja kika lite efter häst. hans pappa betalar kring hästen tills han fyller 15 (alltså i ca ett år).
så nejdå, det är inte omöjligt om man ger sig fan på att det ska gå. och det blir inte till att stalla upp i ett stall med en stallhyra på (plockar siffra i luften) 7000kr/månaden helin. men det går utan att hästen far illa av det. men man själv får ge f*n i att handla dyra prylar så ofta.
nu går jag ifrån det ämnet, eftersom det råkade bli ett sidospår i tråden.
åter till ämnet. Honey kostar:
- Stall 800kr/kallhyra/månad
- Hovis 500kr skoning/var 6e-8e vecka
- Kraftfoder (kornkross, Lucern strå, betfor) ca 300kr/månad
- Försäkring (LIV 20', VET. 100', rehab) 400kr/månad
- Hö (11kg*2,50kr/kg) 27,50kr/dag 825kr/30 dagar
- Halm (köps 4 balar i taget av hela stallet, 1000kr/8 hästar, köps mer när det tar slut) ca 120-130kr/månad (ev. var 3e vecka)
Det är mina
fasta kostnader, varierar ibland lite grann (t.ex. nu kommer kraften att ev. kosta lite mindre då stallet skaffat en kornkross och får handla extremt billigt korn av snäll grannbonde som sen krossas "hemma"
).
Jag rider (som synes
) inte för instruktör, men ska ev. börja nån gång i månaden senare när hästen är i kondition igen. Men betalar då jag vill tävla, t.ex., både avgifterna för själva tävlingen och bensinen (om det ligger långt bort).
Det fasta kommer alltså nu (när hästarna står i stall och hage igen efter sommaren) att kosta ca 2950kr/månad (de månader hästen skos). Mamma betalar halva försäkringen, endast pga det var hon som ville höja den, så "egentligen" är det 2750kr/månad, men faktum är att det emellanåt dyker upp nåt som kräver en liten slant så det jämnar ut sig..
Men jag har tur, med billig hovis och stallhyra. Oftast får man räkna med ca 4-6 tusen kr/månaden för pålle, vad jag förstått.