Veterinärkostnad osv?

Sv: Veterinärkostnad osv?

KL

Ärligt talat, vad har ni med det att göra? Helt och hållet TS ensak och helt upp till TS och dennes föräldrar hur de dealar sådant, och tror ändå inte att de kommer att ändra på det för att någon sitter och tycker saker på ett internetforum...

ursäkta TS,
blev bara "chockad"..är själv 17, och har sen jag var 12 sett det som en självklarhet att betala mina egna djur (just för att de är mitt ansvar helt då), hade precis börjat vänja mig vid att det inte är så ovanligt..

Undrar bara hur du sedan tolv års ålder själv lyckats dra in minst 4-5000 per månad (om du nu då haft häst)?

Jag tror inte att det är så många ens 17-åringar som rent realistiskt har den möjligheten, då de studerar heltid, studiebidrag på en tusenlapp, egen häst som tar upp flera timmar dagligen och ovanpå det ska ha tid att jobba ihop så mycket pengar, låg timlön som man får i den åldern också. Vissa klarar det säkert, men jag tror att majoriteten av dagens 17-åringar inte skulle ha möjlighet att göra det även om de ville.

Varför inte? :confused:
När man är 17 år går man i skolan och har inget jobb. Studiebidraget räcker ju inte långt direkt :grin:
Jag började betala "fullt ut" sas för mina hästar när jag var 18, gått ut skolan och fick mitt första riktiga jobb!
Jag är evigt tacksam att min mamma hjälpte till med pengar genom åren.
Det är sån jäkla hysteri och "häxjakt" på tonåringar (som går i skolan) som har häst när dom säger att mamma och pappa betalar. Det säger sig ju självt, varifrån ska en 15-16-17 åring få så mkt pengar som det kostar att ha en häst om inte från föräldrarna???? Det är ju väldigt tveksamt att man i den åldern får ett välbetalt extrajobb :grin:

jag är 17 (18 i april). har haft jobb sen jag var 16, jobbar ca 2-4 dagar/månaden (mer om det dyker upp dagar då jag behövs). Den inkomsten + studiebidraget. Blir det extrem kris hoppar mor in - om hon kan.
Betalar, och har gjort det sen jag köpte hästen (jag köpte henne, inte mor), rubbet för henne. För att hon är min. (och mina pengar ska också räcka till annat; kläder, presenter, nöjen, godis och "onödiga" saker, till viss del också ytterkläder).
känner en väns bror, han är 13, har sparat i 4 år nu. Nästa år kommer han troligen att börja kika lite efter häst. hans pappa betalar kring hästen tills han fyller 15 (alltså i ca ett år).
så nejdå, det är inte omöjligt om man ger sig fan på att det ska gå. och det blir inte till att stalla upp i ett stall med en stallhyra på (plockar siffra i luften) 7000kr/månaden helin. men det går utan att hästen far illa av det. men man själv får ge f*n i att handla dyra prylar så ofta.

nu går jag ifrån det ämnet, eftersom det råkade bli ett sidospår i tråden.
åter till ämnet. Honey kostar:
  • Stall 800kr/kallhyra/månad
  • Hovis 500kr skoning/var 6e-8e vecka
  • Kraftfoder (kornkross, Lucern strå, betfor) ca 300kr/månad
  • Försäkring (LIV 20', VET. 100', rehab) 400kr/månad
  • Hö (11kg*2,50kr/kg) 27,50kr/dag 825kr/30 dagar
  • Halm (köps 4 balar i taget av hela stallet, 1000kr/8 hästar, köps mer när det tar slut) ca 120-130kr/månad (ev. var 3e vecka)

Det är mina fasta kostnader, varierar ibland lite grann (t.ex. nu kommer kraften att ev. kosta lite mindre då stallet skaffat en kornkross och får handla extremt billigt korn av snäll grannbonde som sen krossas "hemma" :banana:).
Jag rider (som synes :p) inte för instruktör, men ska ev. börja nån gång i månaden senare när hästen är i kondition igen. Men betalar då jag vill tävla, t.ex., både avgifterna för själva tävlingen och bensinen (om det ligger långt bort).

Det fasta kommer alltså nu (när hästarna står i stall och hage igen efter sommaren) att kosta ca 2950kr/månad (de månader hästen skos). Mamma betalar halva försäkringen, endast pga det var hon som ville höja den, så "egentligen" är det 2750kr/månad, men faktum är att det emellanåt dyker upp nåt som kräver en liten slant så det jämnar ut sig..
Men jag har tur, med billig hovis och stallhyra. Oftast får man räkna med ca 4-6 tusen kr/månaden för pålle, vad jag förstått.

Undrar bara hur du sedan tolv års ålder själv lyckats dra in minst 4-5000 per månad (om du nu då haft häst)?

Jag tror inte att det är så många ens 17-åringar som rent realistiskt har den möjligheten, då de studerar heltid, studiebidrag på en tusenlapp, egen häst som tar upp flera timmar dagligen och ovanpå det ska ha tid att jobba ihop så mycket pengar, låg timlön som man får i den åldern också. Vissa klarar det säkert, men jag tror att majoriteten av dagens 17-åringar inte skulle ha möjlighet att göra det även om de ville.

När jag var 12 hade jag ingen häst, just för att jag sett det självklart att jag skulle betala själv.
Jag köpte hästen i januari i år (fick jobbet i maj 2006, men ville inte rusa iväg och köpa häst förrän jag sett att anställningen skule fungera).

Man kan väl hjälpa till delvis? Vem har sagt att man ska betala hela hästen i den åldern? Jag betalar hälften av allting + utrustning och träning själv. På mitt studiebidrag + att jag delar ut reklam och har en medryttare.
+ Att jag betalade varenda krona för min häst, ett vbl för 7000:-

Så varför skulle INTE en 15-16-17åring kunna betala?

Jag skulle iallafall aldrig tillåta att mina föräldrar betalade hela hästen och allt som rör den, det skulle kännas fel. Det är ju faktist MIN häst.

Man kan väl hjälpa till delvis? Vem har sagt att man ska betala hela hästen i den åldern? Jag betalar hälften av allting + utrustning och träning själv. På mitt studiebidrag + att jag delar ut reklam och har en medryttare.
+ Att jag betalade varenda krona för min häst, ett vbl för 7000:-

Så varför skulle INTE en 15-16-17åring kunna betala?

Jag skulle iallafall aldrig tillåta att mina föräldrar betalade hela hästen och allt som rör den, det skulle kännas fel. Det är ju faktist MIN häst.

:bow:

så här resonerar jag:
Jag tar hand om min häst, rider och tar hand om utrustningen.
men hade mamma betalat, då hade det varit hon som stod på pappren, och också hennes häst - som jag tog hand om.
Nu, när jag betalar precis allt själv, ja då är det min häst och mitt ansvar. Ansvar både "moraliskt" och ekonomiskt. Jag vill inte ha mamma som ägare/delägare i min häst :angel: :devil: aldrig i livet.. hon hoppar in vid kris, och sen betalar jag isf tillbaka till henne.

*knapplån*

Fattar inte riktigt grejen med att folk blir hysteriska så fort ens föräldrar betalat för hästen. Mina föräldrar har alltid gjort det. Jag fick min första när jag va 13år. Dom har ställt upp med stallhyror o allt som hör till. Skulle det va sånt här rama skri om det handla om hockey?

Kanske ska säga att nu e jag 26 bast o betalar själv ;).

Ang havre etc. 5-10kr kilot??? Skiljer sig priserna så mkt i landet? Jag betalar 3kr kilot.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det borde vara ens egen sak att bestämma innom familjen hur man vill göra utan att andra oinsatta personer ska behöva tjoa och oja sig över det.

Till TS så tycker jag att du verkar ha full koll på kostnaderna i alla fall.
Grattis till hästköpet och lycka till !!!

tack så jättemycket!!!

Knapplån kommer här:

Ni som vill diskutera vem som skall betela min häst kan väl starta en egen tråd om det, för det var inte min fråga.

Till er som svarat på mina frågor tackar jag stort!!
Mvh

Nu vet inte jag hur mycket pengar dina föräldrar har att spendera per månad.. och det lägger jag mig heller inte i ...men....

Däremot så tycker jag att du bör "salta räkningen" till dina föräldrar. I synnerlighet om deras "hästbudget" är på marginalerna. Vad man än ska göra... renovera hemma, laga bilen, dra ur en tand osv osv så har allt en jäkla förmåga att bli dyrare än man tänkte sig. Att ha häst är inget undantag!!:grin:

Så mitt råd! Om du kommer fram till en summa på 4000:- i månaden, säg 4500:- så kommer överraskningen åt rätt håll!!

Lycka till

Mvh Lena

hej!
tack. jo så vet jag. dom har ingen speciell budget, men eftersom dom inte är hästintresserade gör dom hellre annat för pengarna. men dom komme rkunna betala- bara det att dom vill veta innan ca hur mycket.
mvh maria

Kanpplån

För alla er som vill veta så ringde jag den han är hos nu. så nu vet jag allt hjan skall ha. det blev hälften av vad vi räknat med...

så där kan du ju inte resonera. Bara för att hästen äter en sak hos nuvarande ägare så kanske den inte behöver äta det hemma hos dig. Det kan även skilja i priser! Hellre ge hästen för mycket än för lite!

det är väl klart att jag hellre ger han för mycket :S
men om vi hade tänkt oss betala dubbelt så mycket än vad som behövs, så är det väl klart att det inte är något problem.
Han har överkänslig mage, och tål inte gluten, så han måste ha special foder...
så det bästa är att jag ger honom samma mat som han fick is förra ägare, eftersom jag inte vill att hans lall få ont/bli lös i magen.

Jag tycker personligen att dom som bara vill klaga kan skriva i en klagotråd så kan dom andra skriva i vanliga trådar så det blir en bra stämmning :)

så det bästa är att jag ger honom samma mat som han fick is förra ägare, eftersom jag inte vill att hans lall få ont/bli lös i magen.

klart att du isf ska ändra så lite som möjligt (med tanke på magen), men ha alltid i tankarna att om du tränar på ett lite annat sätt, eller mindre/mer hårt fler/färre dagar i veckan..ja om träningen inte blir exakt densamma som hos förra ägaren, så kan mängden foder behöva ses över (öka/minska) ;)
självklart ska hästen må bra, och ska alltid få det som är bäst för kroppen, och ibland kräver det att vi kan ändra lite på en del saker.

klart att du isf ska ändra så lite som möjligt (med tanke på magen), men ha alltid i tankarna att om du tränar på ett lite annat sätt, eller mindre/mer hårt fler/färre dagar i veckan..ja om träningen inte blir exakt densamma som hos förra ägaren, så kan mängden foder behöva ses över (öka/minska) ;)
självklart ska hästen må bra, och ska alltid få det som är bäst för kroppen, och ibland kräver det att vi kan ändra lite på en del saker.

ja, tack :) det vet jag om. men hon tävlar hoppning, rider varje dag och tränar någon dag varje vecka, och det är samma som mig. jag har ju haft den hästen hos mig när han skulle sättas igång förut :)

jo, men det betyder ju inte att du kommer att rida honom precis lika hårt, kanske du tränar än hårdare eller slappar ner lite, det är ju svårt att veta på förhand ;)

ursäkta TS,
blev bara "chockad"..är själv 17, och har sen jag var 12 sett det som en självklarhet att betala mina egna djur (just för att de är mitt ansvar helt då), hade precis börjat vänja mig vid att det inte är så ovanligt..

oj, jag som har fått 2 hundar och en häst av mina föräldrar, hästen fick jag av mina föräldrar när jag va 20, hade inget jobb, hade inga pengar och spara ihop hade tagit några år så ja, jag fick min häst och trots de så är den helt min, jag står som ägare, jag betalar allt som har med den att göra.

Inget som helst fel att få saker och djur av sina föräldrar.

5000 kr i månaden :O shit , dyrt kan då säga att jag lever på 4350 varje månad på två hästar :P här nere är allt dyrt :O jag snålar ingenting på hästdelen så jag klarar mig väldigt bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 438
Senast: lizzie
·
C
Hästmänniskan jag har min häst inackorderad i ett stall. den har stått där i ca 2 månader och det är också så länge jag har ägt hästen. i början...
2
Svar
35
· Visningar
4 105
Senast: Ganesco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"