Veterinärer säger olika... och rykande stickkontakt!

S

Skuggabaldur

Undrar hur mycket vatten en katt ska dricka per dygn? Ska och ska, är ju olika, men ja, rekommenderad mängd ungefär.

Min katt har ju problem med urinvägarna (se tidigare tråd) och nu försöker vi få i honom så mycket vätska det går. Han har fått ett specialtorrfoder (avskyr blötmat, katten alltså) och vet. säger att det är okej att han äter det torrt bara han dricker ordentligt.
Han brukar göra det, men nu har han druckit väldigt dåligt så jag har gett honom vatten med spruta i munnen. Vet. tyckte det var bra och katten gillar det.

Men till saken; hur mycket ska han ha per dag för att det ska vara okej att äta torrfoder? Den ena veterinären sa 40 ml/dygn och den andra (på annan klinik) sa 2 dl/dygn. Är ju stor skillnad. Vilket är rätt? Eller närmast det "optimala".

Och en till fråga; vi köpte en Feliway stickkontakt (utsöndrar feromoner=antistressgrej alltså). Nu såg jag att den ryker ju:eek:! Ska den göra det? Har inte kollat på den i det här ljuset innan, så det kan ju vara att den alltid gjort det, men man vet ju inte.
Känns inte riktigt bra att gå och lägga sig om jag inte vet att det är normalt...

Jättetacksam om någon har lust att svara:laugh:!

Sv: Veterinärer säger olika... och rykande stickkontakt!

Dygnsbehovet av vätska är ca 30ml*kattens vikt+70ml

Ex 30ml*3kg+70ml=160ml

Kan vara bra att ställa ut många skålar på olika ställen och se var katten helst dricker någonstans.

Nu blir du ännu mer förvirrad för mina källor säger 60 ml/kg dvs. en katt på 3 kg behöver dricka ungefär 1,8 dl vatten/dygn (om den bara äter torrfoder).

Ja, hehe det blev jag:p! Men om vi säger så här då; det kan inte vara farligt att ge 2 dl/dygn va? Även om han kanske skulle behöva mindre egentligen.

Han vägde ca 4 kg (i fint hull-ej överviktig) hos vet för några dagar sen och jag är verkligen dålig på att räkna, men med ditt sätt borde han ha ca 4,2 dl/dygn?
Och med megins sätt ca 1,9 dl?
Blir ju ganska lika i så fall.

Hur stor är risken tror ni, att han vägrar börja dricka ur vattenskål sen, nu när han fått det i munnen ett tag?
Eftersom han dricker dåligt nu (vi väntade ett tag i början för att se om han drack själv, men det blev inte mycket han fick i sig) så tyckte jag att huvudsaken är att han får i sig ordentligt med vätska, så får jag ta itu med ev ovanor sedan. Är det korkat?
Är ju lite jobbigt att behöva sitta och ge vatten för hand varje timma för resten av hans liv:p!
Men hellre det än att han får stopp och blir jättesjuk såklart.
En vet. menade att han måste ju få dricka själv och vara katt liksom, men de andra jag pratade med tyckte det var bra att ge honom för hand nu i början.
Vet inte om jag är för överbeskyddande eller inte...

Det är superviktigt att han får i sig vätska just nu så tvångsvätska honom om det behövs. En del katter lockas till att dricka om man har en fontän, skålar på olika ställen i hemmet, en del vill dricka ur glas, vaser kan också vara poppis så prova att placera ut vattenskålar lite här och där. Om han brukar sitta och spana i fönstret, ställ en skål där.

Angående Feliway-röken så vill jag minnas att min rykte lite också. Det är ju vätska i den där tingesten som avunstar. Luktar det bränt bör du dock plocka bort den.

Tack för tipsen! Då fortsätter jag med sprutandet.
Vi provade att ställa ut 3 skålar i lite olika rum och då drack han lite ur ena. Men ska prova att ställa en vid fönstret han brukar sitta vid. Ska prova med glas också.

En sak som är lite konstig är att innan drack han bra (mycket mer än de andra katterna som iofs äter blötmat), men nu efter han var en natt hos vet. så har han blivit så konstig. Han liksom vill dricka ibland, men så stoppar han i tassen i vattnet och pillar. Det är nästan som när han var liten kattunge och skulle lära sig dricka ur skål. Han doppade ner nosen för djupt och fick vatten i näsan och fnös och visste inte hur han skulle göra.
Tänkte på det, kan det ha blivit nåt med hans morrhår? På hästsidorna är det ju flera som säger att om man klipper hästarnas känselhår så får de svårt att bedöma avstånd till krubba osv.

Så bra att det är normalt med lite rykande iaf. Då ska jag inte oroa mig!

Skulle tro att han bara är ur form och det är därför hans drickbeteende har förändrats.

Okej, hoppas det blir bättre snart då. Han blir iaf piggare för varje dag nu, så det är så skönt!

Som Sol säger, så är det närmare 60ml/kg och dygn än 30 som gäller. Man brukar räkna på 50-60ml/kg och dygn för en vuxen individ, alltså total vätsketillförsel. Ger man blötmat (vilket jag vet att TS inte gör, vill bara nämna det) så är det ju oxå vätska och det ska räknas in i totalmängden. Har djuret feber/svettas mkt eller kräks, har diarré, eller om det är väldigt varmt eller katt blir det dagliga vätskebehovet större.

Det den veterinär som sa 40ml menade var nog per kg, inte totalt per dag.

Dygnsbehovet av vätska är ca 30ml*kattens vikt+70ml

Ex 30ml*3kg+70ml=160ml

Kan vara bra att ställa ut många skålar på olika ställen och se var katten helst dricker någonstans.

Vad har du för källa till det?

Vad har du för källa till det?

Praktiserar på en veterinärklinik och det är den formeln vi använder när vi räknar ut dygnsbehov. Man måste dock komma ihåg att lägga på 70 ml när man räknat 30ml*kattens vikt. Självklart är det inget absolut svar, man får ju se så att inte katten blir torr. Katten mår ju heller inte dåligt av lite mer vätska.

Jag tycker det är konstigt att det är så mycket ändå. Våra andra två katter dricker väl inte ens 1 dl. Iofs äter de blötmat dock, men hur mycket extra vätska blir det? Och hur mkt extra blir det om de får uppblötta pellets?
Säger nu inte att jag inte tror er, för det gör jag. Är lite förvånad att det var så mycket bara.

Blötfodret är väl ca 80% vatten, så det är bara att räkna ut hur mkt du ger och ta 80% av det. När det gäller blötlagt torrfoder ser du ju hur mkt vatten du häller på maten - det är så mkt katten får i sig genom att äta maten :)

Megin: Det var en formel jag inte sett förut. Tycker dock att det blir lite för lite vätska till katt med det. Djursjukvårdarprogrammet (SLU) lär iallafall ut 60 ml/kg och dygn som underhållsbehov för katt, liten hund och föl, 40ml till större hundar och 30 ml till häst. Underhållsbehovet är ju alltså vad djuret MÅSTE få i sig. Det kommer den inte upp i med den formel som du angett... Lite nyfiken på vad ni använder för formel för hund på kliniken. (Jag säger inte att det är fel som ni gör, men det låter lite.)
Sen är det ju inte helt sant att det är ofarligt att ge mer vätska. Men med den formeln lär det inte vara risk för övervätskning iallafall.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 739
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 185
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022