Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem som bestämmer vad regleras lämpligen i kontrakt och man kan avtala i stort sett vad som helst. Jag skulle definitivt undvika fodervärdskontrakt som ger ägaren rätt att bestämma över allt, jag har dock aldrig stött på den varianten, det vanliga är att man får stor bestämmande rätt, åtminstone så länge hästen är frisk och väl omhändertagen.När jag var fodervärd så bekostade jag all veterinärvård när det behövdes.
Och jag kommer aldrig vara fodervärd igen helt meningslöst att stå med en häst där ägaren bestämmer allt men fodervärden betalar.
Egen häst eller medryttare är det som gäller för mig
Jag var ung och dum och ägare var barfotanörd så hästen hade ständiga problem med hovarna pga dålig hovkvalite var ständiga korsinflammationer och hovar som behövde läggas om av veterinär.Vem som bestämmer vad regleras lämpligen i kontrakt och man kan avtala i stort sett vad som helst. Jag skulle definitivt undvika fodervärdskontrakt som ger ägaren rätt att bestämma över allt, jag har dock aldrig stött på den varianten, det vanliga är att man får stor bestämmande rätt, åtminstone så länge hästen är frisk och väl omhändertagen.
Hovkvalitén beror på arv + miljö där miljö väger tyngst (nog med näring, nog med rörelse, hagens underlag, vård, verkning).Jag var ung och dum och ägare var barfotanörd så hästen hade ständiga problem med hovarna pga dålig hovkvalite var ständiga korsinflammationer och hovar som behövde läggas om av veterinär.
Hästen spände sig ständigt pga ont i hovarna.Hovkvalitén beror på arv + miljö där miljö väger tyngst (nog med näring, nog med rörelse, hagens underlag, vård, verkning).
Ständiga korsinflammationer är inte normalt. Och är hovarna så illa att hovvården ges på klinik så är det ju rejält illa ställt med hovarna med.
Jättetråkigt att du hade en dålig upplevelse, men problemet låter som att du var fodervärd åt en väldigt sjuk häst som behövde rehab, inte att ägaren höll sina hästar barfota.
När jag hade foderväxt så betalade ägaren försäkringen och jag hade fullmakt att få använda försäkringen vid skada.Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden den, men vem ska ha ersättning från försäkringen? Tillfaller den fodervärden eller ägaren? Vad är kutym?
Ersättning? Tänker du livvärdet vid avlivning? Jag betalde försäkringen på min häst, fv ev räkningar. Åker man till klinik kan man be personalen ta kontakt med försäkringsbolaget så löser de ev "ersättning", dvs du som fv får en redan reglerad räkning hem.Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden den, men vem ska ha ersättning från försäkringen? Tillfaller den fodervärden eller ägaren? Vad är kutym?
Hästen spände sig ständigt pga ont i hovarna.
Jag ville sko den men fick inte.
Ja väldigt tråkigt. Jag tror personligen inte alla hästar kan användas barfota ens i den bästa miljö och omvårdnad.
Detta var ett fullblod.
Jag tror att att problemen fanns just för att hästen inte hade skor.Att sko hade inte varit en lösning för hästen, men visst hade den känt av hovarna mindre och du hade kunnat rida trots dålig hovkvalitet.
Att rehabba hoven tillsammans med proffs (på exempelvis klinik) tills bättre hovvägg växt ut, och sen sko om det fortfarande behövdes pga att andra strukturer var försvagade (skor är ett användbart verktyg), det hade varit ur hästens synpunkt.
Att sko en häst med trasiga hovar för att sen belasta dom ännu m
Jag tror att att problemen fanns just för att hästen inte hade skor.
Men du kanske har rätt.
Oj, hur gick det för hästen sen?Jag betalade vården som fodervärd. Tyvärr hamnade jag i problemet att veterinären sa en viss sak, ägaren ville inte genomföra operationen men ville heller inte ta bort hästen och vägrade dessutom ta emot hästen eftersom jag som fodervärd sa att om hästen inte får vård eller avlivas så skickar jag hem den. Men inget av det fick jag göra.